بارندگی در خراسان رضوی طی سال آبی جاری ۳۳ درصد افزایش داشته است

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی در استان طی سال آبی جاری یعنی از مهر ۱۴۰۰ تا کنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد افزایش داشته است.

علیرضا طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال آبی جاری تا کنون ۱۳۳.۷ میلی متر بارندگی در استان ثبت شد که این رقم طی سال گذشته ۱۰۰.۵ میلیمتر بوده است.

وی اضافه کرد: بارندگی در خراسان رضوی نسبت به میانگین ۴۰ ساله با ۱۷۳.۸ میلی متر با کاهش ۲۳ درصدی مواجه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: امسال هیچ تخصیص جدیدی به بخش شرب مشهد صورت نگرفته و طی ۲ ماه گذشته با شرکت آبفای مشهد در بحث تخصیص جدید آب از دشت‌های ممنوعه غرب این شهر جلسات زیادی برگزار شده است.

طاهری افزود: باید با همین ظرفیت فعلی منابع تامین کننده آب شرب مشهد، دوره‌های اوج مصرف به ویژه در فصل تابستان را مدیریت کرد و حفر چاه جدید در دستور کار نیست همچنین در سال جاری اجازه برداشت آب جدید در دشت‌های ممنوعه خراسان رضوی داده نمی شود.

وی ادامه داد: نبود آبگیری سدهای برق آبی، یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های اخیر در خراسان رضوی است که البته این مشکل سراسری است مثلا در سال ۱۳۹۸ با بحران سرریز آب در سد کرخه خوزستان مواجه بودیم اما امسال به دلیل کمبود آب، حتی به برنجکاران آن محدوده مجوز کاشت برنج داده نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: شفاف سازی فعالیت‌ها و اطلاع رسانی به مردم یکی از مهمترین سیاست های این شرکت است و برای گذر از بحران آب باید همه مردم از بخشی از منافعشان بگذرند و در این زمینه همکاری کنند..

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در نقاط مختلف استان شامل تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است همچنین سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان درحال بهره برداری است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha