۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۲۶
کد خبرنگار: 1179
کد خبر: 85107413
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم ایران از تجارت حلال دنیا بسیار ناچیز است

اهواز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: امروز ارزش مالی بازار حلال در دنیا، ۲ هزار میلیارد دلار است که ما در این گردش مالی سهم بسیار ناچیزی داریم.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل حسینی روز چهارشنبه در همایش غذای حلال که در سالن اجتماعات شهید فریدنیا اهواز برگزار شد اظهارکرد: خوزستان خاستگاه ترویج مکتب اهل بیت (ره) در سراسر ایران است و اهواز دروازه ورود معارف شیعه و انتشار آن به سایر استان ها است. این استان مهد علم، تمدن و تعالی کشور در مقاطع مهمی بوده و علمای بزرگی دارد که تمام روحانیت ده‌ها سال شاگرد مکتب آنها بودند.

وی افزود: خوزستان همواره مهد انسان های پاک باخته ای بوده که در دفاع از کیان این مرزوبوم جان خود را تقدیم کردند و آمار ده‌ها هزار شهید باعث عزت و سربلندی این استان است. حوزه علمیه اهواز از حوزه های برجسته کشور است و طلاب و روحانیون آن اهل تحقیق، مطالعه و عمل هستند.

نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: اداره نظام هستی بر مبنای کلمه حلال است یعنی خداوند مدار چرخش خورشید، ماه، نزول باران و اداره عالم را بر محور حلال قرار داده است لذا راه رشد انسان و تعالی او بر مدار حلال است.

وی افزود: ما در صنعت حلال، بسیار عقب هستیم و استان خوزستان می تواند بخشی از این عقب ماندگی را جبران کند. در کشور انگلیس با وجود اینکه جمعیت مسلمانان تنها پنج درصد است اما ۱۵ درصد گوشت حلال در بازار این کشور عرضه می شود یعنی ۱۰ درصد از گوشتی که عرضه می شود برای غیرمسلمانان است.

حسینی ادامه داد: به منظور اطمینان مردم از حلال بودن گوشت مصرفی، روحانیون ناظر بر ذبح شرعی در کشتارگاه های دام و طیور سراسر کشور مستقر بوده و کار نظارت بر ذبح را انجام می دهند.

نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: امروز گردش مالی تجارت حلال در دنیا ۲ هزار میلیارد دلار است و ما در این گردش مالی سهم بسیار ناچیزی داریم. باید اعتراف کنیم که ما نسبت به تجارت حلال در داخل و خارج کشور کوتاهی کردیم.

وی افزود: سالیانه میزان واردات ما از تجارت حلال در کشور حدود ۱۲ میلیارد دلار و صادرات ما از حلال چهار میلیارد دلار بوده که بسیار ناچیز است لذا همه ارگان هایی که در صادرات نقش به سزایی دارند باید کمک کنند تا بخش خصوصی در صادرات موفق باشد.

حسینی بیان کرد: امروزه گوشت در سبد غذایی نشانه امنیت غذایی است و اگر این کالا از سبد غذایی حذف شود سفره ها دچار ناامنی و تزلزل می شود لذا در بحث گوشت حلال، ذابحین بسیار مهم هستند و باید در ردیف اول قرار بگیرند.

آیت الله حیدری: غذای حلال به سلامت و امنیت جامعه کمک می کند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: غذای حلال به سلامت و امنیت جامعه کمک کرده و آثار و برکات بسیاری در زندگی مردم خواهد داشت.

 آیت الله محسن حیدری اظهار کرد: خداوند در قرآن بارها به موضوع امنیت غذایی و غذای حلال اشاره کرده و منظور از امنیت غذایی بیانگر امنیت همه جانبه است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امنیت غذایی شامل غذای حلال هم می‌شود و تا زمانی که غذایی حلال نباشد برای مسلمانان قابل خوردن نیست بنابراین یکی از محورهای امنیت غذایی مسئله غذای حلال است.

وی افزود: نهاد نمایندگی مقام‌ معظم رهبری در سازمان دامپزشکی، از سال های گذشته تا به امروز برنامه‌های مختلفی را در راستای تامین غذای حلال در دستور کار داشته و بر کشتارها نظارت شرعی دارد.

آیت الله حیدری گفت: بحث امنیت غذایی و غذای حلال همواره اهمیت بسیاری داشته و جایگاه آن بسیار بالا است زیرا بحث ذبح شرعی به سلامت و امنیت جامعه کمک می‌کند.

وی افزود: غذای حرام تاثیر منفی روی انسان داشته و آثار آن در زندگی نمایان خواهد شد بنابریان کار ذابحین و روحانیون ناظر بسیار مهم است.

به گزارش ایرنا ذبح شرعی یا ذبح اسلامی به مجموعه دستورهایی گفته می‌شود که در دین اسلام برای شیوه‌ سر بریدن حیوانات توصیه شده‌ است که با بریدن رگ‌های چهارگانه گردن حیوان تحقق پیدا می‌کند.

گفتنی است در این همایش از برخی ذابحین و روحانیون ناظر بر ذبح شرعی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha