معلولان کردستانی از محرومیت بیشتر از معلولیت رنج می برند
#
سنندج ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/05/83
داخلی.اجتماعی.استثنایی.
معلولان و افراد ناتوان جسمی و روانی کردستان بیشتر از معلولیت، از
محرومیت و محدویتهای اجتماعی رنج می برند.
درک ناقص یا غلط از شرایط جسمی و روانی معلولان و تناسب نداشتن امکانات
موجود با نیازهای آنان، باعث عدم بهره گیری از تواناییهای آنها شده است.
یک دانش آموز معلول جسمی ساکن سنندج گفت: دیدگاه جامعه نسبت به معلولان
دیدگاه مبتنی بر ترحم است و این در حالی است که افراد بیش از آنکه
نیازمند ترحم باشند نیاز به توجه و درک صحیح دارند.
"فرداد تبرکی" گفت: ارایه آموزشهای مناسب به افراد معلول وتغییر ذهنیت
جامعه از ناتوانی به توانمندی را مهمترین اقدام در مسیر کاهش مشکلات آنان
دانست.
وی افزود: معلولان تواناییهایی دارند که در صورت وجود بستر مناسب امکان
شکوفایی و بهره گیری از این استعدادها فراهم می شود.
" آکو حسینی" نوجوان ناشنوایی بانه ای که از طریق آموزشهای مدارس
استثنایی امکان سخن گفتن را پیدا کرده، می گوید: در مدارس ویژه دانش -
آموزان استثنایی تلاش فراوانی برای آموزش افراد کم توان صورت می گیرد، اما
به دلیل کمبود مربی، آموزش انفرادی با مشکل مواجه می شود.
یک دانش آموز نابینای قروه ای ضمن گلایه از کمبود امکانات آموزشی گفت:
کودکان نابینا بیشتر نیاز به لمس اشیا دارند و در آموزش آنها وسایل کمک
آموزشی نقش بسیار مهمی دارد.
" ناهید محمدی " اضافه کرد: امکانات موجود در مدارس استثنایی کافی
نیست و همین مساله باعث ایجاد مشکل در آموزش دانش آموزان در این گونه
مدارس می شود.
یکی از کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: افرادی
که به عنوان کم توان یا معلول در جامعه شناخته می شوند، دارای استعدادها و
تواناییهایی هستند که در صورت تامین امکانات آموزشهای مناسب زمینه
شکوفایی آنها فراهم می شود.
" اسماعیل اسماعیل زاده " افزود: استفاده از ابزارهای کمک آموزشی و
مربیان مجرب نقش بسیار تعیین کننده در به فعلیت در آوردن استعدادهای
افراد کم توان دارد.
وی اضافه کرد: در جامعه ما بیش از آنکه تواناییهای افراد معلول مورد
توجه قرار گیرد نقص جسمی و یا روانی آنها مد نظر قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این نوع نگرش به معلولان با حس ترحم نیز همراه است بعضا
تاثیر منفی بر روحیات آنان می گذارد.
وی گفت: برای افزایش اعتماد به نفس افراد کم توان و معلول باید جامعه
آنان را به عنوان اعضای موثر بپذیرد، و زمینه را برای مشارکت آنها در
فعالیتهای اجتماعی مختلف فراهم سازد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: با توجه به اینکه استان یکی
از موفق ترین استانها در ارایه آموزش به افراد معلول و کم توان بوده، اما
در عین حال از محدودیتهایی نیز رنج می برد.
" حسن صمدی " افزود: کمبود فضای آموزشی مناسب برای مقطع پیش دبستانی
کارگاه های مهارتهای فنی و حرفه ای، از کاستیهای موجود در مسیر آموزش
دانش آموزان کم توان این خطه است.
وی گفت: اینگونه محدودیتها مانع تشکیل جلسات مشاوره با اولیا دانش-
آموزان معلول و کم توان شده است.
وی ارایه آموزشهای مختلف به مربیان مدارس استثنایی را ضروری دانست و
گفت: میزان و کیفیت دوره هایی که تاکنون برگزار شده کمتر از حد انتظار
بوده است.
صمدی گفت: استان کردستان از نظر امکانات تقریبا در سطح نسبتاخوبی قرار
دارد اما کمبود نیروی توانبخشی و مشاوره ای از مهمترین مشکلاتی است که
مدارس استثنایی استان با آن رو به رو است.
استان کردستان دارای یک هزار و 439 نفر دانش آموز تلفیقی در چند گروه
استثنایی نابینا و نیمه بینا، ناشنوا و نیمه شنوا، کم توان، معلول جسمی
حرکتی، چند معلولیتی و اختلال رفتاری است.
این افراد در 22 آموزشگاه مستقل و یک آموزشگاه شبانه روزی ویژه نابینایان
به تحصیل اشتغال دارند.
600/2497/566م ا/06