۲۱ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7485523
T T
۰ نفر
یک متخصص: شایع ترین خطاهای پزشکی در زمینه دارو رخ می دهد .......................................................
قزوین، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/09/87 داخلی.اجتماعی.بهداشت.دارو.
یک متخصص داروهای بالینی گفت: خطاهای دارویی شایع ترین نوع خطای پزشکی در کشور است.
دکترمهدی احدی روز پنجشنبه در همایش داروهای بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، افزود: خطاهای دارویی هنگام پیچیدن نسخه و یا تجویز آن توسط پزشک اتقاق می افتد و مشکلات جدی و خطرناکی برای بیماران ایجاد می کند.
وی اظهارداشت: متاسفانه در ایران، آمار مدونی در دست نیست، اما به نظر می رسد اشتباهات نسخه پیچی در داروخانه ها نیز کم نباشد.
دکتر احدی اضافه کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته، بیشترین اشتباه در مورد ارایه دارو در داروخانه ها به دلیل ناخوانا بودن نسخه پزشک معالج اتفاق می دهد.
این متخصص خاطرنشان کرد: برخی داروها از نظر املایی شباهت بسیاری به هم دارند، به گونه ای که ممکن است دو داروی مختلف فقط در یک حرف متفاوت باشند بنابراین درصورت بدخطی پزشکان، امکان اشتباه فراهم می شود.
دبیر علمی همایش داروهای بیمارستانی افزود: درصورتی که داروهای تجویزی در داروخانه ها ناخوانا یا قابل تشخیص نباشند، پزشک داروساز نباید آن را به بیمار ارایه کند، بلکه باید با پزشک معالج تماس گرفته و از صحت نوع داروی تجویز شده اطمینان حاصل کند.
دکتر احدی اظهارداشت: از سوی دیگر بیماران نیز توضیحات لازم را در خصوص نحوه صحیح دارو از مسوولان متصدی فنی نمی خواهند و همین امر موجب بروز تداخل دارویی و تشدید عوارض دارو یا خنثی شدن اثر دارو می شود.
وی تصریح کرد: توجه به دستور برچسب دارو، بررسی حساسیت، آموزش نوع مصرف به بیمار، تهیه امکانات و تجهیزات مناسب برای آماده سازی ، انتقال، تجویز دارو و نظارت صحیح بر شیوه توزیع از عوامل کاهش خطاهای دارویی است.
احدی با اشاره به کمبود اطلاعات لازم دارویی پرسنل بیمارستان ها، افزود: در این راستا باید به پرستاران، پزشکان تازه کار و سایر پرسنل آموزش داده شود.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهارداشت: یکی از مواردی که در بیمارستان های دولتی و خصوصی سبب بروز اشتباه و خطا می شود، ایجاد سر و صدا و نبود نور مناسب است.
وی دستور شفاهی در مواقع اورژانسی و احیای بیمار را از دیگر زمینه های بروز خطاهای دارویی در بیمارستان ها برشمرد و گفت: شایسته است در این زمان پزشکان دستورات دارویی را واضح بگویند و پرستاران نیز آن را دوباره تکرار کنند.
وی، تهیه داروهای بیمارستانی، آشنایی با کمیته دارو و درمان، تجویز دارو براساس داروهای موجود دربیمارستان، توجه به تداخل های دارویی در زمان تجویز راازجمله اهداف برگزاری این همایش برای پزشکان، داروسازان و پرستاران برشمرد.ک/2 7394/1293/587 شماره 218 ساعت 15:26 تمام
۰ نفر