۱۱ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7448028
T T
۰ نفر
30 گشت آب منطقه ای خراسان رضوی بر دشتهای ممنوعه این استان نظارت دارند ....................................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/06/87 داخلی.اقتصادی.نیرو.آب.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: 30 گشت نظارتی بطور شبانه روزی بر دشتهای ممنوعه استان به منظور ممانعت از ایجاد حفر چاه غیرمجاز نظارت می کنند.
سیدمرتضی حسینی روز دوشنبه به ایرنا گفت: از 36 دشت آبی استان بیلان 33 دشت به لحاظ میزان تغذیه آنها از نزولات جوی و روان آبها منفی و برداشت از آنها بسیار نامناسب است.
وی اظهار داشت: در این دشتها افت آب زیرزمینی زیاد است و در برخی از آنها چون دشت مشهد به سه متر در سال می رسد.
او گفت: به جز سه دشت که آب قابل قبولی دارند بقیه دشتها در وضعیت ممنوعه هستند و امکان توسعه کشاورزی در آنها به هیچ وجه وجود ندارد حتی در برخی قادر به تامین آب شرب مردم هم نیستیم و در این راستا محدودیتهای بسیار شدیدی در بخش آب شرب و خدمات در آنها اعمال کرده ایم.
وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای کاهش بیلان منفی دشتهای کشور در یک دوره 20 ساله گفت: در بخش جهاد کشاورزی کار سنگینی باید انجام شود و مصرف آب با کاهش و بازده تولید این بخش باید افزایش یابد.
او ادامه داد: در جهت کنترل و تعادل بخشیدن به آبهای زیرزمینی تکیه ما بر پیشگیری گذاشته شده و بر این مبنا گشتهای نظارتی به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند.
وی گفت: در این راستا گشت های نظارتی در دشت های مختلف از جمله مشهد، تربت جام، تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور و قوچان فعال شده و اجازه احداث هیچ چاه غیرمجاز در این دشت ها داده نمی شود و با متخلفین هم به شدت برخورد می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: همچنین با کمک مجموعه های نظامی و انتظامی تعدادی از چاه های غیر مجاز را مسدود کرده ایم و همچنان در این زمینه فعال هستیم.
وی گفت: از ابتدای امسال حدود 60 حلقه چاه غیرمجاز در دشت های استان مسدود شده است.
او ادامه داد: همچنین با تعدادی از صاحبان چاهها که اضافه برداشت دارند برخورد شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: اگر ظرف چند سال آینده نتوانیم با این اقدامات وضعیت دشتها را تعادل بخشیده و بهبود دهیم با استفاده از قانون همه چاهها را می بندیم تا این سرمایه ها حفظ شود.ک/3 2713/663/589/660 شماره 113 ساعت 11:41 تمام
۰ نفر