۶ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7520768
T T
۰ نفر
تغییرکاربری اراضی و سرگردانی کشاورزان مازندران درنوع کشت زراعی یاباغی ......................................................................
ساری، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/09/86 داخلی.اقتصادی.اراضی کشاورزی.مازندران.
نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و میزان هزینه در انواع کشت زراعی و باغی و وجود قانون ممنوعیت تغییرکاربری اراضی شالیزاری به ساخت وسازهای مسکونی ، واحدهای صنعتی و تولیدی سبب شد تا کشاورزان مازندران همچنان برای کسب درآمد بیشتر در انتخاب نوع کشت زراعی و یا باغی سرگردان باشند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی درسه سال اخیر در زمانهای مختلف پس از برداشت شالی ، قیمت برنج ارقام پرمحصول و کم محصول نظیر طارم بین هفت هزار تا 11 هزار ریال در شالیکوبی های مازندران است ، این درحالی است که قیمت انوع مرکبات نظیر یک کیلو پرتغال و نارنگی نیز حدود 4 هزار تا هفت هزار ریال در بازار خرید و فروش می شود.
این درحالی است که در هر هکتار شالیزاری به طور متوسط حدود 2 هزارو200 کیلوگرم برنج سفید و در هر هکتار باغ تا 20 تن محصول مرکبات برداشت می شود.
با توجه به هزینه تولید این دو محصول کشاورزی از نظر نیروی انسانی ، خسارت های ناشی از حوادث غیرمترقبه و غیره در امر تولید ، نشان می دهد که مرکبات به صرفه تر است.
از طرفی این تغییر کشت در حالی است که ارزش زمین های کشاورزی مازندران نسبت به سال های گذشته به صورت چشم گیری افزایش یافته است ،اما به رغم تقاضا خرید و فروش به ندرت انجام می شود.
بسیاری از کشاورزان مازندران معتقدند اگر زمین را بتوانیم به فروش برسانیم بهتر از کار برنج کاری است زیرا به دلیل مشکلات بخش تولید، هزینه سرسام آور تولید و قیمت پایین محصول سبب شده است تا کشاورزان در نوع کشت همچنان سرگردان باشند.
کشت ارقام مختلف برنج از پرمحصول به کم محصول،ازبرنج به مرکبات،از مرکبات به کیوی ، از شالی به موزکاری ، علوفه کاری، سبزیجات و غیره که قیمت هریک از محصولات و هزینه تولید آنان در سال های مختلف متفاوت است موجب شده تا کشاورزان درانتخاب نوع کشت و نحوه بهره برداری ازاراضی باغی و زراعی سرگردان بوده و نتوانند به درستی تصمیم بگیرند.
از طرفی کشت برخی از محصولات کشاورزی و باغی نیاز به زمان دو تا سه سال برای بهره وری دارد و کشاورزان زیادی همچنان با تغییر کشت متضرر می شوند.
تغییر کاربری اراضی از زراعی به باغی که ممنوعیت قانونی نداشته و هر کشاورزی می تواند در انتخاب نوع کشت زمین کشاورزی را تغییر بدهد سبب شده تا در دو سال اخیر به خصوص امسال شاهد تغییر کشت شالی به باغ مرکبات در اراضی پایین دست مازندران باشیم.
در دوسال اخیر به دلایل مختلف از جمله افزایش صادرات ، خرید تضمینی و وجود نهال های پرمحصول پرتغال نظیر " تامسون" سبب شده است تا کشاورزان در تبدیل زمین از کشت برنج به مرکبات بیشتر استقبال کنند.
به گزارش ایرنا، امسال نیز قیمت انواع مرکبات از جمله نارنگی و پرتغال در میادین میوه وتره بار برای باغداران رضایت بخش است.
اما این درحالی است که غرقابی و ماندابی بودن آب در اراضی شالیزاری در بخش پایین دست در مازندران به دلیل نبود زهکشی همچنان به عنوان بزرگترین مشکل در بخش تغییر کشت از شالیزاری به باغداری مطرح است ولی به دلایل مختلف همچنان شاهد تغییر کشت از شالی به مرکبات هستیم.
این درحالی است کهبه گزارش خبرنگار ایرنا شماری از مسوولان ، کارشناسان و محققان کشاورزی مازندران از تغییر کشت برنج به مرکبات در اراضی پایین دست اعلام خطرکردند.
مهندس "علی اسدی کنگرشاهی" عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران در گزارشی از خسارت احتمالی ناشی از تبدیل زمین های شالیزاری شمال کشور به باغهای مرکبات خبر داد.
وی افزود: از آنجایی که بیشتر پایه های درختان مرکبات به زیادی آب و خاک و شرایط غرقابی و ماندابی حساس هستند، تبدیل اراضی شالیزاری که چنین وضعیتی دارند به باغ مرکبات خسارت زا است.
وی خطاب به کشاورزان توصیه کرد : برای کشت مرکبات بافت خاک باید نسبتا سبک و سطح آب زیر زمینی حداقل در فاصله دومتری از سطح خاک باید باشد.
وی با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در زمین های زراعی منطقه دشت شرق مازندران ( بابل ، آمل ، جویبار و بخش هایی از قائمشهر و ساری ) که سطحی هموار و بافت خاک سنگینی دارند و زمین هایی که زیر کشت برنج بوده مشکل بالا بودن سطح آب و یا با نوسانات شدید سفره آب زیر زمینی دارند برای باغ مرکبات مناسب نیست.
دکتر"نگین اخلاقی امیری" یکی دیگر ازاعضای هیات علمی مرکزتحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا به وجود نوسانات آب سفره های زیر زمینی در اراضی شالیزاری اشاره کرد و گفت: بالا و پایین رفتن آب در این اراضی مشکلات تغذیه ای و فیزیولوژیکی زیادی برای درختان مرکبات این مناطق ایجاد می کند.
وی ادامه داد: کوتوله شدن درختان مرکبات، تاج تنک، برگ های کوچک با رنگ تیره و نیز عملکرد پایین با میوه های کوچک از خسارت های ناشی از نوسانات آب زیر زمینی است.
وی ادامه داد: همچنین فلش های رشد درختان مرکبات به دلیل محدودیت سیستم ریشه در جذب و ریشه های اصلی که نرم هستند پوست آنها پوسته پوسته می شوند.
"اخلاقی امیری"تصریح کرد: با طولانی شدن دوره غرقاب یا ماندابی باغ مرکبات علاوه بر ریزش برگ های درختان مرکبات ، خشکیدگی سرشاخه ها را نیز بدنبال دارد.
وی ادامه داد: از طرفی به دلیل نوسانات سفره آب زیر زمینی این درختان به خشکی نیز بسیار حساس می شوند.
این دومحقق عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران از کشاورزان خواستند تا با ناآگاهی اراضی شالیزاری که سطح آب آن بالاست و نوسانات آب زیرزمینی دارند و یا با غرقاب و یا ماندابی مواجه هستند از تبدیل به باغ مرکبات خودداری کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان باغبانی مازندران نیز از تغییر این اراضی به مرکبات به شدت احساس خطر کرده و تهدیدی علیه کشاورزی استان عنوان کردند.
رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران در مصاحبه با خبرنگارایرنا از افزایش تغییر کاربری اراضی شالیزاری به باغ مرکبات اعلام خطر کرد و گفت: تغییر کاربری اراضی چالش بزرگی است که متاسفانه ابزار قانونی برای ممنوع کردن نیز در اختیار نداریم.
"عنایت الله تورنگ" افزود: بالا بودن هزینه تولید دلیل اصلی تغییر کاربری اراضی شالیزاری به باغ مرکبات است.
تورنگ خطاب به کشاورزان در تغییر کشت از شالی به مرکبات هشدار داد و گفت: اراضی شالیزاری برای کشت مرکبات مناسب نیست و نتایج نامطلوب در تولید دارد.
وی ادامه داد:به دلیل بالا بودن سطح آب و غرقابی شدن اراضی شالیزاری از نظر کارشناسی تغییر کشت به ضرر کشاورزان است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهارداشت: ازآنجاییکه تولید محصول در تغییر کشت شالی به مرکبات زمان بر است ، ضرر کشاورزان دوچندان خواهد شد.
تورنگ گفت : براساس گزارش کارشناسان باغبانی ، به طور یقین تغییر کشت در اراضی که سطح آب بالایی دارند به ضرر کشاورز است و در آینده دوباره تغییر کشت از مرکبات به شالی صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر تاکنون 34هزار هکتارازاراضی شالیزاری مازندران تسطیح و یکپارچه سازی شده است ، گفت: تنها راه استفاده بهینه از اراضی استان انجام این طرح است.
وی در ادامه به کوچک بودن زمین ، اشاره کرد گفت: کشاورزان نیز باید در اجرای این طرح همکاری و مساعدت کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به فرسایش خاک در اراضی بالادست و ارتفاعات استان هشدار داد و گفت : بر اساس نظر کارشناسان کشت گندم در بالادست منفعت ندارد و باید به جای گندم ، علوفه به خصوص جو کشت شود.
تورنگ به اجرای طرح کشت درختان سیاه ریشه ، مرکبات و درخت گردو در پنج هزار هکتار از اراضی بالادست استان خبر داد و گفت : کشاورزان به نظرات کارشناسان توجه کرده و همکاری کنند.
مسوول کشاورزی مازندران به وجود محدودیت زمین برای اجرای طرحهای بزرگ کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: اکنون در منطقه دشت زمین وجود ندارد و همه اراضی نیز دارای مالک شخصی هستند.
وی اراضی میانبند استان مازندران که جنگلی است بسیار مهم و با اهمیت خواند و گفت: همه مردم و مسولان باید در حفظ آن همکاری کنند.
مازندران دارای 460 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه بیش از70 نوع محصول دراین اراضی کشت می شود.
هرساله درسطح 130 هزار هکتار از این اراضی 20 نوع محصول به عنوان کشت دوم انجام می شود.
برنج به عنوان کشت غالب 230 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران را به خود اختصاص داده که از نظر سطح 37 درصد اراضی شالیزاری کشور را شامل می شود.
دربخش باغبانی مازندران با داشتن 93 هزار هکتار ( 84 هزار هکتار بارآور و مابقی نهال ) باغ مرکبات مقام اول تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.
همه ساله از سطح 84 هزار هکتار باغهای بار آور 5/1میلیون تن محصول برداشت می شود که به علت مشکلات و موانع عدیده تنها کمتر از 50 هزار تن ان صادر می شود در حالی که 300 هزار تن از مرکبات مازندران قابلیت صدور را دارد.ک/4 506/2585 شماره 111 ساعت 11:59 تمام
۰ نفر