۳۱ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7454394
T T
۰ نفر
یک روحانی : علمی ترین روش نگهداری گوشت روش مسلمانان است .......................................................
کرمانشاه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/06/87 داخلی.اجتماعی.دام پزشکی.
نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: دانشمندان غربی معتقدند علمی ترین روش نگهداری گوشت روشی است که مسلمانان به کار می گیرند.
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام والمسلمین " علیمحمد سلطانی " روز یکشنبه در گردهمایی ذبح شرعی از دیدگاه اسلام در سرسرای اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به نقش ارزنده ناظرین شرعی در کشتارگاههای دام و طیور کشور افزود : اکنون 280 روحانی در سراسر کشور وظیفه نظارت بر حسن اجرای ذبح شرعی دام و طیور را بر عهده دارند.
وی افزود: این مسئله کشور ایران را در ردیف برترین کشورهای اسلامی جهت بسترسازی در خصوص بحث حلال خوری مواد غذایی و پروتئینی بر اساس فقه جعفری قرار داده است.
وی با پرداختن به آیات قرآنی در خصوص حلال خوری افزود: در قرآن بحث حلال خوری و پاک زیستی بارها مورد تاکید قرار گرفته است و در واقع جامعه ای سالم تلقی می شود و عمل صالح زمانی شکل می گیرد که پیش از آن تکلیف حلال خوری آن جامعه مشخص شده باشد چرا که در قرآن تاکید شده است که انسانها در بحث خوراک به دنبال ناپاکی ها نروند.
وی با اشاره به نقش روحانیت در گسترش فرهنگ حلال خوری و دوری از ناپاکی ها گفت : به حتم روحانیون در مجموعه نظام جمهوری اسلامی نقش بی بدیلی در هدایتگری شهروندان بر عهده دارند لذا باید به علم روز مجهز شوند تا بتوانند نقش هدایتگری خود را به نحو احسن انجام دهند. نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به ارائه گزارش از پی گیری محقق شدن کد حلال در کشور اشاره کرد و گفت : براساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی بحث درج کد حلال بر روی تمام مواد غذایی قابل توزیع در جهان اسلام در حال پی گیری است.
وی افزود: در این خصوص دفتر نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور نهایت تلاش خود را جهت محقق نمودن این مصوبه طی سالیان اخیر به کار گرفته و در نظر دارد با تاسی از فقه پویای جعفری ضمن تدوین دستورالعمل هایی در این خصوص استانداردهای غذای حلال را که با تلاش همکاران در هزار صفحه تدوین نموده است به تصویب برساند.
سلطانی اشاره کرد: رایزنی هایی از سوی کشورهای اسلامی جهت الگو برداری از روشهای به کار گرفته شده توسط سازمان دامپزشکی کشور جهت تامین سلامت گوشت دام و طیور عرضه شده از نظر نظارت بهداشتی و ذبح شرعی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای اسلامی ضمن استقبال از برنامه های سازمان دامپزشکی کشور خواهان استفاده از الگوهای مورد نظر ما هستند که این خود موفقیت عظیمی است که با تاسی از آیات قرآنی ، احادیث ، سیره انبیا و استعانت از فقه پویای جعفری حاصل شده است.
وی در پایان از زحمات مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه و نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه جهت پیشبرد برنامه های نظارتی ، بهداشتی و شرعی بر کشتارگاه های استان قدردانی کرد. مسوول نمایندگی ولی فقیه دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در ادامه این گردهمایی به ارایه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته این دفتر جهت استقرار ناظزین شرعی در کشتارگاههای دام و طیور استان پرداخت .
حجت الاسلام " بهمن غلام نژادیان " افزود: با توجه به اهمیت حضور ناظرین شرعی در کشتارگاههای استان طی سال گذشته و امسال هفت نفر از روحانیون آشنا به مباحث ذبح شرعی در کشتارگاههای دام و طیور استان مستقر شده و از نزدیک مباحث مربوط به رعایت نکات ذبح شرعی دام و طیور را دنبال می کنند.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این گردهمایی افزود: پس از گردهمایی سال گذشته که در آن بحث آموزش ذابحین شرعی کشتارگاههای استان پی گیری شد گردهمایی اخیر در پی آن است که ضمن آموزش ناظرین شرعی از تمام پتانسیل های موجود جهت اطلاع رسانی به ذابحین و افکار عمومی در خصوص رعایت مباحث مربوط به ذبح شرعی استفاده نماید.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز در ادامه بااشاره به وضعیت کشتارگاههای دام و طیور استان گفت : به لحاظ رعایت اصول مربوط به بهداشت کشتارگاههای طیور در استان کرمانشاه مشکل خاصی احساس نمی شود و در سالهای اخیر گامهای مثبتی جهت ارتقای سطح بهداشتی کشتارگاهها برداشته شده است.
دکتر"امیر ابراهیم مقصودی فرد" سپس به وضعیت کشتارگاههای دام استان پرداخت و افزود: طرح ساماندهی کشتارگاههای دام استان ظرف یک سال اخیر با جدیت دنبال شده است.
وی افزود: با حمایتهای صورت گرفته از سوی استاندار معاون برنامه ریزی ، معاون سیاسی امنیتی ، فرماندار و شهردار کرمانشاه امید می رود ظرف یک تا دو ماه آینده کشتارگاههای زاگرس و بیستون با نصب ادوات و امکانات لازم صنعتی شوند که این مهم نقش ارزنده ای در تامین بهداشت گوشت قرمز استان و ارتقای وضعیت موجود خواهد داشت.
7452/567/1139 شماره 246 ساعت 14:12 تمام
۰ نفر