۱۶ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7427496
T T
۰ نفر
محققان خوزستان راهکارهای نو برای کشت برنج در شرایط کم آبی ارایه کردند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/16 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.علمی محققان استان خوزستان راهکارهای جدیدی برای کشت برنج در شرایط خشکسالی و کم آبی ارایه کردند.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تغییر کاشت رایج منطقه به صورت خشکه کاری با رعایت همه جوانب کاشت، انجام کشت تاخیری با استفاده از ارقام زودرس، بکارگیری رژیم آبیاری متناوب به جای غرقابی دایم در مرحله یا مراحل خاصی از دوره رشد برنج ، انجام زمان مناسب قطع آب و زهکشی میان فصلی، کاهش دادن عملیات خاک ورزی به حداقل با هدف حفظ نسبی کلش و کشت برنج در شرایط بدون خاک ورزی از جمله راهکارهای کشت برنج در شرایط خشکسالی و کم آبی است.
عزیز ارشم افزود: بهبود و اصلاح شیوه مدیریت مزرعه ای در زمینه احداث خزانه، تهیه نشاء، سن نشاء، تاریخ کاشت، تراکم بوته و کنترل علفهای هرز، بکارگیری طرح استمرار تولید برنج در استان با استفاده از کشت زمستانه، استفاده از زراعت راتون برنج، بکارگیری سامانه آبیاری تحت فشار در برخی از مناطق استان، قطع آب مزارع برنج حداقل 10 روز قبل از برداشت ، تغییر مدیریت آبیاری به صورت چرخشی از روز به شب به خصوص در طی مرحله پر شدن دانه از جمله توصیه های محققان مرکز در زمینه کشت برنج در شرایط خشکسالی می باشد.
سطح زیر کشت شلتوک در استان خوزستان حدود 60 هزار هکتار است ولی امسال به علت خشکسالی شدید و کاهش نزولات جوی این سطح بشدت کاهش یافته است.
نشاء کاری و خزانه گیری در استان خوزستان از اردیبهشت آغاز و تا پایان تیرماه ادامه می یابد.
متوسط برداشت شلتوک در استان سه هزار و 600 کیلوگرم در هر هکتار است و بیشترین نوع تولیدی نیز از نوع آمل سه، دانیال و محلی از نوع عنبر بو، چمپا و عنبر نجفی است.
70 درصد کشت شلتوک در استان خوزستان به صورت مستقیم و 30 درصد به صورت نشاء است.
بر اساس آمار رسمی 628 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت برنج اختصاص دارد که استان خوزستان رتبه پنجم را از نظر میزان زیر کشت در میان استان های کشور دارد.
ک/3 7162/646/587 شماره 006 ساعت 08:31 تمام
۰ نفر