۸ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7521820
T T
۰ نفر
یک مسوول محلی: اجرای طرح جامع شهری در خراسان شمالی موفق نبود ............................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/09/86 داخلی.اجتماعی.شهرداریها.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شهرداران خراسان شمالی گفت: شهرداریهای این استان در اجرای طرحهای جامع و تفضیلی شهری توفیق چندانی نداشته اند.
عباس حسن نژاد روز پنجشنبه در نخستین نشست اعضای این کمیسیون در بجنورد، عمده این عدم توفیق را به تدوین طرحها نسبت داد و افزود: تاکنون تنها 30 درصد طرحهای جامع و تفضیلی در استان قابلیت اجرا یافته است.
قائم مقام شهردار بجنورد افزود: با توجه به مشکلاتی که شهرداریها برای اجرای این طرحها دارند تغییر در روند و کیفیت تهیه و تدوین این طرحها ضروری می نماید.
وی به کاربریهای خدماتی در طرحهای تفضیلی اشاره کرد و گفت: نبود برنامه زمانبندی در تملک و اجرای طرحها توسط سازمانهای خدماتی، تعیین مهلت 18 ماهه صدور پروانه با حفظ کاربری و قانون گذشت پنج سال از اعلام طرح برای تغییر کاربری به شهرداریها، عملا اجرای طرح تفضیلی را مسکوت می گذارد.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شهرداران خراسان شمالی افزود: آنچه در این کمیسیون برای اصلاح و تغییر روند تهیه طرحهای تفضیلی پیشنهاد می شود باید دارای جامعیت بوده و قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی بر لزوم وجود کاربری شناور و منعطف در طرحهای جامع و تفضیلی تاکید کرد تا بتوان در مواقع ضرورت موارد غیرقابل پیش بینی در هنگام تهیه طرح را نیز در آن گنجاند.
حسن نژاد همچنین محدودیت منابع مالی شهرداریها را موجب کندی روند اجرای طرحها خواند و گفت: لازم است دولت در تامین اعتبارات ویژه این بخش با هدف تسریع و روان سازی اجرای طرحها توجه خاصی داشته باشد.
وی پیشنهاد خصوصی کردن شهرسازی را داد و افزود: واگذاری طرحهای شهرسازی به بخش خصوصی می تواند به رقابتی شدن فضا و در نهایت رضایتمندی بیشتر شهروندان منجر شود.
او همچنین بر تعدیل مصوبات و بخشنامه های شهرسازی برای ارتقا توان اجرا و تهیه ماکت حجمی از طرحهای تفضیلی با هدف فراهم ساختن زمینه درک عمومی برای افزایش مشارکت مردمی در این طرحها تاکید کرد.
در این نشست همچنین شهردار فاروج با اشاره به مشکلات موجود در قانون شهرداریها، خواستار اصلاح و بازنگری این قانون در سطح کلان شد.
حسین امیراحمدی گفت: عدم امکان تصمیم گیری قاطع شهرداریها درصدور پروانه برای املاک قولنامه ای، عملا مالکان را به سوی ساخت و ساز غیرمجاز سوق می دهد.
شماری دیگر از شهرداران خراسان شمالی نیز در این نشست به بیان برخی از مشکلات حوزه خود پرداختند.
فقدان اختیارات در مدیریت اراضی شهری و مشکل شهرداران برای تملک زمینها به منظور اجرای طرحها و نبود الگوی خاص معماری شهری از جمله این مشکلات عنوان شد.
استان خراسان شمالی 811 هزار نفر جمعیت دارد که 48 درصد آنان در 15 شهر این استان سکونت دارند. ک/2 626/660 شماره 130 ساعت 11:46 تمام
۰ نفر