۴ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7445177
T T
۰ نفر
جشنواره بازی محلی "گردوبازی" در شهمیرزاد آغاز شد ................................................
سمنان،خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/06/87 داخلی.فرهنگی.جشنواره.بازیهای محلی.
اولین جشنواره بازی محلی گردوبازی با عنوان "خوزکه" روز دوشنبه در شهمیرزاد آغاز شد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت:این جشنواره با هدف ارج نهادن به فرهنگ بومی و نیز حفظ و توسعه بازی های محلی در شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد برگزار می شود.
"عباس کاشیان"افزود: این جشنواره در سه رده سنی نوجوانان، نونهالان و بزرگسالان و در سه مرحله مقدماتی،نیمه نهایی و نهایی با شرکت 75 نفر اجرا می شود.
وی گفت: به دلیل فراوانی درخت گردو یکی از سرگرمی های کودکان و نوجوانان بخش شهمیرزاد گردوبازی است و این بازی معمولا از شهریور تا اواخر مهرماه که فصل برداشت این محصول است رونق بیشتری دارد.
کاشیان با بیان اینکه این بازی با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است افزود: پنج نوع گردوبازی شامل "مره ای، باغبونی، چاله که، دیواری و تیله ای" در شهمیرزاد متداول بوده است.
وی گفت:از دیگر بازیهای محلی شهمیرزاد می توان به آلک دولک،توپ برکه، ها ملاعلی، خلاص، چش دارک، هفت سنگ، پابزن بازی و .... اشاره کرد که این بازیها با توجه به رواج بازی های رایانه ای در حال فراموشی هستند.
رییس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: بخش شهمیرزاد به دلیل فراوانی گردو از سوی سازمان جهانی غذا "فائو" به عنوان قطب مهم گردوی جهان شناخته شده است و در سفر هیات دولت به استان سمنان به عنوان شهر نمونه گردشگری بین المللی معرفی شد.
در شهمیرزاد بزرگترین باغ گردوی جهان نیز با وسعت 700 هکتار وجود دارد که با مشارکت و سرمایه گذاری شهمیرزادیها ایجاد شده است. جشنواره گردوبازی تا هشتم شهریور ماه در شهمیرزاد ادامه دارد.ک/3 506/7342/599/608 شماره 304 ساعت 14:04 تمام
۰ نفر