۱۷ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7460059
T T
۰ نفر

کمیسیون ملی " صنوبر " در ایران راه اندازی شد

۱۷ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7460059
کمیسیون ملی " صنوبر " در ایران راه اندازی شد .............................................
شهرکرد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/07/87 داخلی.اقتصادی.منابع طبیعی.
مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از راه اندازی کمیسیون ملی " صنوبر " در ایران در مهرماه امسال خبر داد.
دکتر " پیمان یوسفی آذری " روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از جنگلهای چهارمحال وبختیاری در گفت وگوی اختصاصی باایرناافزود:این کمیسیون با همت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع احیا و راه اندازی شده و دستگاههای مختلفی در آن عضویت دارند و به عنوان یک کمیسیون ملی و فراسازمان عمل خواهد کرد.
به گفته وی،احکام اعضا این کمیسیون از وزارت خانه های مختلف از جمله صنایع و معادن،دانشگاههای کشور، اتحادیه صنوبرکاران ایران ودستگاههای اجرایی دیگر صادر شده و اعضا آن بزودی کار خود را آغاز می کنند.
یوسفی آذری ، کار این کمیسیون را توسعه و توجه به کشت و زراعت چوب صنوبر برای جلوگیری از بهره برداری چوبهای جنگلی دانست و گفت:تنها راه کاهش فشار بر جنگلهای کشور برای جلوگیری از تخریب درختان جنگلی، توسعه صنعت و زراعت چوب به ویژه درخت صنوبر است.
مدیرکل دفتر امور صنایع جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میزان مورد نیاز کشور به چوب 14 میلیون مترمکعب می باشد که تولید آن پنج میلیون مترمکعب است و کشور به 11 میلیون مترمکعب دیگرنیازداردو این نشانه از ایجاد اشتغال فراوان و توسعه صنعت چوب و زارعت چوب در ایران در بخش صنوبر است.
یوسفی آذری، میزان عملکرد زراعت چوب صنوبر در ایران را سه برابر عملکرد کشت گندم در سطح دانست و گفت:زراعت چوب تجارت سود آوری است و صادرات آن نیز بسیار اقتصادی است.
به گفته وی، مسوولان صنایع تبدیل چوب از جمله نئوپان ، چوب کبریت و کاغذ چوب صنوبر را بهترین نوع چوب اعلام کردند و کاغذ تولیدی از چوب صنوبر را بسیار سفید تر از کاغذهای تولیدی از چوبهای دیگر عنوان کرده اند.
مدیرکل دفتر امور صنایع جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: الیاف چوب صنوبر از سوی مراکز تحقیقاتی ایران بهترین نوع چوب عنوان کردند و ارزش افزوده و عملکرد صنعت و زراعت چوب صنوبر بسیار با ارزش و با اهمیت است و هر کیلوگرم چوب صنوبر حدود یک هزار و 300 ریال به فروش می رسد و عملکرد زراعت چوب صنوبر در هرهکتار به 60 مترمکعب در هکتار می رسد.
یوسفی آذری اظهار داشت: برای توسعه زراعت چوب صنوبر در ایران امسال 70 میلیارد ریال اعتبارتخصیص یافته و متقاضیان زیادی در این زمینه وجود دارد و هر چقدر بودجه به متقاضیان اختصاص یابد هنوز ناچیز است.
وی بیان داشت: چهارمحال و بختیاری نیز در ایجاد زراعت چوب یکی از استانهای پیشرو می باشد و در این زمینه نیز مسوولان استان گامهای بلندی را برداشته اند.
یوسفی آذری اظهار داشت:براساس تعیین نقشه های ماهواره ای و GPS کل مساحت جنگلهای ایران 14 میلیون هکتار تخمین زده شده و از این سطح 12 میلیون هکتار جنگل های خشک و نیمه خشک می باشد و از این میزان نیز شش میلیون هکتار در ناحیه رویشی زاگرس قرار گرفته است که مهمترین نوع جنگل در زاگرس است.
مدیرکل دفتر امور صنایع جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت:از لحاظ حفظ آب شیرین در سفرهای زیرزمینی،حفاظت خاک و جلوگیری از تغییر وضعیت جوی آب و هوایی و تغییرات سخت اقلیمی، جنگلهای منطقه زاگرس ایران یکی از بهترین نوع جنگلهای می باشد، که این مساله کمتر مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد:تخریب جنگل در زاگرس موجب تغییرات اقلیمی در منطقه زاگرس نشین ایران شده و بااین تخریب جنگل در این منطقه سفرهای زیرزمینی آب شیرین نیز صدمه دیده اند و گرم شدن آب و هوا در مناطق زاگرس نشین ایران ناشی از تخریب بیش از اندازه جنگل در زاگرس است.
یوسفی آذری اظهار داشت:هنوز جنگلهای زاگرس به عنوان یکی از مناطق مهم رویشی جنگلی ایران مورد توجه مسوولان واقع نشده و امسال 120 میلیارد ریال برای کل شش میلیون هکتار جنگل زاگرس اختصاص یافته است.
وی، پوشش و تنوع جنگلهای ایران در نواحی خشک ایران را چهار ناحیه مهم رویشی دانست و گفت:از نظر گونه های جنگلی نیز گونه های افرا، زبان گنجشک و بادام در جنگلهای ارسباران و در زاگرس نیزبلوط است که بیش از 50 نوع گونه درختی زاگرس وجود دارد و گونه های گرمسیری از جمله آکاسیا و کهور ایرانی در جنگلهای خشک و نیمه خشک جنوب وجود دارد.
به گفته وی، این تنوع گونه ای درختان در جنگلهای خشک و نیمه خشک ایران بسیار ارزشمند است و دنیا در حال حاضر بر روی تنوع زیستی سرمایه گذاری می کند و تنوع زیستی سرمایه هر کشور است و تنوع گونه ای جنگلهای خشک و نیمه خشک ایران علاوه بر تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش می باشد و تنوع حیات وحش را نیز ایجاد کرده است.
یوسفی آذری، حفاظت از جنگلهای خشک و نیمه خشک ایران ازبرنامه های اولویت دار سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور دانست و گفت:این سازمان گامهای بلندی را در این زمینه برداشته است ولی این نیازمند همکاری فرابخشی است.
به گفته وی، تخریب در جنگلهای ایران در حال حاضر به دلیل مسایل اقتصادی و اجتماعی است و وابستگی به منابع جنگلی یکی از عوامل تخریب در کشور است و باید فرهنگ حفظ منابع طبیعی و جنگل در کشور از سوی بخشهای مختلف دنبال شود و با تخریب منابع طبیعی و جنگل برای احداث کارخانه، توسعه شکل نخواهد گرفت و این اشتباه در پنج ساله بعد ضربات جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند. ک/3 7359/671/546 شماره 061 ساعت 09:50 تمام
۰ نفر