۳ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7911555
T T
۰ نفر
اتحادیه اروپا در جستجوی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/03 کلیات.اتحادیه اروپا.کیسه های نایلونی.جوامع مصرفی تهران - شبکه خبری دویچه وله امروز سه شنبه با اشاره به مصرف وافر کیسه های پلاستیکی در جوامع صنعتی و زیان های جبران ناپذیر حاصله، از جستجوی اتحادیه اروپا برای یافتن راهی جهت کاهش مصرف این کیسه ها خبر دارد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، رادیو صدای آلمان، در ادامه افزود: از آنجایی که چنین استفاده هایی از پیامدهای جوامع مصرفی است و زیان های جبران ناپذیری برای طبیعت دارد، مسئولان امور محیط زیست اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی در سطح این قاره هستند.
بر اساس آمار موجود هر فرد در اروپا سالانه حدود 500 کیسه پلاستیکی مصرف می کند و بیشتر این کیسه ها تنها یک بار مورد استفاده قرار می گیرند.
بسیاری از مصرف کنندگان کیسه های پلاستیکی را پس از یک بار مصرف دور می اندازند، به طوری که در سواحل مدیترانه وجود کیسه های پلاستیکی در برخی نقاط منجر به شکل گیری فرشی از زباله های پلاستیکی روی ساحل و آب های ساحلی دریا می شود.
افراد در کمال بی توجهی کیسه های پلاستیکی را پس از استفاده در محیط اطراف خود رها می سازند و باد آنها را با خود به هر گوشه ای می برد.
به گزارش این منبع خبری، معضل پلاستیک بویژه در دریاها و اقیانوس ها ابعاد وسیع تری دارد، در کنار کیسه های پلاستیکی شناور روی آب، پوششی نیز از ذرات کوچک پلاستیک در قسمت بالای دریاها و اقیانوس ها شکل می گیرد.
به گزارش نهاد حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا تنها در دریای مدیترانه حدود 250 میلیارد ذره پلاستیکی به وزن 500 تن وجود دارد که تجزیه آنها شاید صدها سال طول بکشد.
از سوی دیگر بنا به اظهارات کارشناسان نهاد حفاظت از محیط زیست، در برخی نقاط اقیانوس ها، شمار این ذرات از شمار پلانکتون ها بیشتر می شود ،به طوری که سطوح بالای اقیانوس ها محل زندگی آنهاست. ماهی ها این ذرات پلاستیکی را می خورند و در نهایت معده آنها بیشتر حاوی پلاستیک است تا پلانکتون و به همین دلیل ماهی ها به رغم داشتن شکمی پر از گرسنگی می میرند.
در عین حال تنها ماهی ها نیستند که در معرض خطر وجود ذرات پلاستیکی در دریاها قرار دارند، بلکه این ذرات زندگی پرندگان دریایی را نیز به مخاطره می اندازد، همچنین این احتمال وجود دارد که پرندگان در کیسه های پلاستیکی گیر افتاده و خفه شوند.
این در حالی است که روش مناسبی برای دفع کیسه های پلاستیکی بدون داشتن پیامدهای زیانبار برای محیط زیست وجود ندارد.
گزارش نهاد حفاظت از محیط زیست آلمان حکایت از آن دارد که تقریبا 25 درصد از کشورها در سراسر جهان به اشکال مختلف برای مبارزه با زباله های پلاستیکی اقدام کرده اند.
استرالیا، هند و برخی از کشورهای آفریقایی استفاده از کیسه های پلاستیکی را ممنوع و برخی دیگر از کشورها، از جمله ایرلند، بلژیک و چندین ایالت در آمریکا با تعیین مالیات برای این کیسه ها قیمت آنها را افزایش داده اند تا جذابیت آنها برای مشتریان کاهش یابد، در چین نیز توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی ممنوع اعلام شده است.
ایتالیا چندی پیش بعد از ممنوع اعلام کردن کیسه های خرید از جنس پلاستیک متداول، کیسه هایی از جنس پلاستیک قابل تجزیه را وارد بازار کرد، اما نهاد حفاظت از محیط زیست و وزارت محیط زیست آلمان نگاهی بدبینانه نسبت به این راه حل دارند.
آنها اعتقاد دارند که کیسه های پلاستیکی قابل تجزیه تنها برای فریب دادن مصرف کنندگان است، چرا که این نوع پلاستیک حاوی موادی مضر برای محیط زیست است و تجزیه آن آنقدر هم سریع صورت نمی گیرد.
صویر**7074** شماره 214 ساعت 18:19 تمام
۰ نفر