میراث فرهنگی اصفهان همچنان مخالف عبور مترو از" چهار باغ عباسی " است
#
اصفهان ، خبرگزاری جمهوی اسلامی 30/01/85
داخلی .فرهنگی.اقتصادی .مترو
کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان بامخالفت با عبور مترو این شهر از خیابان
" چهارباغ عباسی " می گویند: هیچ سند کارشناسی مبنی بر بی زیان بودن عبور
مترو برای آثار تاریخی این خیابان ارائه نشده است.
شورای عالی ترافیک کشور پیشتر گزینه عبور مترو از اصفهان از خیابان
" شمس آبادی " اصفهان را تایید کرده است اما مسوولین شهری اصفهان در سال
جاری عبور مترو از خیابان چهار باغ را مطرح کرده اند.
"علیرضا خواجویی "مدیر حفظ و پاسداری ازآثار تاریخی استان اصفهان گفت:
میراث فرهنگی همچنان بر مواضع خود مبنی برعدم عبور قطار شهری از"چهارباغ
عباسی " تاکید دارد.
وی در گفت و گو با ایرنا خاطر نشان کرد: در جلسات متعدد گزینه عبور
مترو از "چهارباغ عباسی" مطرح و در خصوص مشکلات عبور مترو از چهار باغ
عباسی تصمیم گیری شده است.
به گفته وی ، اولین تحقیقات صورت گرفته برای تعیین مسیر مترو به صورت
ترانشه باز و بدون در نظر گرفتن مسیر تاریخی ،توسط مشاوران خارجی صورت
گرفته است.
وی اظهار داشت : تحقیقات جدیدی که نشان دهد، که عبور مترو به چهار باغ،
آسیب نمی رساند به میراث فرهنگی ارائه نشده است.
وی یادآورشد : علاوه بر اینکه لرزش ناشی از عبور مترو برای ابنیه تاریخی
مضر است ، آب نماها و سنک فرشهایی در این خیابان چهار باغ وجود دارد، که
در معرض خطر نابودی قرار می گیرد.
به گفته وی، در صورتیکه مترو از خیابان چهار باغ عباسی عبور کند، هیچگاه
زمینه مرمت و بازسازی برای خیابان به وجود نمی آید.
خواجویی گفت : عبور مترو از شمس آبادی مصوبه شورای عالی ترافیک کشور
است.
وی افزود: میراث فرهنگی به عبور مترو از چهار باغ بالا نیز معترض است.
"سید مرتضی سقاییان نژاد " شهردار اصفهان در نخستین جلسه شورای ترافیک
استان اصفهان در سال جدید، گفت: تنها مسیر منطقی برای عبور قطار شهری
گزینه خیابان "چهارباغ " است.
وی افزود: مطالعات این مسیر توسط مشاوران خارجی در همه ابعاد انجام شده
است.
وی اظهار داشت:گزینه خیابان " شمس آبادی " برای عبور قطارشهری به لحاظ
تغییر مسیر وایجاد قوسهای متعدد، موجب کاهش سرعت قطار شهری تا 10 کیلومتر
در ساعت خواهد شد و این امر به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.
" سید مرتضی بختیاری " استاندار اصفهان نیز گفت : تغییر مسیر طرح قطار
شهری اصفهان، هزینه گزافی را به این پروژه تحمیل می کند.
وی افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی وگردشگری ،عبور قطار شهری از خیابان
"چهارباغ"را به لحاظ استانداردهای موجود بلامانع بداند،اجرای این طرح سرعت
بیشتری خواهد گرفت.
مطرح شدن موضوع عبور قطار شهری اصفهان از خیابان چهارباغ در حالی است
که با حکم وزارت کشور وقت ، طرح عبور قطار شهری اصفهان از " خیابان شمس
آبادی" به جای خیابان تاریخی چهارباغ در تاریخ 26/09/83 به تصویب شورای
ترافیک اصفهان رسید.
بر اساس این مصوبه قرار شد، قطار شهری اصفهان در مسیر گزینه جنوبی
"میدان امام حسین (ع)"، پس از عبور از خیابان شمس آبادی و پشت سرگذاشتن
رودخانه زاینده رود وارد خیابان" چهارباغ بالا" و" میدان آزادی" شود.
اختلاف در مورد مسیر مترو اصفهان در حالی است که تاخیر در اجرای این طرح
به هر علت، بر مشکلات ناشی از ادامه عملیات ساخت آن برای شهروندان می افزاید
و هزینه های اجرای ان را که بخش قابل توجهی از ان توسط مردم تامین می شود،
بالا می برد.
تداوم اختلاف در مورد مسیر مترو اصفهان همچنین در اذهان عمومی این شبهه
را ایجاد کرده است که تصمیم گیری در این مورد، فقط بر اساس کار کارشناسی
نیست و دیدگاهها و جناح سیاسی مسوولین شهری و استانی نیز در آن دخیل است.
2357/ 607
میراث فرهنگی اصفهان همچنان مخالف عبور مترو از" چهار باغ عباسی " است
۳۰ فروردین ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر:
7591058