۱۴ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7941684
T T
۰ نفر
افزایش تدابیر امنیتی در جمهوری چک برای حضور سران روسیه و آمریکا ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/14 سیاسی.چک.استارت.تدابیر امنتیی وین- پراگ پایتخت جمهوری چک به دلیل امضای پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی استارت توسط سران روسیه و آمریکا این هفته شاهد شدیدترین تدابیر امنیتی است.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با دمیتری مدودیف همتای روسی خود هشتم آوریل (نوزدهم فروردین ماه ) پیمان استارت را در پراگ پایتخت جمهوری چک امضا خواهند کرد.
خبرگزاری جمهوری چک به نقل از سخنگوی پلیس این کشور نوشت: اهالی نزدیک قلعه پراگ (محل امضای این پیمان ) و جهانگردان با تدابیر شدید امنیتی روبرو خواهند بود و منطقه تاریخی قلعه پراگ و حوالی آن برای هر نوع رفت و آمدی مسدود خواهد شد.
سران روسیه و آمریکا در حالی برای امضای این پیمان پس از چندین دور مذاکره، راهی پراگ می شوند که موضوع مدرن سازی و تقویت تسلیحات اتمی در دستور کار کشورهای دارای تسلیحات اتمی بویژه آمریکا ، انگلیس و فرانسه قرار دارد.
آمریکا که تحت تاثیر بحران جهانی اقتصادی و انبوه کسری بودجه قرار دارد در صدد است با محدود کردن زرادخانه تسلیحات اتمی خود و کاهش هزینه های آن، قدرتمندتر کردن مجموعه برجای مانده را پیگیری کند.
انگلیس و فرانسه دو قدرت غربی دیگر جهان با توان نظامی اتمی نیز بدون توجه به خواست جامعه جهانی برای کاهش و حذف تسلیحات هسته ای، مدرن سازی آن را در دستور کار خود قرار داده اند.
وزارت کشور جمهوری چک اعلام کرده است هزاران پلیس برای حفظ تدابیر امنیتی آماده باش خواهند بود و به هنگام ورود و فرود هواپیماهای حامل اوباما و مدودیف، هواپیماهای دیگر اجازه پرواز و فرود نخواهند داشت.
امضای معاهده استارت 2 یک سال پس از سخنرانی اوباما در پراگ و سخن گفتن از کاهش سلاحهای هسته ای در جهان امضا می شود.
براساس پیمان استارت-1 که سال 1991 امضا شد و اعتبار آن نیز پنجم دسامبر سال 2009 پایان یافت،سقف شمار کلاهک های هسته ای آمریکا و روسیه شش هزار عدد تعیین شده بود.
تجهیزات نظامی اشاره شده در این پیمان منسوخ شامل موشک های قاره پیمای زمینی، موشک های بالستیک زیر دریایی و بمب افکن های سنگین استراتژیک بود.
در سال 2002 قرارداد تکمیلی کاهش توان تهاجمی استراتژیک در مسکو منعقد شد که شمار کلاهک های هسته ای نزد هر کشور را به 1700تا 2200 محدود کرد.
تابستان سال 2009 نیز سران روسیه و آمریکا تفاهم امه ادامه کاهش و محدودیت تسلیحات تهاجمی استراتژیکی را امضا کردند.
براساس این سند که سقف محدودیت تسلیحاتی را تعیین می کند و باید پایه ای برای پیمان جدید استارت باشد طرفین اعلام کردند قصد دارند شمار کلاهک های هسته ای خود را به 1500تا 1675 و موشک های حامل آن را به 500 تا 1100 فروند کاهش دهند.
هم اکنون آمریکا دو هزار و 200 کلاهک هسته ای و روسیه سه هزار کلاهک هسته ای دارد.
کارشناسان سیاسی می گویند که امضای معاهده جایگزین استارت 1 از مهمترین مسایل مطرح در روابط مسکو و واشنگتن است .
اروپام 1516**1440**2270** شماره 093 ساعت 12:41 تمام
۰ نفر