۲۶ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7487398
T T
۰ نفر
جمعی ازمسوولان و پژوهشگران اصفهان: نگاه به پژوهش نیازمند بازنگری است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/26 علمی آموزشی.علمی.هفته پژوهش اصفهان - پژوهش از مقولاتی است که هیچکس منکر اهمیت و تاثیرگذاری آن نیست اما هنوز هم این گونه احساس می شود که به آن به عنوان یک مقوله فانتزی و لوکس توجه می شود و کمتر از ظرفیتهای پژوهش در حوزه های مختلف برای رفع مشکلات استفاده می شود.
جمعی از مسوولان و پژوهشگران استان اصفهان در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با تاکید بر ضرورت توجه واقعی به تحقیق و پژوهش و اختصاص اعتبارات مناسب به این بخش ، تغییر نگرش به این مقوله اساسی که پایه تولید علم در جامعه محسوب می شود را خواستار شدند.
دبیر جشنواره نوآوری و شکوفایی استان اصفهان و استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان در این خصوص اظهار داشت: امروزه توسعه مبتنی بر دانایی محورالگوی حرکتهای توسعه ای جوامع مختلف می باشد و رویکردها از تولید ثروت از طریق سرمایه گذاری مادی به سمت پرورش نیروی انسانی کارآمد و خلاق به عنوان موتور محرک توسعه دانش محور تغییر یافته است.
دکتر علی ربانی افزود: گرچه در سالهای اخیر شاهد افزایش اعتبارات پژوهشی در کشور بوده ایم اما اعتباراتی که برای این بخش در نظر گرفته می شود متناسب با نیازها نیست.
وی تصریح کرد: با وجود ایجاد معاونت علمی و پژوهشی ریاست جمهوری انتظار می رود که در حوزه تحقیق و پژوهش شاهد تحولات بیشتری باشیم اما حتی برای برگزاری جشنواره نوآوری و شکوفایی در استان از سوی این معاونت بودجه ای اختصاص نیافت و استانداری اصفهان بخش اصلی اعتبار مورد نیاز این جشنواره را تامین کرده است.
معاون پشتیبانی استانداری اصفهان نیز گفت: دست استانها در سال 85 در ارتباط با اعتبارات پژوهشی بیشتر باز بود ، بیش از 10 میلیارد تومان اعتبار پژوهشی در اختیار استان بود که برای آن برنامه ریزی می شد.
محسن نیلی اضافه کرد: با ادغام سازمان مدیریت و برنامه ریزی یکی از وظایف این سازمان که برنامه ریزی برای اعتبارات پژوهشی بود عملا بر زمین ماند و مدیریت بخش به صورت متمرکز در مرکز صورت می گیرد و اختیارات استانها در این حوزه کمرنگ شده است.
وی تصریح کرد: برخی استانهای کشور مانند استان اصفهان از ظرفیتهای خوبی در زمینه تولید دانش و پژوهش برخوردارند به گونه ای که اکنون 160 واحد پژوهشی در بنگاههای مختلف استان فعال است که استفاده از این ظرفیت نیازمند اختصاص اعتبار مناسب می باشد.
نیلی تصریح کرد: به منظور استفاده بهینه از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی استان در زمینه امور پژوهشی و تعامل بیشتر دانشگاه با صنایع ، برگزاری نشستهای مشترک میان روسای دانشگاهها و مدیران صنایع استان در دستور کار مسوولان استان قرار گرفته است.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در سالهای اخیر بودجه پژوهشی در کشور به یک درصد افزایش یافته و این در حالی است که همین بودجه مختصر یک درصدی نیز تا کنون جذب نشده است.
حمیدرضا فولادگر افزود: دولت باید برای تحقیق و پژوهش سرفصل مشخص بودجه ایجاد کند تا برای تحقیقات ردیف اعتباری مستقل وجود داشته باشد .
وی اضافه کرد: امسال بودجه تحقیقات متمرکز شده تا با کنترل و نظارت دولت برای آن تصمیم گیری و از دوباره کاری جلوگیری شود .
وی تصریح کرد: انجام پژوهش در حوزه های مختلف امکان بهره وری از منابع را فراهم می کند و با توجه به این که در برنامه های توسعه و چشم انداز بخشی از سهم رشد اقتصادی باید از طریق بهره وری حاصل شود ، اجرای طرحهای تحقیقاتی در زمینه افزایش بهره وری می تواند بستر تحقق این رشد را فراهم آورد.
دکترکریم شهرزاد دیگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جهان امروز ، جهان دانایی محوری است و در این دوره پژوهشی نقش محوری دارد.
وی اضافه کرد: رشد و توسعه پژوهش در کشور مستلزم رفع دغدغه های معیشتی پژوهشگران و نخبگان و ایجاد فضای مناسب تحقیق برای آنان است.
شهرزاد با انتقاد از کیفیت نازل برخی پژوهشهای انجام شده در کشور تصریح کرد: البته در حوزه پژوهش کیفیت کار در درجه اول اهمیت قرار دارد و باید منابع محدود این بخش در موضوعات مهم و برای رفع مشکلات عمده کشور به کار گرفته شود و علاوه بر آن تحقیقاتی کاربردی و با کیفیت صورت گیرد.
وی گفت: با توجه به اهمیت فعالیت های پژوهشی،نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش می کنند تا در بودجه سال 88 به این مقوله مهم توجه بیشتری صورت گیرد.
دکترمحمدحسین نصرمدیر پژوهشکده رویان اصفهان نیز گفت: اصفهان از ظرفیتهای مناسبی در حوزه پژوهش برخوردار است و از نظر نیروی انسانی پژوهشگر با توجه به فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توان از تخصص این نیروها در جهت اولویتهای پژوهشی استفاده کرد.
یکی از پژوهشگران برگزیده کشور گفت: مقوله پژوهش مانند انجام کار پژوهشی پیچیده است و رونق آن تنها با یک اقدام یک سوبه مانند افزایش اعتبارات پژوهشی مرتفع نمی شود.
کاظم شاملو اضافه کرد: یکی از مهمترین مقولاتی که کمتر به آن پرداخته شده توجه به نیروی پژوهشگر در مراکز علمی و دانشگاهی است ، چند درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور به واقع توان انجام کارهای پژوهشی را دارند؟ وی تصریح کرد: تولیدات علمی مراکز علمی و دانشگاهی کشور بیانگر آن است که دانشگاهها بیشتر از آنکه افرادی محقق را تربیت کنند ، دارندگان مدارک تحصیلی را تربیت کرده اند زیرا بر اساس آماری که سال گذشته منتشر شده بود برای برخی از مراکز دانشگاهی استان به ازای هر 27 عضو هیات علمی یک مقاله با طرح پژوهشی اجرا شده بود که این مسئله بیانگر آن است که حتی استادان دانشگاهها نیز در زمینه اجرای طرحهای تحقیقاتی و نگارش مقالات که از شاخص های تولید دانش است عملکرد قابل توجهی نداشته اند.
شاملو با بیان این نکته که سهم برخی از حوزه های دانش در کشور از اعتبارات اندک اختصاص یافته به پژوهش بسیار ناچیز و در حد هیچ است، افزود : در سالهای اخیر به دانشهای نوین مانند حوزه نانو تکنولوژی و دیگر علوم پایه توجه ویژه ای صورت گرفته اما به حوزه علوم انسانی کمتر توجه شده و این در حالی است که اکثر مسوولان کشور مهمترین مسئله امروز جامعه را مسائل فرهنگی عنوان می کنند اما در عمل برای ریشه یابی و یافتن راهکار برای کاهش مشکلات حوزه علوم انسانی حرکتی صورت نگرفته است.
/558/ 607 شماره 145 ساعت 11:59 تمام
۰ نفر