۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۷
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85314005
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشتن موانع پیش روی معلولان نیازمند عزم همگانی است

سنندج- ایرنا- مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: همه باید تلاش کنیم موانع پیش روی افراد دارای معلولیت را از میان برداریم تا این افراد هم مثل سایر اقشار در اجتماع مشارکت داشته باشند و استعدادهایشان شکوفا شود.

به گزارش ایرنا، حسین رسولی روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان در سنندج اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که معلولان دارند، سازمان بهزیستی به تنهایی توانایی ارائه خدمات به این قشر را ندارد که ضرورت مشارکت بیش از پیش خیران، دستگاه‌ها و خانواده‌های این افراد را می‌طلبد تا خدمات را به بهترین شکل ممکن به این قشر ارائه دهیم.

وی افزود: هر جایی که بستر برای فعالیت معلولان فراهم بوده است، شاهد موفقیت این قشر از جامعه بوده‌ایم که نمونه بارز آن ورزشکاران معلول موفق استان و افتخارآفرینی آنان در مسابقات جهانی و آسیایی با وجود همه محدودیت‌ها است.

مدیرکل بهزیستی کردستان ادامه داد: موانع معلولان (توانخواهان) فقط جسمی نیست و موانع اجتماعی و محدودیت‌های قانونی از مهمترین موانع پیش‌روی این افراد است که باید شرایطی فراهم شود تا آنها هم بتوانند بدون مانع در جامعه و اماکن عمومی حضور پیدا کنند.

وی اظهار کرد: در گذشته نگاه به افراد دارای معلولیت، یک نگاه فردی بود، اما امروز با مطالبه‌گری خود جامعه معلولان، بحث رویکرد اجتماعی به افراد دارای معلولیت مطرح شده است که در این رویکرد افراد معلول هم به عنوان یک شهروند باید در کنار سایر افراد جامعه حضوری فعالانه داشته باشند.

اشتغال و مسکن ۲ دغدغه اصلی توانخواهان

فرماندار سنندج نیز در این آیین اظهار کرد: اشتغال و مسکن از جمله دغدغه‌های اصلی قشر معلول(توانخواه) جامعه است لذا در این زمینه همه مسئولان وظیفه دارند، جامعه معلولان را یاری دهند.

حسن عسکری افزود: مناسب‌سازی و آماده‌سازی معابر و اماکن عمومی برای نقش‌آفرینی و حضور معلولان در سطح جامعه، از دیگر مطالبات اصلی این قشر است که باید به آن پرداخته شود تا بدون محدودیت بتوانند در سطح شهر تردد کنند.

برداشتن موانع پیش روی معلولان نیازمند عزم همگانی است

وی یادآور شد: کارگروه مناسب‌سازی در فرمانداری سنندج فعال بوده و اقدامات خوبی نیز انجام شده است اما هنوز کارهای بر زمین مانده زیادی وجود دارد که باید انجام شود.


بهره‌مندی هزار و ۵۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه از خدمات آموزش و پرورش استثنایی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان نیز در این آیین اظهار کرد: ۷۷ مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به ‌هزار و۵۳۲ دانش‌آموز با نیاز ویژه دختر و پسر در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

طالب محمدی افزود: در سال تحصیلی جاری ۴۷ نیروی آموزشی به مجموعه آموزش وپرورش استثنایی استان اضافه شده است که ۱۶ نفر از آنها مربی آموزش معلولان،۱۲ نفر دانش آموخته تربیت معلم، سه نفر سرباز معلم و ۱۶ نفر از آنها نیروهای استخدام آزاد هستند.

برداشتن موانع پیش روی معلولان نیازمند عزم همگانی است

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی در عین حال که تخصصی‌ترین بخش آموزش وپرورش است از مستحق ترین مخاطب و جامعه هدف برخوردار است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه صحبت از دانش آموزان استثنایی صحبت از تفاوت ها، صحبت از ایفای مسئولیت و احیای انسان ها است، گفت: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.

۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر به عنوان روز جهانی معلولان و از ۱۲ تا ۱۹ آذر با عنوان هفته معلولیت نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha