۷ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7446987
T T
۰ نفر
جشنواره شعر "تمداربیت " در اردل چهارمحال وبختیاری برگزار شد .............................................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/06/87 داخلی.فرهنگی.ادبیات.شعر.
دومین جشنواره سراسری شعر گویش محلی با عنوان" تمدار بیت " عصر پنجشنبه در فرهنگسرای مهرگان شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری، هدف از برگزاری این جشنواره را توجه به فرهنگ اقوام مختلف ایران و خرده فرهنگها به ویژه در زمینه ادبیات عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، "داریوش رضوانی " در جشنواره شعر تمداربیت گفت : دولت نهم نگاه ویژه ای به اقوام مختلف ایران دارد و برگزاری جشنواره تمداربیت در اردل،جشنواره موسیقی زاگرس نشینیان در بروجن و شاهنامه خوانی بختیاری در لردگان بیانگر توجه به گویش و فرهنگ و تمدن عشایری در استان است.
دبیر اجرایی دومین جشنواره شعر تمداربیت نیز گفت: در این جشنواره 600 اثر از شاعران 11 استان کشور در دو بخش آزاد و شعر اهل بیت (ع)به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 124 اثر به بخش مسابقه و شعر خوانی راه یافت.
" فضیل الله طاهری اردلی " در گفت وگو با ایرنا افزود: شاعرانی از استانهای ایلام، لرستان،خوزستان، اصفهان ، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، همدان، مرکزی، قزوین و چهارمحال وبختیاری در جشنواره حضور داشتند.
به گفته وی،تمداربیت به مفهوم " دار " و کارگاه شعر آفرینی و خلق شعر است و کلمه ترکیبی از بیت شعر و تمدار به مفهوم دارقالی می باشد.
وی گفت: گویش بختیاری یکی از اصیل ترین گویشهای زبان و ادبیات پارسی است و بیش از یک هزار سال قدمت دارد و 80 درصد واژه های این گویش را پارسی پهلوی تشکیل می دهد.
به گفته وی، هیات داوران دومین جشنواره تمداربیت را "مرید محمدی " ، حجت الاسلام " روشن سلیمانی " و " جبار رضایی " تشکیل دادند و در پایان برترینهااز سوی هیات داوران انتخاب و معرفی شدند.
به گزارش ایرنا،شهرستان اردل در 90 کیلومتری مرکز چهارمحال وبختیاری واقع شده و بیش یکصد هزار نفر جمعیت و بیش از 60 هزار نفر جمعیت عشایری دارد. ک/2 7359/671/ 607 شماره 499 ساعت 19:43 تمام
۰ نفر