۲۶ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7965444
T T
۰ نفر

چین درصدد افزایش توانمندی های نظامی خود است

۲۶ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7965444
چین درصدد افزایش توانمندی های نظامی خود است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/26 سیاسی.آمریکا.چین.نیروی نظامی تهران - چین به دنبال رشد اقتصادی موفقیت آمیز خود ، درصدد افزایش توانمندی های نظامی و گسترش نفوذ خود به اقیانوس های هند و آرام است.
به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، در گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا پنتاگون به کنگره، آمده است ارتش آزادی بخش خلق متناسب با شکوفایی اقتصادی چین در حال تقویت و گسترش است.
این گزارش به طور اتفاقی، درست یک روز پس از آن منتشر شد که رسانه های جهان، خبر رسمی پیشی گرفتن کشور چین از ژاپن و تصاحب رتبه دوم اقتصادی جهان توسط این کشور را منتشر کردند.
روزنامه واشنگتن پست در همین رابطه نوشت: گزارش پنتاگون، بخش ها و یگان هایی از ارتش چین را که در حال پیشرفت هستند، مورد توجه قرار داده است.
ارتش چین در حال عملیاتی کردن نمونه تازه ای از زیردریایی هایی با سوخت هسته ای است که به موشک های قاره پیما مجهز شده اند.
همچنین هزینه بسیاری در بخش های نبرد هوا - فضا و جنگ رایانه ای (سایبری ) صرف شده است. تولید موشک ضد ناو، ویژه انهدام ناوهای هواپیمابر نیز از دیگر برنامه های در حال اجرا در چین است.
بر اساس گزارش یاد شده، چین موثرترین برنامه موشکی جهان را در بخش موشک های هدایت شونده و قاره پیمای زمین به زمین در دست اجرا دارد. پکن همچنین صاحب یکی از بزرگترین سامانه های موشکی زمین به هوا است. ناوهای جنگی آبی و خاکی از دیگر حوزه هایی است که چین در آن پیشرفت هایی داشته است.
10 سال پیش، کمتر از ده درصد زیر دریایی های چین از نظر پنتاگون مدرن بود در آخرین گزارش این وزارتخانه، 50 درصد از زیردریایی های ارتش چین حائز چنین عنوانی شناخته شده اند. علاوه بر این، ارتش چین در بخش پدافند هوایی نیز جهشی آشکار داشته است. با این وجود، نیروی دریایی چین در سطح، و نیز نیروی هوایی این کشور نسبت به سایر بخش ها پیشرفت چندانی نشان نمی دهد.
گزارش پنتاگون به کنگره آمریکا تصریح می کند که نگاه کشور چین به ارتش نیز تغییر کرده است. در گذشته، چین از ارتش برای حفظ تمامیت ارضی خود استفاده می کرد که به معنای عدم فعالیت در دورتر از مرزها بود. اما اکنون استفاده از ارتش برای دفاع از منافع چین، از جمله منافع اقتصادی اش در سراسر جهان، به رویکرد جدید این کشور تبدیل شده است.
با این همه، تمرکز اصلی ارتش چین همچنان بر جزیره تایوان باقی خواهد ماند . چین این کشور 20 میلیونی را بخشی از خاک خود می داند. کار بر روی موشک های ضدناو، تقویت دفاع هوایی، و خرید و ساخت زیردریایی های آفندی، نیز در راستای جلوگیری از فعالیت نظامی آمریکا در آن منطقه انجام می شود.
مطابق قانون روابط با تایوان (مصوب کنگره آمریکا)، ایالات متحده باید سلاح های نظامی لازم برای دفاع را در اختیار این کشور بگذارد. البته این قانون آمریکا را به مداخله مستقیم برای دفاع از تایوان ملزم نمی کند.
با این حال، نویسندگان گزارش پنتاگون چندان به توانایی نظامی تایوان به دفاع از خود در مقابل چین امیدوار نیستند.
طبق این گزارش توازن نیروهای نظامی در منطقه به نفع چین در حال تغییر است . تا ماه دسامبر گذشته (آذر و دی )، ارتش آزادیبخش خلق بین 1050 تا 1150 موشک کوتاه برد به سوی تایوان مستقر و هدف گیری کرده بود.
بر اساس قانون آمریکا، وزارت دفاع این کشور از سال 2000 گزارش های سالانه خود درباره توان دفاعی چین را به کنگره تقدیم کرده است. اما گزارش امسال با توجه به نظر پنتاگون درباره تغییر کاربرد ارتش در کشور چین از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار شده است.
امسال پس از آنکه دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، فروش 4.6 میلیارد دلار سلاح به تایوان را تایید کرد، چین بیشتر روابط نظامی خود با ایالات متحده را به حال تعلیق درآورد. از آن زمان، مقام های نظامی چین سیاست های آمریکا در قاره آسیا را به شدت و پی در پی مورد انتقاد قرار داده اند.
صویر**9163** 1506 شماره 125 ساعت 17:46 تمام
۰ نفر