۳۰ مهر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7757754
T T
۰ نفر

نگاهی به مشکلات تاکسیرانی در مشهد

۳۰ مهر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7757754
نگاهی به مشکلات تاکسیرانی در مشهد # مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/07/84 داخلی.اجتماعی.خدمات.شهری.حمل و نقل. 3/53 درصد از مجموع سه میلیون و 900 هزار سفر درون شهری روزانه در کلانشهر مشهد با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی صورت می گیرد. سهم اتوبوسهای واحد از این میزان 25 درصد و سهم تاکسیها 24 درصد است. برابری سهم تاکسی و اتوبوس در جابه جایی مسافران مشهدی در حالی است که به گفته کارشناسان حضور تاکسی در جمع دیگر وسایل حمل و نقل عمومی فقط به عنوان ایفاگر نقش مکمل آغاز شد. با این وجود امروز مشکلات استفاده از اتوبوس به اندازه ای است که اغلب مردم ترجیح می دهند برای جلوگیری از اتلاف وقت، به رغم صرف هزینه بیشتر با تاکسی طی طریق کنند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد می گوید هم اینک 7500 دستگاه تاکسی و 600 هزار خودرو در آژانسهای تاکسی تلفنی این کلانشهر مشغول فعالیت هستند. محمد مهدیزاده گفت: سهم تقریبا مساوی اتوبوس و تاکسی در جابه جایی مسافر در مشهد به عنوان یک بیماری برای نظام حمل و نقل درون شهری شناخته می شود.
وی افزود: تنها راه برون رفت از این وضعیت راه اندازی هرچه سریعتر سامانه قطار شهری و تقویت شیوه خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی است. به رغم اقبال عمومی نسبت به استفاده از تاکسی مسافران چندان هم از نحوه فعالیت این وسیله نقلیه راضی و خرسند نیستند. بالا بودن و در مواردی تفاوت فاحش کرایه ها در مسیرهای مشابه، سوار کردن مسافر به صورت دلخواه، استفاده نکردن از تاکسیمت ر، رفتار بعضا تند برخی رانندگان در پاسخ به اعتراض مسافران و سوار کردن دو مسافر در صندلی جلو از عمده موارد نارضایتی مسافران از تاکسیها است. یکی از شهروندان مشهدی گفت: برخی رانندگان تاکسی مسافران مسیرهای کوتاه و مستقیم را به سختی سوار می کنند که مهمترین دلیل آن هم دریافت کرایه های بالا از مسافر است. ایرج لطفی افزود: تا جایی که من خبر دارم ورودی تاکسی 300 ریال است اما آنچه هم اینک به خصوص در تاکسیهای خطی جریان دارد دریافت 500 ریال برای کوتاهترین مسیرها است. ورودی تاکسی پیکان در مشهد 300 ریال است و برای 600 متر نخست مسیر این میزان تغییر نمی کند اما در هر 200 متر اضافه 40 ریال به مبلغ کرایه اضافه می شود. ورودی تاکسیهای سمند نیز در این شهر 500 ریال و به ازای هر 200 متر 80 ریال است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد می گوید تندی و بدخلقی برهی رانندگان تاکسی از جمله عوارض ناشی از نگرانی آنها برای آینده شغلی و معیشتی است مهدیزاده گفت: در این حرفه بازنشستگی معنا ندارد و مشکلات معیشتی موجود موجبات بدخلقی این قشر را پدید آورده است. وی در خصوص جایگاه استفاده از تاکسیمتر هم گفت: تمامی رانندگان موظف به استفاده از تاکسیمتر برای تعیین کرایه هستند لذا راننده متخلف مستحق جریمه می باشد و مسافران با مشاهده چنین تخلفی مراتب را به اطلاع سازمان تاکسیرانی برسانند. او در مورد گلایه مسافران پیرامون امتناع برخی از رانندگان از سوار کردن مسافر در مسیرهای مستقیم نیز گفت: رانندگان تاکسی موظفند در صورت برخورد با نخستین مسافر وی را به مقصد رسانده و به هیچ عنوان حق گذر از مسافر را با ماشین خالی ندارند. در مقابل، اغلب رانندگان تاکسی نیز ضمن گلایه از نحوه فعالیت سازمان تاکسیرانی در مشهد معتقدند نحوه انجام فعالیت این سازمان در راستای تحقق حقوق مسافران و رانندگان به صورت دوجانبه نیست. رانندگان تاکسی از سختی و ناملایمات این حرفه می گویند و به داستان ادامه دار بیمه خود که هنوز به سرانجام نرسیده معترض هستند. آنها می گویند هزینه های بالای تعمیرات ماشینهای فرسوده ای که چند صباحی است وعده تبدیل آنها داده شده مشکلات بسیاری را برایشان به وجود آورده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد در پاسخ به این انتقادها می گوید هم اینک برای تبدیل تاکسیهای فرسوده به خودروی سمند وامی با 23 درصد کارمزد داده می شود. مهدیزاده افزود: پارسال با توجه به اینکه 835 خودرو با سن بالای 15 سال سن در مشهد وجود داشت برای تبدیل 500 دستگاه تاکسی سهمیه 35 میلیارد ریالی تسهیلات اعطا شد. وی گفت: اما به دلیل ناهماهنگی بین دستگاههای مختلف تاکنون تنها یک سوم از این میزان مطابق طرح تبدیل شده و تا این لحظه نیز برای ادامه اجرای طرح در سال 1384 هیچگونه بخشنامه ای به دست ما نرسیده است. یکی از رانندگان تاکسی عمده ترین دلیل فقدان تمایل جوانان به کار بر روی تاکسی را فقدان آینده روشن برای این حرفه می داند. علی شیبانی گفت: برای اغلب مردم فرقی نمی کند که سوار تاکسی شوند یا از خودروی شخصی مسافرکش استفاده کنند. وی افزود: در این شرایط مشکل افزایش رو به رشد سواریهای شخصی مسافرکش بر دیگر مشکلات تاکسیداران اضافه شده و گویی هیچ کس نیست که جلوی آنها را بگیرد. با این حال رییس ادره نظارت بر کالا و خدمات سازمان بازرگانی خراسان پیرامون نحوه برخورد با مسافرکشهای شخصی می گوید برای برخورد با این خودروها به شدت از لحاظ قوانین و ابزارهای موجود با مشکل مواجه هستیم. همچنین مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد هم در خصوص بیمه رانندگان تاکسی با اشاره به اینکه سازمان به دنبال پوشش بیمه برای رانندگان است گفت: به اعتقاد من اقدامات سازمان تاکسیرانی در تهران در راستای بیمه رانندگان سطحی و مقطعی است. مهدیزاده افزود: با توجه به خصوصی بودن سازمان تاکسیرانی و نقش آفرینی تاثیرگذار آن در جابه جایی مسافر، شاهد هیچگونه یاری و کمکی از جانب دولت در این راستا نیستیم. پیرامون قانون سوارکردن یک مسافر در صندلی جلو نیز اغلب رووسای خطوط سازمان تاکسیرانی مدعی هستند بخشنامه ای در این خصوص به دستشان نرسیده است. این در حالی است که به نظر می رسد عکس العمل سازمان تاکسیرانی به مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد و قوانین موضوعه دیرتر از دیگر سازمانهای دولتی است معاون راهنمایی و رانندگانی مشهد نیز می گوید طبق قانون ظرفیت هر تاکسی به همراه راننده شامل پنج نفر است و این امر به دلیل آمار بالای تاکسیها در این کلانشهر و ضرورت صدور بخشنامه از جانب سازمان تاکسیرانی می باشد. سرهنک سعید سلطان احمدی همچنین ضمن تاکید بر اینکه با تمامی رانندگان تاکسی برای مسافر سوار کردن در حریم تقاطع و میادین توقف برخورد می شود گفت: با توجه به هماهنگی انجام شده در صدد ساخت مکانهایی مانند ایستگاه اتوبوس برای تاکسیها هستیم تا ضمن برخورداری از جلوه مناسب موجب راحتی حال شهروندان باشد. وی در خصوص نحوه برخورد با عدم استفاده از تاکسیمتر هم گفت: در صورت عدم استفاده از تاکسیمتر و یا دستکاری آن از جانب راننده، وی به سازمان تاکسیرانی معرفی می شود. رییس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان بازرگانی خراسان رضوی هم پیرامون نحوه نظارت بر تاکسیها گفت: این مسوولیت به صورت ذاتی متوجه خود سازمان تاکسیرانی می باشد. علی غفوری مقدم افزود: عمدتا در مقاطع زمانی پرتردد مانند ایام عید و تابستان در قالب اقدامات مشترک با نیروهای بازرسی سازمان تاکسیرانی امر نظارت انجام می شود. وی گفت: بخاطر کمبود ناظر و امکانات و همچنین گسترده بودن حیطه نظارت، این سازمان نمی تواند به صورت مداوم و همه جانبه ناظر فعالیت تاکسیها داشته باشد. آ.ج/663/660
۰ نفر