۵ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7520249
T T
۰ نفر
بارشهای امسال کشور به سمت انتهای پاییز و زمستان سوق یافت ........................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/09/86 داخلی.اقتصادی.هواشناسی.
سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بر اساس نتایج به دست آمده از اطلاعات مرکز مدیریت ریسک و کنترل بلایای طبیعی، بارشهای کشور به سمت انتهای فصل پاییز و زمستان کشیده شده است.
مجید حبیبی نوخندان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بارشها عموما رگباری خواهد بود و پیش بینی زمان دقیق آن هم سخت است.
وی اظهار داشت: باید برای 10 سال آینده کشور فکری اساسی شود که چگونه بارشهای رام نشدنی مناطق مختلف خسارت کمتری وارد کند و از آن استفاده مناسب شود.
او با اشاره به خشکی مناطق خراسان رضوی گفت: این بارشها در مناطق مختلف استان هم رگباری خواهد بود و باید به ویژه در شهرستانهای نیشابور، سبزوار و مشهد برنامه ریزی لازم برای این مساله صورت گیرد.
سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان رضوی متوسط بارندگی امسال را در این استان هفت دهم میلیمتر ذکر کرد و افزود: این رقم نسبت به پارسال که در این زمان 8/27 میلیمتر بود کاهش قابل توجهی یافته است.
وی گفت: امسال تا قبل از بارندگی دیروز، فقط سه شهرستان سبزوار، قوچان، کاشمر بارندگی داشتند که بیشترین بارندگی آن مربوط به سبزوار با 9/4 میلیمتر بود.
نوخندان میزان بارندگی سال گذشته این شهرستان را در همین زمان 6/23 میلیمتر ذکر کرد و گفت: کاشمر هم امسال 7/1 میلیمتر بارندگی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 9/25 میلیمتر بود، کاهش زیادی دارد.
وی بارندگی در قوچان را هم سه میلیمتر ذکر کرد و گفت: این در حالی است که پارسال در همین زمان این شهرستان 23 میلیمتر بارندگی داشت.
سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان رضوی افزود: سایر مناطق استان هم بارندگی نداشته اند.
وی اظهار داشت: بر اساس پیش بینی ها دو پدیده عمده اقلیمی بر کاهش بارش در ایران موثر بوده و وضعیت دمای سطح آب دریا در اقیانوس هند نشانگر افزایش بیش از نرم دما در ماههای اخیر و طی سه ماه آینده است.
او با بیان اینکه هر چند بارشهای پاییزه سهم کمی و در مجموع بارش سالانه کل کشور دارد گفت: اما بارش در این فصل تاثیر قابل ملاحظه ای در بخش کشاورزی به ویژه عملکرد کشت پاییزه و دیم بر جای می گذارد.
وی افزود: این وضعیت امسال در شروع فصل کشت زراعی پاییز عملا موجب بروز بحران شده است.
سرپرست هواشناسی خراسان رضوی گفت: پیش بینی می شود وضعیت بارشها تا یازدهم دی ماه و پس از آن بهتر شود.
وی افزود: تا دی ماه در خراسان رضوی شرایط بارشها کمتر از نرمال خواهد بود اما از دهم دی تا 12 بهمن ماه بارشهای جنوب استان نرمال می شود و بقیه مناطق هم شرایطی کمتر از نرمال خواهند داشت.
او گفت: بارشهای این زمان عموما رگباری و شدید خواهد بود.ک/3 2713/1654/589/660 شماره 119 ساعت 11:55 تمام
۰ نفر