۲۲ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7960312
T T
۰ نفر
مقابله باسیاست اوباما در قبال اسرائیل ازسوی محافظه کاران کلیدمی خورد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/22 سیاسی.آمریکا.رژیم صهیونیستی تهران-گروهی از محافظه کاران برجسته کنگره آمریکا، در هفته جاری در قالب یک آگهی تبلیغاتی در دفاع از اسرائیل، با انتقاد از نامزد دمکرات پنسیلوانیا درانتخابات سنا،اولین مرحله کمپین مقابله با سیاست خاورمیانه ای دولت باراک اوباما و حامیان دمکرات وی را کلید می زنند.
پایگاه اطلاع رسانی پولیتیکو از تشکیل گروهی موسوم به کمیته اضطراری برای تشکیلات رهبری اسرائیل خبر داد که از تلفیق دو جبهه مهم حامی دولت یهود، یعنی جنگ طلبان - شاخه نومحافظه کار حزب جمهوریخواه که بسیاری از اعضای آن، یهودی هستند و مسیحیان محافظه کار پروتستان که با صراحت از اسرائیل حمایت می کنند- ایجاد شده است.
ویلیام کریستول سردبیر هفته نامه ویکلی استاندارد، گری باوئر نامزد پیشین جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری و راشل آبرامز نویسنده و فعال سیاسی محافظه کار، از اعضای این کمیته اند.
کریستول اذعان کرد، ما جناح مدافع اسرائیل جامعه حمایت از اسرائیل هستیم.
هرچند رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نشست هفته پیش در کاخ سفید درصدد سرپوش نهادن بر اختلافات خود برآمدند اما، باید گفت که این دو، مذاکرات و مناسبات مناقشه برانگیزی داشتند.
برخی حامیان آمریکایی اسرائیل و بسیاری از اسرائیلی ها به تلاش های اوباما برای واداشتن اسرائیل به تغییر مشی اش در سیاست خارجی و بهبود مناسبات آمریکا با جهان اسلام، مظنون و مرددند.
این کمیته ضمن امتناع از افشای نحوه تامین مالی اش، خاطر نشان کرد، منابع مالی لازم را برای پخش اولین آگهی تبلیغاتی اش در این هفته در شبکه تلویزیونی فاکس نیوز و سی ان ان و بازی های لیگ بیسبال فیلادلفیا فیلز Phillies /Philadelphia در اختیار دارد.
در این آگهی تبلیغاتی از جو سستکSestak/ Joe نامزد دمکرات ایالت پنسینوالیا در انتخابات سنا به خاطر امضای نامه محکومیت محاصره غزه از سوی اسرائیل و خودداری از امضای نامه دیگری در دفاع از اسرائیل که از سوی شورای روابط عمومی آمریکا - اسرائیل-(آیپک ) در بین نمایندگان توزیع شده بود، به شدت انتقاد می شود.
به نوشته پولیتیکو، یکی از دلایل انتقاد از سستک به نقش وی در تامین منابع مالی شورای روابط جهان اسلام - آمریکا -مخالف سیاست های اسرائیل- برمی گردد.
به گفته منتقدان، آمریکا همزمان با اعمال فشار ظاهری بر اسرائیل برای توقف شهرک سازی ها در قدس، درصدد جلوگیری از انجام تحقیقات بین المللی درباره حمله اسرائیل به کشتی های کمک رسان غزه و نیز اعمال فشار بر اسرائیل برای افشای برنامه هسته ای خود است.
پولیتیکو خاطر نشان کرد، روابط سنتی و مرسوم آمریکا و اسرائیل -به ویژه در زمینه همکاری های نظامی و فروش تسلیحات- تغییری نکرده و اعمال فشارهای آمریکا در قالب تحریم علیه ایران باعث جلب رضایت اسرائیل شده است.
بن رودز ، از سخنگویان کاخ سفید، از اظهار نظر درباره این گروه جدید خودداری کرده است.
این کمیته شامل طیف وسیعی از گروه های آمریکایی مدافع اسرائیل است که بسیاری از آنها در کتمان اختلاف نظر با کاخ سفید و گروه های سیاسی، از خط مشی آیپک پیروی می کنند.
به گفته کریستول، این گروه در ترسیم و تدوین خط مشی های خود تا اندازه ای از ایده های گروه لیبرال جی استریت الهام گرفته است که توانایی اش در بسط و تشدید انتقادها از دولت اسرائیل نشان از قدرت یک گروه کوچک جدید در صورت قرار گرفتن در جایگاه طرف مقابل مباحثه دارد.
کریستول با اشاره به جی استریت گفت، برخی می گویند آنها طرفدار اسرائیل هستند اما، درواقع این طور نیست. وقتی سازمان مخوفی مانند آیپک که به همکاری با دولت التزام دارد، وجود دارد، خواه نا خواه، آنها ناچار به اتخاذ مواضعی ضعیف ترند.
یکی از مقامات سازمان آمریکایی - یهودی ضمن استقبال از تشکیل این کمیته و نقش آن در انتقاد از جریان فکری غالب دمکرات ها، از این مساله نگرانند که تشکیل این گروه که جمهوریخواهان طلایه دار آن هستند، باعث تشدید اختلافات حزبی بر سر اسرائیل شود. آمریکام 1088**9158** شماره 130 ساعت 15:51 تمام
۰ نفر