۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7907601
T T
۰ نفر
نیوزویک: مردم آمریکا از تورم و افزایش قیمت ها رنج می برند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/13 اقتصاد.آمریکا.تورم تهران - مجله آمریکایی نیوزویک با انتقاد از سخنان رییس بانک مرکزی و وزیر دارایی آمریکا مبنی بر کم بودن نرخ تورم و قدرتمندی دلار نوشت: آنچه در عمل مردم را می رنجاند بهای غذا و سوخت است و سخنان این دو مقام چندان روی افکار عمومی اثرگذار نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، مجله نیوزویک روز دوشنبه با اشاره به نخستین نشست مطبوعاتی رییس بانک مرکزی آمریکا در پنج سال گذشته نوشت: بن برنانکی، رییس بانک مرکزی، با وجود قاعده شکنی و برگزاری نشست مطبوعاتی برای نخستین بار در دوران ریاست خود، موفق نشد فاصله میان نظر خود درباره اقتصاد آمریکا و افکار عمومی را پر کند.
نیوزویک افزود: برنانکی یکی از نخستین اقتصاددانانی بود که قبل از سال 2008 گفت که فاصله ما با تکرار رکود اقتصادی دهه 30 بسیار کم است. با این حال تاریخ قضاوت خواهد کرد که سیاست های اقتصادی آمریکا، از تکرار رکود دهه 30 جلوگیری کرد و در عوض، بحران اقتصادی دهه 70 را بازآفرینی نمود.
این مجله آمریکایی در ادامه با نقل بخشی از سخنان برنانکی نوشت: رییس بانک مرکزی در اظهارات خود تاکید کرد که شاخص بهای کالاها در مناطق شهری آمریکا در ماه مارس امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تنها 7.2 درصد افزایش یافته است و اگر بهای انرژی و غذا را از آن کسر کنیم، نرخ تورم پایه تنها 2.1 درصد خواهد بود.
اما به نوشته نیوزویک، نرخ تورم پایه چیزی نیست که مردم آمریکا را نگران کرده باشد. آنچه آمریکاییان را تحت فشار قرار داده، اتفاقا بهای بنزین و غذاست. اگر نه برای مردم عادی در کوچه و خیابان اهمیتی ندارد که قیمت دستگاه iPad در فروشگاه های اینترنتی چقدر تغییر کرده است.
نیوزویک افزود: بنزین یکی از کالاهایی است که مردم آمریکا نه سالی یک بار، بلکه هر روز با آن ارتباط دارند. متوسط قیمت این کالا هفته گذشته به مرز 88.3 دلار در هر گالن (تقریبا هر لیتر یک دلار) رسید و این یعنی مردم آمریکا برای پر کردن باک خودروهایشان باید دوبرابر زمانی پول بدهند که باراک اوباما وارد کاخ سفید شد.
باراک اوباما که خود به تاثیر بهای بنزین بر انتخاب دوباره اش واقف است، هفته گذشته به وزارت دادگستری دستور داد تا با تشکیل کارگروه ویژه ای، احتمال تقلب و اختلاس در بازار نفت را بررسی کند.
مجله نیوزویک با تاکید بر نادرست بودن شاخص های مورد استفاده توسط بانک مرکزی آمریکا به نقل از جان ویلیامز، کارشناس اقتصادی نوشت این شاخص ها اساسا ساختگی است.
این مجله نوشت: از سال 1978 تاکنون شیوه محاسبه تورم در آمریکا 24 بار مورد تجدید نظر قرار گرفته و اگر امروز با همان روش سال 1978 این شاخص را محاسبه کنیم، رقمی حدود 10 درصد به دست خواهد آمد.
نیوزویک در ادامه سخنان وزیر دارایی ایالات متحده را هم مورد انتقاد قرار داد و نوشت: تیموتی گایتنر (وزیر دارایی ) بتازگی در جمع شورای روابط خارجی گفته است سیاست ما تاکنون این بوده و از این پس هم این خواهد بود که یک دلار قدرتمند، به نفع کشور است.
این مجله افزود: با این حال با نگاهی ساده به آنچه در عمل رخ داده، پی به میزان صحت گایتنر می بریم ارزش دلار از سال 2009 تاکنون 17 درصد کاهش یافته است. این یعنی اگر شما پارسال برای سفر به اروپا برنامه ریزی کرده بودید، اکنون باید حدود 20 درصد بیشتر برای سفرتان هزینه کنید.
صویر1479**9163** شماره 020 ساعت 08:06 تمام
۰ نفر