۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7909660
T T
۰ نفر

مقام الجزایری: اتحادیه عرب دیگر خانه ی اعراب نیست

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7909660
مقام الجزایری: اتحادیه عرب دیگر خانه ی اعراب نیست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/25 سیاسی.الجزایر.اتحادیه عرب تهران- عبدالعزیز بلخادم وزیر مشاور ونماینده ویژه رئیس جمهور الجزایر تاکید کرد که اتحادیه عرب دیگر خانه برای اعراب به شمار نمی رود چرا که بسیاری از رهبران عرب از تصمیم گیری عاجزند.
به نوشته روز یکشنبه الشرق الاوسط بلخادم ، روز گذشته (شنبه ) در یک کنفرانس خبری در پایتخت کشورش خواستار بازنگری در منشور اتحادیه عرب و ساز و کارهای آن شد تا بتواند وظایف خود را به طور کامل انجام دهد.
وزیر مشاور الجزایر با انتقاد شدید از عملکرد اتحادیه عرب گفت باید در خصوص موضوع تعهد کشورهای عربی به مصوبات اتحادیه نیز تجدید نظر صورت گیرد وی ادامه داد :اتحادیه عرب دیگر خانه ای برای اعراب نیست زیرا بسیاری از رهبران عرب قدرت تصمیم گیری ندارند.
این اظهارات بلخادم منعکس کننده دیدگاه الجزایر در مورد وضعیت اتحادیه عرب و ارایه پیشنهاداتی برای اصلاح آن است که توسط وی در اجلاس سران عرب در سال 2005 (1384)مطرح شد. مهمترین این پیشنهادات چرخشی کردن پست دبیرکل اتحادیه بین کشورهای عضو بود که در آن زمان موجب ایجاد تنش بین این کشور با مصر شد.
از سوی دیگر بلخادم با ابراز شگفتی از تلاش های شورای همکاری خلیج فارس برای الحاق مغرب به این شورا افزود : معمولا درخواست الحاق باید از طرف کشور راغب صورت گیرد.
وزیر مشاور ونماینده ویژه رئیس جمهور الجزایر با انتقاد از شیوه برخورد شورا با موضوع الحاق مغرب، از این شورا خواست با توجه به موقعیت جغرافیایی اردن و مغرب نام خود را تغییر دهد.
وی در اشاره به اتحادیه کشورهای مغرب عربی خاطر نشان کرد هر کشوری در تصمیم گیری مستقل است اما ما به منطقه ای که در آن هستیم تعلق داریم.
بلخادم با اشاره به نشست شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی پیوستن اردن به این شورا گفت: این موضوع تازه ای نیست چرا که این کشور سالها خواستار پیوستن به شورا بود اما مساله مهم زمان انتخاب شده (گسترش دامنه نارضایتی های مردم علیه نظام های عربی ) برای این انضمام است.
این اظهارات بلخادم درباره دعوت از رباط برای پیوستن به شورای همکاری خلیج فارس اولین واکنش رسمی الجزایر در این زمینه به شمار می رود.
خاورم 1369**1049** شماره 066 ساعت 12:16 تمام
۰ نفر