۱۰ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7534900
T T
۰ نفر
کودکان خیابانی، معضلی که همچنان رو به گسترش است ..................................................
زنجان، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/10/86 داخلی.اجتماعی.کودکان.خیابانی گزارش: علی حیدری پدیده کودکان خیابانی، یکی از معضلات اجتماعی رو به گسترش بوده و مقابله باآن نیازمند برنامه ریزی مناسب است.
این کودکان، بدلیل مشکلات مالی و اقتصادی، نداشتن سرپرست، ازکارافتادگی پدر، نداشتن سرپناه و کفاف نبودن حقوق نهادهای حمایتی ناچارهستند بهترین دوران عمر خودرا برای گذران زندگی باپرداختن به مشاغلی نظیر آدامس و کیسه فروشی و یا تکدی گری به بطالت سپری کنند.
امید به زندگی بهتر رویای کودکانی است که در خیابانها و معابر عمومی با دستهای کوچک خود از مردم درخواست مساعدت دارند.
این کودکان نیز دوست دارند همانند سایر کودکان هم سن و سالشان به مدرسه بروند، اسباب بازی داشته باشند و مطابق با شرایط سنی خود زندگی کنند.
کودکانی خیابانی با در دست داشتن بسته های آدامس، شکلات و فال حافظ، بر شیشه ی اتومبیل ها می کوبند و یا لباس رهگذران را برای فروختن اجناس خود می چسبند.
کودکان خیابانی از نظر کارشناسان به سه دسته تقسیم می شوند، گروهی که در خیابانها کار می کنند و در پایان روز به خانه برمی گردند ، گروه دوم آنهایی هستند که خانواده را محیط مناسبی برای زندگی نمی دانند و به خاطر مشکلات و وضعیت معیشتی، از کانون گرم خانواده متواری شده و شبانه روز در خیابانها به سر می برند.
دسته سوم نیز کودکان مطرودی هستند که والدین و خانواده مشخصی ندارند و برای بقا و تامین معاش خود کاملا به خیابانها متکی هستند.
یک پژوهشگر مسایل اجتماعی، پدیده کودکان خیابانی را معلول فقر وتهیدستی خانواده ها بیان کرد و گفت: کودکان خیابانی امروز، مجرمان بالفعل آینده جامعه هستند.
"امیر عزیزی" بابیان اینکه " کودکان خیابانی مولود نابسامانی و اختلالات فردی، خانوادگی و اجتماعی هستند"، گفت: پدیده های اجتماعی، تاثیر مستقیمی بر خانواده ها داشته و مسایلی همچون فقر زمینه ساز افزایش آمار این کودکان در جامعه است.
وی، بااشاره به اینکه زندگی خیابانی، زمینه ای برای یادگیری بزهکاری است ، تصریح کرد: یادگیری رفتارهای خلاف، اثر پایداری در زندگی آینده این دسته از کودکان خواهد داشت.
این پژوهشگر، ارتقای سطح آگاهی خانواده ها درخصوص فراهم آوردن محیط عاطفی مناسب برای زندگی فرزندان و توجه به نیازهای روحی و روانی آنان را ازجمله راههای پیشگیری از بروز این پدیده ی زشت اجتماعی بیان کرد.
یک استاد دانشگاه نیز ، استفاده ابزاری و غیرمتعارف از کودکان را یکی از شیوه های زشت پدیده تکدی گری عنوان کرد.
"عباس قنبری" افزود: این امر بیانگر آسیب پذیری نهاد خانواده ، بی سرپرستی ویا بدسرپرستی کودکان است که ابزار دست متکدیان و سودجویان حرفه ای می شوند.
وی گفت: وجود کودکان خیابانی تابع عوامل گوناگون از جمله فقر فرهنگی و اقتصادی، بی سوادی، مهاجرت، بیکاری، فاصله و شکاف طبقاتی، بی سرپرستی یا بد سرپرستی، سوء استفاده از عواطف مذهبی و انسانی است.
به گفته وی، متاثر و مکدر شدن خاطر مردم از صحنه های مشمئزکننده، ناهنجاری اجتماعی، سوء استفاده باندهای حرفه ای از کودکان، ارایه ی تصویری آسیب پذیر و زشت از جامعه، ترویج و اشاعه مفاسد اجتماعی، بزهکاری و جرایم اجتماعی ودر نهایت اسیرشدن این کودکان در دام باندهای خطرناک، از اثرات پدیده تکدی گری کودکان خیابانی است.
یک دانشجوی حقوق نیز ریشه بزهکاری اطفال را فقر ، فقدان تعلیم و تربیت صحیح، اختلاف بین والدین، بیسوادی، بیکاری و محیط اطراف عنوان کرد.
"مجتبی محمدی" گفت: عدم درک و شناخت رفتار کودک در سنین مختلف را باید محصول اختلافات بین والدین و فرزندان دانست که کودکان طلاق و کودکان اعتیاد از مصادیق بارز آن هستند.
وی اضافه کرد: آینده ی کودک تحت الشعاع حوادث دوران کودکی و روند تکاملی در نخستین سالهای زندگی او قرار دارد.
وی، تصریح کرد: کودک بشدت تحت تاثیر محیط پرورشی خود قرار می گیرد و از هرگونه اختلال و نارسایی محیطی که چه بسا بر بزرگسالان نفوذ چندانی ندارد ، متاثر می شود.
به گفته وی، اگرچه به لحاظ قانونی تکدی گری و بزهکاری جرم محسوب می شود اما برای پیشگیری و درمان بزهکاران اطفال ، نباید فقط متکی به مجازات و ارایه ابزارهای قانونی و حقوقی بود.
محمدی افزود: مسوولیت همه ی افراد جامعه درمورد اطفال و نوجوانان بزهکار سنگین است و خانواده ، محل آموزش، افراد جامعه ، مسوولان و همه و همه باید بنوعی خودرا جهت فراهم کردن محیطی سالم، سهیم بدانند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان زنجان، به طرح ساماندهی کودکان کار در سطح شهرستان زنجان اشاره کرد و گفت: بهزیستی زنجان در ارایه خدمات به کودکان بی سرپرست و تعداد کودکان کار جزو استان های برتر است.
"شوذب محمدی" افزود: درزمان حاضر در استان زنجان تعداد کودکان خیابانی زیاد نیست ولی تعداد آنها روز به روز در سطح کشور در حال افزایش است.
وی یادآور شد: پارسال 10 کودک خیابانی در بهزیستی استان پذیرش و بیش از دو میلیارد ریال برای ساماندهی آنها هزینه شد.
محمدی، بابیان اینکه طرح ساماندهی کودکان خیابانی استان زنجان در حال بررسی است، گفت: طبق بررسیهای اولیه فعالیت بیشتر این کودکان صرفا برای اقتصاد خانواده است.
وی، فقر اقتصادی، ناملایمات روحی و روانی، بیکاری، متلاشی شدن خانواده، بی سرپرستی، بدسرپرستی و بیسوادی را ازجمله عواملی دانست که منجر به پدیده کودکان خیابانی می شود.
محمدی گفت: در این استان مرکزی جهت نگهداری کودکان خیابانی وجود ندارد و به همین خاطر اینگونه کودکان پس از جمع آوری، به خانواده برگردانده می شود.
ک/4 522/595/587 شماره 358 ساعت 14:53 تمام
۰ نفر