۱۱ اسفند ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7804059
T T
۰ نفر
مسافران و شهروندان غرب مازندران : انباشت زباله ناشی از ضعف مدیریت است # نوشهر ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/12/84 داخلی.اجتماعی.زباله. جمعی از مسافران و شهروندان غرب مازندران با انتقاد از انباشت انواع زباله در حاشیه سواحل و محورهای ارتباطی این منطقه، ریشه این مشکل را در ضعف مدیریت و برنامه ریزی نهادهای مربوط می دانند. آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کردند : مسئولان باید برای رفع مشکلات مناطق گردشگری نظیر غرب مازندران که سالانه پذیرای بیش از 10 میلیون مسافر است، تدابیر اصولی بیاندیشند. طول محور ارتباطی غرب مازندران از نور تا رامسر 160 کیلومتر است. " احمد ابراهیمی " راننده مسافربر محور بابل- چالوس به ایرنا گفت : مشکل انباشت انواع زباله ها در حاشیه راه های این منطقه سالها است که وجود دارد و هر بیننده ای را آزار می دهد. وی افزود: مدیریت جمع آوری زباله ها در طول محورهای ارتباطی و سواحل غرب مازندران بسیار ضعیف است. وی اظهار داشت: مسئولان ذیربط منطقه در صورت وجود کمبودها، می توانند با تشکیل گروههای مردمی برای پاکسازی سواحل و حاشیه راه های منطقه خود اقدام کنند. "رضا مهربانی" مسافری که خود را اهل تهران معرفی می کند گفت: حاشیه راه این محور مملو از زباله های تولیدی شهرکها و روستاهای همجوار دریا است. به گفته او تجمع حیواناتی نظیر سک و گربه در اطراف زباله ها و بوی بد آن مانع استفاده از فضای سبز این طبعیت دل انگیز می شود. وی ادامه داد : با مدیریت اصولی و سرمایه گذاری اندک می توان سواحل و محورهای ارتباطی غرب مازندران را برای جذب گردشگران بیشتر جذابتر کرد. به اعتقاد وی حضور رفتگران و خودروی زباله کش در ایام تعطیلات نوروز و تابستان در شهرستانهای غرب مازندران باید بیشتر شود. یک شهروند نوشهری از رها کردن زباله از سوی برخی از مسافران در سواحل و محورهای ارتباطی غرب مازندران انتقاد کرده است. " دلاور رضایی " اضافه کرد : با توجه به گردشگرپذیر بودن این منطقه ارایه امکانات بهداشتی و رفاهی بیشتر به این مناطق الزامی است. وی ادامه داد : مسئولان کشوری باید به غرب مازندران نگاه ملی داشته باشند زیرا همه ایرانیان از این مناطق گردشگری استفاده می کنند. برخی از اهالی منطقه به پراکنده شدن زباله های بیمارستانی در حاشیه راه های غرب مازندران به ویژه بین شهرستانهای نور- نوشهر اشاره کرده اند. "مجید رادفر" دانشجویی از تنکابن گفت : با آمدن فصل تابستان بوی تعفن زباله ها و انتشار آلودگی آن به محیط اطراف آزاردهنده خواهد بود. رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر و چالوس ضمن ابراز نگرانی از انباشت زباله در حاشیه راه ها و سواحل منطقه بر لزوم جمع آوری زبالها تاکید کرد. "مهرنوش کیاکجوری" افزود: بیشتر زباله های موجود حاشیه جاده ها و نوار ساحلی مربوط به مسافران، روستاییان و شهرک نشینان همجوار این محورها است.
به گفته او برای جمع آوری زباله ها جلسات متعددی با همکاری نهادهای ذیربط برگزار شد، اما همچنان زباله ها در گوشه و کنار حریم جاده ها مشاهده می شود.
کیاکجوری خاطرنشان کرد : شوراهای مناطق روستایی و مردم منطقه برای رفع این مشکل می توانند نقش موثری داشته باشند. رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر و چالوس توضیح داد : شوراها می توانند افرادی را که زباله های خود را در کنار جاده می ریزند شناسایی و به نهادهای مربوط معرفی کنند. وی با اشاره به نزدیکی کوه به دریا، بالا بودن آبهای زیرزمینی، بارندگی زیاد، جلگه ای بودن و حساسیت این منطقه توجه همه جانبه مسئولان کشوری را برای رفع این معضل فراگیر امری الزامی دانست. وی همچنین دفع غیربهداشتی زباله و فاضلاب رااز مشکلات عمده این شهرستانها اعلام کرد. کیاکجوری اضافه کرد : در زمان حاضر فاضلاب و زباله های خانگی منطقه غیر بهداشتی دفع می شود که بسیار نگران کننده است. وی خاطرنشان کرد: برای احداث کارخانه کمپوست اقداماتی صورت گرفته واعتبار لازم تخصیص داده شده که متاسفانه برای احداث این کارخانه هنوز مکان مناسبی در این منطقه پیدا نشده است. "عطاالله سلسبیلی" رییس اداره راه و ترابری نوشهر و چالوس که نهادش به عنوان متولی جمع آوری زباله حاشیه راه های منطقه است از مصاحبه با ایرنا خودداری کرد. طبق آمار موجود 40 درصد زباله از مجموع 120 تن زباله تولیدی شهرستان نوشهر مربوط به مسافران و گردشگران این خطه می باشد. م.ز621/508
۰ نفر