۲۰ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7539468
T T
۰ نفر

مردم استان یزد به استقبال ماه محرم رفتند

۲۰ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7539468
مردم استان یزد به استقبال ماه محرم رفتند ...............................................
یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/10/86 داخلی.اجتماعی.مناسبتها.محرم.
با آغاز محرم الحرام ، ماه قیام کربلا ، مردم مومن استان دارالعباده یزد برای سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مهیا شدند.
مردم این خطه با ارادت خاص به ائمه اطهار (ع) آیین های ویژه ماه محرم را از شب گذشته در سطح این استان آغاز کردند.
ویژگی های خاص عزاداری مردم یزد و عشق و علاقه عاشقان اهل بیت زبانزد خاص و عام است.
استان یزد هنرمندانی را در دامان خویش پرورانده که در زنده نگهداشتن واقعه عظیم کربلا به نوبه خویش سهم بسزایی داشته اند.
شاعرانی از جمله ریاضی یزدی ، جیحون یزدی ، واصل یزدی ، هرندی افضلی و بهجتی اشعاری سروده اند که هیات های عزاداری در نوحه خوانی های خود از این اشعار استفاده می کنند.
در دهه اول ماه محرم در یزد برپایی آیین های عزاداری سومین امام شیعیان همانند دیگر نقاط کشور به اوج خود می رسد و همراه با این مراسم زیارت عاشورا و اقامه نماز در حسینیه ها، مساجد ، تکایا و امامزاده ها برگزار می شود.
براساس یک سنت دیرینه در یزد از روز پنجم محرم هیات های عزاداری که شامل سینه زن ، زنجیرزن و شبیه خوان است به دعوت مسوولان حسینیه ها و مجالس عزاداری در این مکانها حضور یافته و به عزاداری می پردازند.
درشهر یزد حسینیه شاهزاده فاضل، وقت الساعت، مسجد روضه محمدیه،امامزاده جعفر (ع) ، امامزاده سید جعفر(ع)، خانه معروف امام حسینی از جمله مکانهای مذهبی است که آیین های عزاداری در آن برپا می شود.
مراسم ویژه سومین روز شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) در 13 محرم از دیگر آیین های ایام محرم در استان یزد است.
این آیین از 60 سال پیش به ابتکار یکی از روحانیون معروف یزد مرحوم حجت الاسلام " سید علی محمد وزیری " در این استان رواج یافت.
به همین مناسبت در شهر یزد هیات های عزاداری از صبح تا عصر روز سیزده محرم در مسجد ملا اسماعیل و همچنین تکیه بعثت یزد به عزاداری می پردازند و نظیر این مراسم در دیگر مناطق استان برگزار می شود.
همچنین به مناسبت هفتمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت ، آیینی در سطح استان از جمله در حسینیه" فهادان" یزد برپا می شود و عزاداران به سوگ می نشینند و مراسم شام غریبان برگزار می کنند.
" نخل برداری " در این استان از دیگر آیین های رایج در ایام عزاداری سالار شهیدان است.
"نخل" که یک وسیله چوبی است و نشانگر پیکر مطهر حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است در اغلب تکیه ها و حسینیه های استان وجود دارد.
عزاداران امام حسین (ع) پس از اقامه نماز ظهر عاشورا به یاد تشییع فرزند زهرای مرضیه در حالی که بر سر و سینه می زنند،حسین حسین گویان، چند مرتبه نخل را در محوطه تکیه ها و حسینیه ها به حرکت در می آورند.
آیین" نخل برداری " و " تعزیه خوانی " در شهرها و روستاهای مهریز،میبد، اردکان ، تفت ، بافق ، صدوق و زارچ بطرز ویژه ای برگزار می شود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز در اطلاعیه ای ، به رسم سنت دیرینه ، برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در منزل سومین شهید محراب را اعلام نمود. ک/4 650/ 1027/ 607 شماره 031 ساعت 09:32 تمام
۰ نفر