۹ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7574047
T T
۰ نفر
آیین های سوگواری اربعین حسینی درسراسرکشور برگزار شد(3) ....................................................
شهرستانها، خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/12/86 داخلی.اجتماعی.مذهبی.اربعین حسینی.
امروز 20 صفر مصادف با اربعین سالار شهیدان و بزرگ پرچمدار جهان اسلام، دراین روز سراسر ایران اسلامی در ماتم از دست دادن حسین (ع)، علی اکبر، علی اصغر، عباس ، 72 آزاده و اسارت زینبیان به سوگ نشسته است.
*** کرمانشاه عزاداران کرمانشاهی همزمان با سراسرکشور در سالروز اربعین حسینی غرق در عزا و ماتم شدند.
مردم عزادار استان کرمانشاه در شب گذشته و صبح امروز با حضور در مساجد، تکایاو حسینیه ها در سوگ سومین اختر تابناک امامت و ولایت اشک ماتم ریختند.
عزاداران کرمانشاهی در حالی که مداحان اهل بیت در پیشاپیش آنان در حرکت بودند با حمل علم، بیرق، و نواختن طبل و سنج در دستجات سوگوار زنجیـرزن و سینه زن در خیابانهای سطح شهر به عزاداری پرداختند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا، درشهرستانهای کنگاور، صحنه، هرسین،سنقر،اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، گیلانغرب، پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر نیز مردم باحضور درمساجد، تکایا وحسینیه ها به عزاداری پرداختند.
*** شهرری مراسم اربعین سالارشهیدان حضرت اباعبدالله حسین درحرم مطهرحضرت"عبدالعظیم حسنی" با حضور عاشقان حسینی برگزار شد.
مردم تهران، شهرری وشهرهای اطراف شهرستان ری به نیت اینکه حرم امام حسین (ع) را زیارت می کنند ازساعت اولیه صبح به حرم مطهر مشرف شدند وپس از زیارتنامه حضرت عبدالعظیم حسنی، به قرائت زیارت عاشورا پرداختند.
عزاداران حسینی با راه اندازی دسته جات سینه زنی از مسیر خیابانهای منتهی به حرم عبور کرده و وارد صحن مطهر حضرت عبدالعظیم می شوند.
درداخل صحن مطهرحضرت عبدالعظیم حسنی پیرغلامان ومداحان اهل بیت باچهره های اندوهگین،اشعاری ازاسیری زینب وفرزندان امام حسین قرائت می کردند و زایران حضرت عبدالعظیم حسنی با ناله های بلند می گریستند.
گزارش خبرنگارایرنا ازحرم مطهرحضرت عبدالعظیم حسنی حاکی است که در برخی از دسته جات عزادار تصاویر شهیدان درجلوی دسته حمل می شود وخاطر آنان را در این ایام سوگواری گرامی می دارند.
*** اردبیل شهرها،بخش ها و روستاهای استان اردبیل دراربعین شهادت سرور وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش غرق در غم و ماتم و عزا شد.
به گزارش ایرنا، عاشقان ولایت در مناطق مختلف استان با راه اندازی دستجات عزاداری درسوگ اربعین امام سوم شیعیان به نوحه سرایی و سینه زنی پرداختند.
امروز علاوه بر نوحه سرایی، سینه زنی و زنجیرزنی سوگواران حسینی در مساجد، تکایا وخیابانهای مرکزشهرهای استان اردبیل، گروههایی از عزاداران نیز بنا بر سنت دیرینه به اجرای آیین شبیه خوانی و تعزیه درمیادین شهرها و روستاهای استان پرداختند.
به گزارش خبرنگاران ازشهرهای پارس آباد،بیله سوار، گرمی، نمین،نیر، کوثر، خلخال و مشگین شهر مردم مومن این مناطق نیزبابرپایی مراسم عزاداری اربعین حسینی را گرامی داشتند.
*** رشت همزمان بافرارسیدن اربعین حسینی (ع)مردم استان گیلان دیشب وامروز در ماتم سالار شهیدان کربلا و یاران با وفایش به سوگ نشسته اند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا،مردم ساکن درمناطق شهری و روستایی شهرستانهای رشت، آستانه اشرفیه،لاهیجان، رودبار، رودسر و آستارا، لنگرود، املش، انزلی، سیاهکل، فومن، شفت، تالش و صومعه سرا در این روز با بر پایی آیین های ویژه سوگواری در عزای سالار شهیدان، اهل بیت و اصحابش اشک ماتم ریختند.
در سایر بقاع متبرکه و حرم امامزادگان نظیر امامزاده هاشم، خواهر امام و دانای علی شهرستان رشت، امامزاده ابراهیم شهرستان شفت ومساجدتاریخی لاهیجان همزمان با اربعین سالار شهیدان مملو از عاشقان خاندان عصمت و طهارت برای برپایی آیین های سوگواری حضرت سیدالشهداء و یاران باوفایش است.
*** یاسوج همزمان باسراسرکشور مردم مومن و ولایتمدار استان کهگیلویه و بویراحمد فرا رسیدن بیستم صفر المظفر روز اربعین حسینی وچهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران شجاع و باوفایش را برگزار کردند.
به گزارش ایرنا، دوستداران اهل بیت عصمت وطهارت (ع) وارادتمندان به سرور و سالار شهیدان عالم حضرت امام حسین (ع) دراین استان بافرارسیدن روز اربعین حسینی اقدام به برگزاری مراسم ماتم و عزا کردند و اشک ماتم ریختند.
مداحان اهل بیت عصمت وطهارت (ع) بانوحه سرایی و روحانیون و سخنرانان نیز با بیان فضایل بی نظیر سرور و سالارشهیدان عالم حضرت امام حسین (ع) و یاران شجاع و باوفایش جلوه خاصی به مراسم ماتم و عزای مردم این استان بخشیدند.
*** ساوه در چهلمین روز از شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) مردم شهرستانهای ساوه و زرندیه همچون دیگر مردم ایران در اربعین حسینی درمساجد و حسینیه ها به عزا و سوگواری پرداختند.
به گزارش ایرنا، هیات های شبیه خوانی و تعزیه خوانی درنقاط مختلف روستایی ساوه و زرندیه مـراسم خود را در میدان های بزرگ آغاز کرده اند تا بار دیگر حقانیت و مظلومیت کاروان اسرا وخانواده حضرت امام حسین (ع) در مسیر کربلا تا شام را به نمایش بگذارند.
/1352/1840 شماره 034 ساعت 13:28 تمام
۰ نفر