۱۶ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7953810
T T
۰ نفر

نشست شبی با ادبیات ایران در دهلی نو برگزار شد

۱۶ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7953810
نشست شبی با ادبیات ایران در دهلی نو برگزار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/16 فرهنگی.دهلی نو.بیدل دهلی نو - شب شعری با عنوان شبی با ادبیات ایران در شهر دهلی نو و با حضور چهره های صاحب نام شعر ایران و هند برگزار شد.
به گزارش ایرنا از دهلی نو، این برنامه که شب گذشته با همت مرکز تحقیقات فارسی دهلی نو با مشارکت انجمن شعر هند دایر شد، در برنامه ماهانه فرهنگی کشور هند (ای. ای. سی.) نیز گنجانده شده بود و جمعی از علاقه مندان شعر و ادب ایران از این برنامه استقبال کردند.
دراین برنامه نخست، عبدالجبار کاکایی چند قطعه شعر از سروده های خود را خواند که ترجمه آن به زبان هندی توسط پروفسور چندرشکهر ارایه شد و مورد استقبال جمع قرار گرفت.
مرتضی امیری اسفندقه نیز از نقش بسیار پر رنگ هند در گذشته و حال در زمینه حفظ میراث زبان فارسی گفت و آنگاه قصیده ای را برای حاضران خواند.
سید محمود سجادی شاعر دیگری بود که شعری را به مهاتما گاندی رهبر استقلال هند تقدیم کرد و قبل از آن نیز به زبان انگلیسی جملاتی را در رابطه با اشتراکات عمیق فرهنگی ایران و هندوستان یادآور شد.
علیرضا قزوه نیز چند قطعه شعر سپید خود را به حضار تقدیم کرد که ترجمه آن ها به دو زبان هندی و انگلیسی صورت گرفت و توسط پروفسور ویمال شاعر شهیر هندی خوانده شد.
قربان ولی یی شاعر غزلپرداز ایرانی نیز دو غزل خود را برای حضار خواند که در فضایی عارفانه سروده شده بود و مورد توجه شاعران هند قرار گرفت.
دو شاعر و منتقد دیگر ایرانی بهروز یاسمی و حمیدرضا شکارسری نیز قطعاتی از کتاب خود را برای حضار خواندند و شعر این شاعران نیز توسط دکتر پرساد از شاعران و مترجمان هندی ترجمه شد.
در این میان اخلاق آهن از شاعران هند و استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو شهر دهلی نو نیز قطعه شعری را به زبان فارسی برای حضار خواند و اظهار علاقه مندی کرد که اشعار شاعران ایرانی را که به زبان هندی سانسکریت ترجمه شده بود به زبان اردو نیز ترجمه کند.
درادامه این شب شعر چندرشکهر و ویمال و پرساد قول دادند که بزودی ترجمه شعر بیست شاعر ایرانی به خط و زبان هندی را روانه بازار کنند.
این شاعران در برنامه دیگری با نام رسول صبح که از طرف موسسه تنظیم نشر و حفظ آثار امام خمینی (ره ) در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد نیز شرکت کردند و اشعار خود را همراه با شاعران اردو زبان هند درباره حضرت امام خمینی (ره ) برای حضار خواندند.
آساق. 310 ** 1064 شماره 110 ساعت 14:54 تمام
۰ نفر