۷ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7521140
T T
۰ نفر
تعدادی اسکلت انسان که احتمال می رود به دوران تاریخی تعلق دارد،درفارس کشف شد ......................................................................
شیراز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 7/9/86 داخلی.فرهنگی.باستانی.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون فارس اعلام کرد: تعداد 12 جمجمه به همراه مقداری دیگراعضای بدن انسان که احتمال داده می شود به دوران پیش ازاسلام تعلق داشته باشد درمنطقه خشت و کمارج کازرون کشف شد.
همت محمدی چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگارایرناافزود:این تعداد استخوان توسط گروهی از جوانان کوهنورد در غاری در منطقه خشت و کمارج کشف شده که پس از اطلاع به نیروی انتظامی و فرمانداری، کار بررسی کارشناسان اداره میراث فرهنگی کازرون دراین باره آغاز شده است.
به گفته وی،بر اساس برخی مستندات تاریخی،فرضیه تعلق این اسکلت ها به دوران پیش از اسلام، شکل گرفته است.
وی اظهارداشت:گرچه یک نظر ضعیف کارشناسی می گوید که این اسکلت ها به 80 تا یکصد سال پیش تعلق دارد، اما یک نظر قوی تر کارشناسی نیز اذعان دارد که چون پس از اسلام اجساد را تدفین می کرده اند و این استخوان ها تدفین نشده اند، احتمال داده می شود که استخوان ها به دوران قبل از اسلام تعلق دارد.
به گزارش ایرنا،سرپرست میراث فرهنگی کازرون درحالی احتمال وجود استخوان های تاریخی مربوط به پیش از اسلامی را اعلام می کند که مصیب امیری معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اعتقاد دارد: باید نوع غار و جمجمه و اسکلت انسان ها بررسی باستان شناسی کامل و دقیق شود تا مشخص شود که آیا اسکلت ها می تواند به دوران پیش از اسلام تعلق داشته باشد یا خیر.
محمدی سرپرست میراث فرهنگی کازرون همچنین این موضوع را مطرح کرد که این نوع غارها در کازرون زیاد است حتی تعدادشان به بیش از 50 غار از این نوع می رسد.
وی نوع غار را غاری با دهانه ای دو متر، یک متر ارتفاع و هفت متر عمق عنوان کرد.
به گفته محمدی، در این غار 12 جمجمه قطعاتی ازکتف، دست و ران مشاهده شده که البته گروه کوهنورد این استخوان ها را به هم زده اندوتعدادی از استخوان ها نیز قبلا آسیب دیده اند.
وی گفت: بررسی بیشتر روی این اسکلت ها ضروری است و حتی یک جمجمه نیز به محل اداره میراث فرهنگی آورده شده تا به یک دکترای مفاصل شناسی که سالهاست در گروه باستان شناسی دانشگاه تدریس دارد، برای بررسی تحویل شود.
محمدی اظهار داشت:استنادات تاریخی که بعد ازاسلام اجساد رادفن می کرده اند و تنها تا پیش از اسلام در برخی دوران ها بوده است که اجساد را روباز رها می کرده اند،فرضیه تعلق استخوان هابه پیش از اسلام را شکل داده و کار بررسی های علمی و باستان شناسی بیشتر نیز در انجام خواهد گرفت.ک/3 7382/7372/675 شماره 470 ساعت 18:04 تمام
۰ نفر