۲ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7434342
T T
۰ نفر

یک قلعه تاریخی به میراث فرهنگی فارس اهدا شد

۲ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7434342
یک قلعه تاریخی به میراث فرهنگی فارس اهدا شد .............................................
شیراز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 2/5/87 داخلی.فرهنگی.میراث فرهنگی.
روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد:قلعه تاریخی کریشکی شهرستان لارستان که مالکیت آن خصوصی و متعلق به سال 1260 خورشیدی در دوره قاجاریه است، به این سازمان، اهدا شد.
به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا،قلعه کریشکی یکی ازآثارتاریخی روستای کریشکی شهرستان لارستان و درمالکیت مرحوم دلیر بود و وی قبل از فوت این قلعه را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، اهدا کرد.
بنا به این گزارش، این قلعه دارای حدود یک هزار مترمربع مساحت، نزدیک به یک هزار و 200 مترمربع زیربنا، 22 اتاق و چهاربرج دیده بانی هر یک به ارتفاع حدود 12 متر و با حصاری به ارتفاع هشت متر است.
این گزارش افزوده است: این قلعه توسط حاج علی مسیح، بنا شده است و وی که یکی از فرزندان قاسم بهاء الدین بوده به عنوان رییس طایفه نعمه جات همواره در برابر حمله و تاراج اشرار و غارتگران از کیان قوم و طایفه خود محافظت کرده است.
بر اساس این گزارش، از حاج علی مسیح، سه قلعه تاریخی بر جا مانده است که یکی در لارستان، دیگری در حاج حسون بیرم لار و قلعه کریشکی لارستان است.
در این گزارش عنوان شده است، قلعه کریشکی پس از اهدا به این سازمان، مورد مرمت و بازپیرایی قرار گرفته است و هم اکنون به عنوان موزه مردم شناسی، آثار و اشیای قدیمی در آن نگهداری می شود ونیزمورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.
بنا به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، تا نیم قرن اخیر، بسیاری از روستاها، محصور در داخل قلعه بودند ولی با گسترش روستاها به خارج از قلعه، اغلب این قلعه ها که اصطلاحابه آنها"قلعه دهکده" گفته می شدبه دلیل استفاده ازمصالح سست خشتی در بنای آنها، از بین رفتندوامروزه ویرانه های آنها در کنار روستاها قابل مشاهده است.
این گزارش حاکی است، قلعه کریشکی شهرستان لارستان، نمونه شاخص از این نوع قلعه ها به شمار می رود که به رغم گذشت بیش از یک سده از زمان ساخت آن به کوشش مالک و اهالی روستای کریشکی کاملا سالم و پابرجا مانده است.
در این گزارش،یکی از دلایل باقی ماندن این قلعه تاریخی، تعمیرات و حفاظت از آن عنوان شده که طی سالیان متمادی توسط مالک این قلعه صورت گرفته است.
شهرستان لارستان به مرکزیت لار در378 کیلومتری جنوب شیرازواقع شده است.ک/1 679/677/675 شماره 412 ساعت 19:17 تمام
۰ نفر