عبور مترو اصفهان از زیر چهارباغ آسیبی برای آثار تاریخی نداشته است

اصفهان – ایرنا - مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: مطابق کنترل‌های سایتِ پایشِ آنلاین، تا این لحظه عبور قطار شهری از زیر محور تاریخی چهارباغ هیچ مشکلی برای آثار تاریخی بوجود نیاورده است.

سید محسن واعظی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا و در پاسخ به اینکه آیا بررسی‌های جدیدی در خصوص آثار عبور مترو بر مدرسه چهارباغ انجام شده یا خیر، گفت: این موضوع در سالِ ۸۸ توسط یونسکو و همچنین دانشگاه علم و صنعت بررسی و با مطالعاتی که انجام شد، هم اکنون سایت پایش آنلاینی برای کنترل آثار عبور مترو بر آثار تاریخی همچون مدرسه چهارباغ وجود دارد.

وی افزود: لرزش‌های مترو بر مدرسه چهارباغ توسط میراث فرهنگی اصفهان از طریق این سایتِ به صورت آنلاین رصد و پایش می شود.

خطِ یک متروی اصفهان از تابستان ۱۳۹۷ افتتاح شد و هم اکنون حدود ۶ سال است که مترو از زیر چهارباغ اصفهان مسافران شهری را جا به جا می کند. برخی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی همچنان معتقدند نباید مترو از زیر چهارباغ عباسی اصفهان عبور می کرد و لرزش های مترو برای ابنیه این محور تاریخی می تواند تنش زا باشد.

واعظی یادآور شد: آن زمان به درخواست مشاوری که امینِ میراث فرهنگی بود در طول مسیرِ عبورِ مترو سنسورهایی تعبیه و تمهیداتی اندیشیده شد تا ضرری به مدرسه چهارباغ وارد نشود.

واعظی فر ادامه داد: هم اکنون بر روی سی و سه پل، مدرسه چهارباغ و همچنین در داخل تونلِ مترو سنسورهایی وجود دارد که اطلاعات را به صورت آنلاین به سایتِ پایش می دهند.

وی اظهار داشت: کنترل‌ها و پایش ‌ها به طور تقریبی شبانه روزی ست و مطابق این پایش‌ها تا این لحظه هیچ مشکلی برای ابنیه تاریخی چهارباغ وجود نداشته است.

به گزارش ایرنا، خیابان چهارباغ در دوران شاه عباس صفوی طراحی شده است و این اثر در فهرست آثار ملی قرار دارد.

مدرسه چهارباغ در همین خیابان و از آثار باشکوه معماری دوران صفوی ست که آن را به نام‌های مدرسه سلطانی یا مادرشاه هم می شناسند. این بنای تاریخیِ ثبت ملی هم اکنون مدرسه علمیه امام صادق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha