۲۵ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7474756
T T
۰ نفر
عملیات تعمیر اساسی واحد آیزوماکس شرکت پالایش نفت بندرعباس آغاز شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/25 اقتصاد.نفت .پالایشگاه .تعمیر بندرعبابس- مدیر عملیات شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: عملیات تعمیر اساسی واحد آیزوماکس با هدف آماده سازی آن برای چهار سال فعالیت دیگر از امروز (شنبه ) آغاز شد.
مهندس مجید رحیمی شنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا، افزود: این واحد برای آخرین بار اواخر بهمن ماه سال 83خورشیدی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت و از آن زمان برای اولین بار این واحد توانست چرخه تولید خود را از دو سال به چهار سال ارتقاء بخشد.
وی گفت: این واحد پس از چهار سال فعالیت و سودآوری برای شرکت پالایش نفت بندرعباس جهت تعمیرات اساسی دوره ای بسته و پیش بینی می شود که طی یک ماه فعالیت شبانه روزی بتوانیم این واحد را برای فعالیت چهار سال آینده و قرارگیری در خط تولید آماده کنیم.
مدیرعملیات شرکت پالایش نفت بندرعباس اضافه کرد: عملیات جهت بستن این واحد از 19آبان ماه برنامه ریزی شده و از امروز (شنبه ) بطور رسمی کار تعمیرات اساسی توسط بخش تعمیرات پالایشگاه بندرعباس با همکاری 360نیروی کار رسمی و 400نیروی کار پیمانکار در این واحد و واحدهای هیدروژن، گوگردسازی و آمین آغاز شده است.
رحیمی بیان کرد: از امروز نیز سیکل احیای کاتالیست راکتورهای واحد آیزوماکس جهت عملیات احیاسازی آماده شده که طبق پیش بینی های بعمل آمده از فردا عملیات احیاء آن آغاز می گردد.
این مقام مسوول زمان پیش بینی شده جهت انجام عملیات احیاء سازی را هفت روز (170 ساعت )عنوان کرد.
وی واحد آیزوماکس را یکی از واحدهای ارزشمند و سودآور برشمرد که محصول کم ارزش گازوئیل متوسط و برش روغن سبک و سنگین واحدهای خلاء 01 و 71 را به محصولات ارزشمند میان تقطیر با کیفییت عالی در حد استانداردهای بین المللی همچون بنزین سبک و سنگین و گاز مایع تبدیل می کند.
در اطلاعات منتشره شرکت پالایش نفت بندرعباس آمده است که 21درصد بنزین ، 12/8درصد گاز مایع، 15/4درصد نفت گاز، 21/5درصد نفت کوره و 11/6درصد نفت سفید کشور دراین شرکت تولید می شود.
همچنین این شرکت بعد از پالایشگاههای نفت آبادان و اصفهان در رتبه سوم کشور قرار دارد که با توجه به طرحهای توسعه ای در حال انجام در چند سال آینده به رتبه اول می رسد. شرکت پالایش نفت بندرعباس خردادماه سال 76 با سرمایه گذاری اولیه 13هزار میلیارد ریال و ظرفیت اسمی 232هزار بشکه و ظرفیت واقعی 273هزار بشکه در روز با حضور رییس جمهوری وقت آقای هاشمی رفسنجانی به بهره برداری رسید.
پالایشگاه یادشده در 30کیلومتری غرب شهر بندرعباس و 6کیلومتری سواحل نیلگون خلیج فارس قرار دارد.
در آمارهای ارایه شده ، سهم پالایشگاه بندرعباس برای تامنی بنزین مورد نیاز کشور حدود 44درصد ذکر شده است.
در این آمارها سهم پالایشگاه بندرعباس ( پالایشگاه هشتم کشور) در تولید فرآورده های نفتی در کل کشور 18درصد اعلام شده که رتبه سوم را در بین پالایشگاههای کشور به خود اختصاص داده است. ک/3 512/667 / 675 شماره 443 ساعت 17:57 تمام
۰ نفر