۲۶ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7965465
T T
۰ نفر
آفریقای جنوبی تحت فشارهای مختلف به سومالی نیرو اعزام می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/26 سیاسی.آفریقای جنوبی.اتحادیه آفریقا.سومالی پرتوریا - آفریقای جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که تحت فشارهای مختلف اتحادیه آفریقا ناگزیر است برای استقرار صلح در سومالی نیروهای حافظ صلح اعزام کند.
به گزارش ایرنا، تمبا ماسکو سخنگوی دولت این کشور امروز گفت که قرار است این طرح فردا چهارشنبه در پارلمان این کشور به شور گذاشته شود.
هفته گذشته بود که ژان پینگ رییس سیاست خارجی اتحادیه آفریقا با ارسال نامه ای به دولت آفریقای جنوبی از عدم مشارکت آن کشور در همکاری برای ماموریت صلح بانی آن اتحادیه به منظور مبارزه با گروه الشباب وابسته به القاعده در سومالی ابراز تاسف کرده بود.
اما تحلیل ها حکایت از آن دارد که جیکوب زوما رییس جمهور این کشور یکی از مخالفان طرح اعزام صلحبانان کشورش به موگادیشو است و بعید است که به این درخواست اتحادیه آفریقا پاسخ مثبت دهد .
روزنامه آبزرور لندن دیروز در این خصوص نوشت که آفریقای جنوبی با عدم همراهی با اتحادیه آفریقای در این طرح قصد دارد برتری خود در این اتحادیه و قاره آفریقا را به رخ همگان بکشاند.
با وجود اینکه این کشور از قدرت برتر اقتصادی و نظامی در این قاره برخوردار است، از این رو به شیوه های مختلف می خواهد برتری سیاسی خود را نیز به اثبات برساند.
خطر الشباب هر روز در سطح این قاره جدی تر می شود به ویژه از زمانی که آن گروه تروریستی مسوولیت انجام عملیات تروریستی دوگانه در زمان فینال بازی های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی در کامپالا پایتخت اوگاندا را که 76 نفر نیز در آن جان باخته بودند، پذیرفته بود.
از اینرو اتحادیه آفریقا نیز در اعزام نیروهای بیشتر به آن کشور مصمم تر شده است این درحالی است که اوگاندا و بروندی دو کشور آفریقایی هستند که برای استقرار صلح در سومالی در آن کشور نیرو دارند.
پس از حادثه 20 خرداد در کامپالا، تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی اعلام آمادگی کردند که حاضرند برای حل بحران قدرت در سومالی و خاتمه دادن به کشتارهای تروریستی در آن کشور که به تدریج به سطح قاره نیز کشیده می شود نیروهای حافظ صلح اعزام کنند.
وزیر امورخارجه اوگاندا دیروز از تحرکات اخیر برای تقویت نیروهای صلح بان در سومالی ابراز رضایت کرده و گفته بود که زوما ماه گذشته به موسیوینی رییس جمهور کشورش وعده داده بود که برای حل بحران سومالی برخی کمک های لجستیکی را در اختیار نیروهای صلحبان در آن کشور قرار می دهد.
خاورم **1378 شماره 146 ساعت 21:27 تمام
۰ نفر