پاکسازی مسوولانه حاشیه راه‌های غرب مازندران از زباله‌ در استقبال از نوروز

نوشهر- ایرنا- معضل انباشت و پراکندگی زباله در حاشیه، حریم راه ها، رودخانه ها و سواحل غرب مازندران پس از سال ها با تصمیم جهادی مدیریت استانداری و ابلاغ دستورالعمل فوری به مسوولان ذیربط منطقه با هدف مهیا شدن برای عید نوروز برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران هیجدهم بهمن ماه سال جاری همزمان با دیدار هفتگی با مردم غرب مازندران در دفتر نمایندگی استانداری نوشهر در جمع شهرداران این شهرهای گردشگرپذیر تاکید کرد: با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا سال جدید مدت ۱۰ روز زمان دارند تا نسبت به پاکسازی زباله در حاشیه راه ها اصلی ، فرعی نقاط شهری و روستایی ، سواحل ، رودخانه ها و سایر نقاط طبیعی اقدام کنند.

مشکل زباله در مازندران به دلیل شکنندگی و حساسیت های محیط زیستی و همچنین گردشگر پذیربودن همواره یکی از مهم ترین دغدغه مردم استان و دوستداران محیط زیست بوده است، دغدغه ای که سال های متوالی به دلیل فقدان وجود راه حل مناسب در دل سبزترین مناطق استان از جمله جنگل و مراتع دفن می شود و نه تنها چهره زیبای طبیعت بکر استان را زشت کرده بلکه پیامدهای زیست محیطی همچون شیرابه های خطرناک سمی را برای مازندران به یادگار می گذارد.

طبق گزارش های رسمی به طور میانگین روزانه سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می شود که در برخی از ایام سال این رقم به ۲ برابر افزایش می یابد پراکندگی و انباشت زباله در حاشیه و حریم راه ها ، رودخانه ها ، سواحل و عرصه های مرتعی و جنگلی نه تنها خسارت زیست محیطی به منابع استان می زنند بلکه چهره مازندران را به عنوان سرسبز ترین خطه کشور با زشتی ناراحت کننده ای مواجه کرده است.

چالشی که از زمان شکل گیری دولت مردمی و جهادی برای رفع آن بارها مورد تاکید مسوولان استانی به ویژه استاندار و دیگر مدیران استانی قرار گرفته است حال که در آستانه نوروز قرار داریم به منظور حفظ اعتبار و آبروی مردم بومی و ارایه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران یکی از برنامه های اولویت دار مسوولان استانی جمع آوری ، انتقال و دفع اصولی و بهداشتی این زباله ها مسوولان امر قرار گرفته است.

برابر آمار اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در نوروز سال ۱۴۰۱ دست کم ۱۵ میلیون نفر - شب اقامت در اماکن شناسنامه دار استان داشته اند و بنا به پیش بینی معاون امنیتی و سیاسی استانداری مازندران با توجه شرایط موجود و خداحافظی ویروس کرونا ، در نوروز ۱۴۰۲ دست کم ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر وارد مازندران می شود.

بنابراین پاکسازی ، رفت و روب حاشیه و حریم راه ها ، سواحل ، رودخانه ها ، عرصه های جنگلی و مرتعی از باله امری بسیار ضروری است که بنا به گفته شماری از فرمانداران و شهرداران غرب مازندران روند اجرای این طرح از ۲ هفته گذشته به محض دستور معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران این مهم محقق شده است.

این طرح با بکارگیری از همه ظرفیت ها و امکانات همراه با یک جوشش مردمی در نقاط مدنظر در خطه غربی استان مازندران آغاز شد به طوری که تمام نیروهای خدماتی شهرداری ها ، دهیاری ها ، راهداری و حمل و نقل جاده ای و حتی حامیان محیط زیست پای کار آمدند و با پاکسازی زباله در حاشیه معابر اصلی ، فرعی ، حوالی روستاها ، سواحل و رودخانه ها نشان دادند که آماده ارایه خدمات به مهمانان نوروزی هستند.

افزون بر آن ، رنگ آمیزی جداول ، شستشوی تابلو های راهنمایی و رانندگی ، لکه گیری آسفالت معابر ، گل کاری های فضای سبز ، نصب بنرهای خوش آمد گویی به مهمانان نوروزی در مبادی ورودی و خروجی شهرها و نقاط روستایی ، تفرجگاه ها و بوستان ها و سایر مکان های دیدنی و جذاب از دیگر اقداماتی است که همزمان با پاکسازی زباله ها در این مناطق گردشگرپذیر در حال انجام است.

شهرستان های افزون بر یک میلیون نفری نور ، نوشهر ، کلاردشت ، چالوس ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران سالانه میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

پاکسازی حاشیه راه‌های غرب مازندران از زباله‌ پس از سالها با تصمیم جهادی

شهردار شهر عباس آباد در این باره گفت : محور جنگلی و پرجاذبه کلاردشت - عباس آباد جزو یکی از مسیرهای پرتردد مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی است و متاسفانه حجم انبوهی زباله در حاشیه و حریم این محور وجود داشت که با کمک بخشداران و دهیاران و بکارگیری ماشین آلات جمع آوری شد.

سپهردار شیخ الاسلامی کندلوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : افزون بر آن در طول محدوده ساحلی ۲۵ کیلومتری شهرستان که حدود هشت کیلومتر آن جزو حوزه شهری است هرچند هفتگی زباله های موجود در این مناطق گردشگرپذیر از سوی نیروهای خدماتی انجام می گیرد منتهی از ۲ هفته پیش هر روز به این نیروها ماموریت داده شد این محیط را تر و تمیز کنند و ضمن آنکه به طور پیوسته هم از وضع موجود نظارت می شد.

وی اظهار کرد : نشستی هم به تازگی در مرکز استان با هدف ستاد مدیریت پسماند با حضور مسوولان استانی داشتیم شیوه نامه های پسماند را در قالب ۲۰ برگ در اختیار فرمانداران و شهرداران قرار داده شد تا بر آن اساس اقدام کنند و هرگونه کوتاهی در این حوزه پذیرفتنی نیست چرا که هر مسوولی این طرح را به بهترین شکل ممکن انجام دهد امتیاز او بالا تر است.

وی بیان داشت : صرف نظر از این اقدامات ، رنگ آمیزی جداول ، خط کشی معابر شهری ، شستشو و ترمیم سرویس های بهداشتی تفرجگاه ها ، بوستان ها ، روکش آسفالت ، برنامه ریزی برای استقرار ۲ بازار چه سنتی، جشن نیمه شعبان و همچنین خریداری یک خودروی مکانیزه شهری برای پاکسازی زباله ها هر روز در سطح شهر از دیگر کارهایی است که تاکنون انجام شده است.

شهردار عباس آباد تصریح کرد : برای آنکه ای شهر گردشگرپذیر رنگ و بوی فرا رسیدن سال جدید به خود بگیرد تمامی پرچم های رنگ و رفته روی پل ها و معابر را تعویض کردیم و ضمن آنکه بروشورهایی با مضمون آنکه زباله نریزید و این شهر خانه و کاشانه شما است نصب کردیم.

شهرستان عباس آباد با برخورداری از ۵۰ نقطه روستایی ، سه نقطه شهری و دستکم ۴۹ هزار نفر جمعیت در غرب مازندران قرار دارد که از این جمعیت دستکم هشت هزار نفرشان در شهر عباس آباد ساکنند.

در این پیوند ، فرماندار نور هم گفت : در این شهرستان این روزها یک کارگاه جهادی راه اندازی شده و تمام نیروهای شهرداری ، دهیاری ها و راهداری و حمل و نقل به خط شده اند تمامی زباله ها و نخاله های ساختمانی در حاشیه و حریم راه ها ، رودخانه ها و سواحل جمع آوری و به مکان دفن زباله انتقال داده شد.

احمد توکلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : زباله های انباشته شده در حاشیه کنارگذر نور - رویان ، مسیرهای گلندرود - چمستان و بلده که به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز طبیعی ، تاریخی و گردشگری که خاستگاه هزاران گردشگر داخلی و خارجی است به طور کامل پاکسازی شد افزون بر آن به بخشداران و شهرداران ماموریت داده شده که هر روز از این نقاط سرکشی کنند و به فرمانداری گزارش دهند.

شهرستان نور به سه نقطه شهری نور ، چمستان و بلده بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

پاکسازی حاشیه راه‌های غرب مازندران از زباله‌ پس از سالها با تصمیم جهادی

فرماندار نوشهر هم گفت : روزانه دست کم ۲۰ نیروی شهرداری و ۳۰ نیروی بخشداری و دهیاری ها مشغول پاکسازی حاشیه و حریم راه ها هستند و حتی در نشستی که در مدیریت پسماند شهرستان با حضور دهیاران منطقه برگزار شد به آنان توصیه و تاکید شد هیچ نقطه ای از این شهرستان نباید زباله دیده شود .

رستم زرودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نکته دیگر به رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای هم ماموریت داده شد که در هر نقطه ای نخاله های ساختمانی دیده شد در کمترین زمان نسبت به پاکسازی آن با همراهی دیگر نهادهای اقدام کنند و تمام افکارشان را روی این موضوع متمرکز کنند.

وی بیان داشت : موضوع زباله بسیار مهم است و از آنجایی مهم ترین راهبرد و ارزیابی استاندار و معاون عمرانی وی در باره عملکرد مسوولان یک مورد آن پاکیزگی نقاط روستایی و شهری است بنابراین به شهرداران و بخشداران هم توصیه شد که یکی از شاخصه های عملکرد آنان بر این اساس است .

فرماندار نوشهر گفت : پراکندگی و انباشت زباله در حاشیه و حریم محور نوشهر - رویان یکی از دغدغه ها بود که هم اینک کار جمع آوری و انتقال این زباله ها به محل دفن زباله انجام شد و ضمن آنکه در بیشتر روزها هم از این نقاط و دیگر نقاط شهرستان بازدید بعمل می آید.

زرودی افزود : در وسط بلوار کمربندی شهید سردار سلیمانی مسیر نوشهر - چالوس هم گروه های راهداری با بکارگیری ماشین آلات با همراهی نیروهای شهرداری و بخشداری مشغول پاکسازی هستند و به آن ها تاکید شد که وسط این بلوار گل کاری کنند.

وی بیان داشت : سطل های زباله شکسته در نقاطی از این شهرستان که شکسته و فرسوده شده بود به مسوولان مرتبط توصیه شد در کمترین زمان نسبت به نصب سطل زباله ها نو اقدام کنند و افزون بر آن عملیات خط کشی معابر در سطح شهر ، نصب بنرهای خوش آمد گویی به مسافران و گردشگران نوروزی و برنامه ریزی برای اجرای برنامه های نشاط آور سنتی از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.

تماس خبرنگار ایرنا با فرمانداران شهرستان نهای تنکابن و رامسر برای اخذ اطلاعات بیشتر در این ارتباط بی نتیجه بوده است.

شهردار رامسر پاکسازی حاشیه و حریم راه ها اقدام بسیار مهم برشمرد و گفت : به خاطر این که این شهرستان جهانی است راهبرد پاکسازی ورودی و خروجی شهر از جمله برنامه های هفتگی این نهاد قرار دارد.

علی امنینی شاد در گفت و گو با ایرنا افزود : این نهاد در نظافت و زیباسازی این شهرستان هیج مشکلی ندارد و در زمان حاضر برای میزبانی مسافران و گردشگران آمادگی کامل دارد.

وی نظافت روزانه ، هفتگی و ماهانه محیط شهری و ورودی و خروجی شهر را از جمله برنامه های مهم این نهاد برشمرد و گفت : طرح زیباسازی این شهرستان برای تعطیلات نوروزی از جمله راهبردهای این نهاد بوده که امسال به صورت جدی پیگیر آن بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد : روزانه در حالت طبیعی ۸۰ الی ۹۰ هزار تن و در ایام گردشگری و حضور میلیونی مسافران و گردشگران این میزان به ۱۵۰ هزار تن افزایش می یابد.

امینی شاد یادآور شد: در شش ماه اول سال جاری افزون بر ۶ میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی به این شهرستان سفر کردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران پیش از این در حاشیه دیدار بدون واسطه با مردم غرب مازندران در دفتر استانداری شعبه نوشهر در جمع شهرداران این منطقه تاکید کرد: با تاتوجه به نزدیک شدن نوروز ۱۴۰۲ و انباشت و پراکندگی زباله در حاشیه راه ها ، جاده های اصلی و فرعی ، سواحل و رودخانه ها ، شهرداران فرصت دارند نسبت به تحقق این مهم برنامه ریزی کنند.

رضا علیخانی کشکک افزود: روزی نیست که استاندار مازندران در باره ساماندهی وضعیت زباله در استان توصیه ای نداشته باشد و در این مورد نیز تاکید وافر دارد.
وی بیان داشت : بنابراین با توجه به فرصت اندک تا تعطیلات نوروزی سال جدید مدیران شهری منطقه افزون بر رفع این معضل باید در دیگر بخش ها هم فعالیت کنند و امورات را ساماندهی کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: نوروز ۱۴۰۲ باید نسبت به نوروز ۱۴۰۱ تفاوت داشته باشد چرا سیما و نمادهای شهری باید به تناسب بافت های آن تغییر کند.
به تاکید علیخانی کشکک شهرداران باید موضوع لکه گیری معابر شهری ، رنگ آمیزی، گل کاری ،چراغانی سطح شهر را جدی بگیرند.

شماری از شهروندان تصمیم پاکسازی حریم و حاشیه راه ها، رودخانه و محورهای ارتباطی غرب مازندران را اقدام مهم برشمرده و بر ضرورت استمرار آن هر سه ماه یکبار در طول سال تاکید کردند.

آنان در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا در غرب مازندران یادآور شدند: مناطق گردشگری غرب مازندران به خاطر میزبانی روزانه و هفتگی مسافران باید با سایر شهرستان های استان مازندران به لحاظ توجه در زمینه های مختلف اعم از اختصاص اعتبار گرفته تا اجرای طرح ها مانند زیباسازی و... متفاوت دیده شود.

این شهروندان بر ضرورت نهادینه سازی راهبرد نظافت و زیباسازی شهرستان های غرب مازندران از سوی مسوولان امر تاکید کردند.

غرب مازندران هفت شهرستان و بیش از هزار روستا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha