۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7909214
T T
۰ نفر

دولت جدید لبنان ؟ یک گام تا تشکیل

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7909214
دولت جدید لبنان ؟ یک گام تا تشکیل ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/22 سیاسی.لبنان.لبنان.لبنان بیروت - درحالی که اختلافها بر سر تعیین وزیر کشور دولت جدید لبنان روز چهارشنبه با تعیینمروان شربل به پایان رسیده ؟ موج خوش بینی برای تشکیل دولت تا پایان هفته جاری، محافل سیاسی لبنان را فراگرفته است.
به گزارش ایرنا از بیروت، در جریان مشورتهای چهارجانبه نجیب میقاتی با گروههای سیاسی مطرح در لبنان، موج خوش بینی نسبت به حل شدن گره وزارت کشور و تشکیل دولت محافل سیاسی را فراگرفت ولی این خوش بینی هنوز به تایید رسمی میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان و نجیب میقاتی نخست وزیر نرسیده و صرفا منابع نزدیک به آنان این خبر را تایید کرده اند.
مذاکرات دیروز از انتخاب اولیه مروان شربل سرهنگ بازنشسته پلیس به عنوان وزیر کشور خبر داده است. این انتخاب شفاها از سوی میشل سلیمان و میشل عون رییس حزب آزاد ملی مورد تایید قرار گرفته است.
منابع نزدیک به میقاتی نیز در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الحیات پیرامون خبرهای تازه در تشکیل دولت جدید گفتند: نشانه های مثبتی در این راستا بوجود آمده است ولی باید جهت تحقق اهداف دیگر، مشورتها ادامه یابد این منابع افزودند: در صورتی که فضای توافقی پیرامون وزارت کشور و دیگر وزارتخانه ها به همین گونه در سطح مسوولان لبنانی پیش برود؟ به طور قطع دولت تا پایان هفته جاری تشکیل خواهد شد.
یک منبع رسمی هم در مصاحبه با روزنامه اللواء گفت: طی دیدارهای نجیب میقاتی با میشل سلیمان که برای دومین بار طی 24 ساعت گذشته انجام شده، موضوع انتخاب مروان شربل به عنوان وزیر کشور قعطی شده است.
این منبع در مصاحبه با روزنامه النهار نیز تصریح کرد: علی حسن خلیل معاون سیاسی نبیه بری و حسین خلیل معاون سیاسی سیدحسن نصرالله و جبران باسیل وزیر برق و انرژی (به نمایندگی از میشل عون )، غازی عریضی وزیر حمل و نقل ( به نمایندگی از ولید جنبلاط) هم طی دیدار با نجیب میقاتی وی را در جریان دیدگاههای مسوولان خود پیرامون مسایل تشکیل دولت قرار داده اند.
روزنامه السفیر نیز روز پنچشنبه به نقل از منابع نزدیک به نجیب میقاتی نوشت: مسیر اصلی تشکیل دولت طی شده ولی اعلام نتایج قطعی همچنان نیاز به مشورت دارد چون مشورتها از دایره بحث در مورد وزارت کشور فراتر رفته و شامل دیگر وزارتخانه ها شده است از این رو برخی از مسایل احتیاج به مشورتهای بیشتری دارد.
روزنامه الجمهوریه نیز پیرامون دیدار نجیب میقاتی با جبران باسیل و معاونان سیاسی نبیه بری و سید حسن نصرالله نوشت: این دیدار که یک ساعت و نیم به طول انجامید و اختلاف بر سر وزارت مخابرات میان میقاتی و نماینده عون رخ داد. میقاتی خواهان تبدیل شربل نحاس وزیر کنونی وزارت مخابرات با نقولا نحاس است ولی میشل عون خواهان ابقای شربل نخاس در منصب کنونی خود است.
روزنامه لبنانی به نقل از منابع حزب آزاد ملی ادامه داد: نشست چهارجانبه دیروز در فضایی از توافق انجام گرفت و طی آن بحث پیرامون اسامی وزرای پیشنهادی در دولت جدید صورت گرفت.
روزنامه الجمهوریه پیرامون نشست چهارجانبه دیروز نوشت: میقاتی بعد از دیدار خود با میشل سلیمان و ملاقات با نبیه بری رییس مجلس لبنان، خواهان تشکیل این نشست شده است. این نشست نیز به دنبال مشورت های نبیه بری با سیدحسن نصرالله انجام گرفت.
روزنامه الاخبار پیرامون نشست چهار جانبه عصر چهارشنبه نوشت: میقاتی از فاش شدن اسم مروان شربل به عنوان وزیر کشور دولت آتی لبنان بشدت ابراز ناراحتی کرده است.
روزنامه الدیار نیز پیرامون نارضایتی سوریه از عدم تشکیل دولت در لبنان نوشت: سوریه با ارسال پیامی توسط معاونان سیاسی نبیه بری و سیدحسن نصرالله ناراحتی خود را نسبت به عدم تشکیل دولت تاکنون به مسوولان لبنانی ابلاغ کرده و به دنبال این پیام روند تشکیل دولت سرعت گرفته است به نحوی که نجیب میقاتی از سهم خود در وزارت مخابرات به نفع میشل عون کوتاه آمده است.
نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان بعد از گذشت سه ماه از انتخاب شدنش برای تشکیل دولت هنوز موفق به این امر نشده است.
مهمترین مشکل پیش رو در حال حاضر وزارت کشور است که میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان برخلاف قانون اساسی کشور خواهان اعطای این پست به فرد مورد نظر خود است.
خاورم 1577**1030**2023* شماره 077 ساعت 14:37 تمام
۰ نفر