۴ مهر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7749141
T T
۰ نفر
سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای هرمزگان به 126 هکتار افزایش می یابد # بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 4/7/84 داخلی.اقتصادی.کشاورزی. کارشناس مسوول امورکشت های گلخانه ای سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای این استان امسال به 126 هکتار افزایش می یابد.
مهندس مهراب عبدالعلیان دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای این استان را هم اکنون 26 هکتار عنوان کرد. وی اضافه کرد: 100 هکتار گلخانه جدید نیز تا پایان امسال درشهرستانهای حاجی آباد، رودان، بستک، بندرعباس و میناب درقالب پنج شهرک به بهره برداری می رسد. عبدالعلیان گفت:عملیات زیربنایی این پنج مجتمع گلخانه ای شامل استخر ذخیره آب، تسطیح زمین، جاده سازی، انتقال شبکه های آب وبرق، حفر چاه آب واحداث سیل بند با11میلیارد ریال توسط سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در دست انجام است.
وی میزان پیشرفت فیزیکی آماده سازی این دو مجتمع های مذکور را درمجموع بین 50 تا90 درصد بیان کرد. عبدالعلیان هدف از توسعه کشت گلخانه ای راایجاداشتغال پایدار، بهره وری بهینه ازآب، خاک و صرفه جویی در میزان مصرف نهاده های کشاورزی و همچنین بکارگیری دانش آموختگان رشته های کشاورزی عنوان کرد. وی گفت:برای احداث اسکلت و خرید نهاده های موردنیاز هر واحددو هزار متر مربعی گلخانه دراین منطقه 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت می شود. وی اظهارداشت: به دانش آموختگان رشته کشاورزی تا سقف 330 میلیون ریال با سود 14 درصد و به دیگر متقاضیان احداث گلخانه نیز به میزان مورد نیاز و تایید این سازمان وام با سود 16 درصد پرداخت می شود. مهندس عبدالعلیان بیان داشت: هشت درصد از میزان سود تسهیلات بانکی ویژه احداث گلخانه هارا دولت وباقی مانده را گلخانه دار طی مدت شش سال پرداخت می کند. به گفته وی، با احداث هر هکتار گلخانه برای 100 نفر بطورمستقیم و 150 نفر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می شود. وی، تعداد دانش آموختگان رشته های کشاورزی شاغل در گلخانه های این استان را هم اکنون 10 نفر عنوان و بیان داشت: بابهره برداری از 100 هکتارگلخانه این تعداد تا پایان امسال به 200 نفر افزایش می یابد. مهندس عبدالعلیان گفت: باتوجه به کمبود منابع آب وخاک درهرمزگان، اجرای طرحهای کشت گلخانه ای و توسعه آن از اهمیت بالایی برخوردار است. وی افزود: از هرهکتار کشت گلخانه ای 270 تن محصول خیار برداشت می شود در حالی که در کشت سنتی اضافه بر مصرف آب زیادتر،این میزان 16 تا20 تن است.
درگلخانه های هرمزگان محصولات مختلفی ازجمله سبزی برگی،گوجه فرنگی، خربزه، طالبی، فلفل دلمه ای و هندوانه کشت می شود. همچنین به گفته وی موقعیت آب وهوایی این منطقه موجب شده تاگلخانه داران نیازی به استفاده از انرژی و تاسیسات حرارتی برای گرم کردن گلخانه نداشته باشند. وی درادامه از دانش محدود متقاضیان، نبودشرکت های سازنده خبره گلخانه، محدودیت اعتباری و ممنوعیت واگذاری زمین به علت فقرمنابع آبی مطمئن بعنوان مشکلات پیش راه توسعه کشت محصولات گلخانه ای در هرمزگان نام برد. کارشناس مسوول امورکشت های گلخانه ای سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اضافه کرد: چهار گلخانه هر یک به وسعت 500 مترمربع به صورت الگو برای آشنایی کشاورزان با این نوع کشت در چهار قطب کشاورزی این استان درشهرهای میناب، بندرعباس، رودان و حاجی آباد احداث شده است. وی اظهارداشت: هم اکنون 25 پرونده احداث گلخانه در نوبت دریافت تسهیلات هستند که اعتبار مورد نیاز برای پرداخت وجود ندارد. کشت محصولات گلخانه ای در هرمزگان از اوایل مهر ماه هرسال آغاز و اواخر آبان ماه نیز محصول آن به بازار عرضه می شود. در آمارهای منتشره توسط سازمان جهادکشاورزی هرمزگان روند توسعه گلخانه در سطح کشور 23 درصد، جهان شش درصد و این استان 300 درصد اعلام شده است. طبق این آمارها سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای هرمزگان در سال 81 حدود یک هکتار بوده که اکنون به 26 هکتار افزایش یافته و تاپایان امسال 100 هکتار دیگر به آن افزوده می شود. 512/667/675
۰ نفر