۱۰ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7972378
T T
۰ نفر
دیدگاههای تحلیلگران درمورد سفر بشار اسد به ایران ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/10 سیاسی.روابط خارجی.سوریه.بشار اسد دمشق- بشار اسد رییس جمهوری سوریه امروز(شنبه ) در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی و در راستای توسعه مناسبات دوجانبه بخصوص در زمینه اقتصادی و تبادل نظر درخصوص مسایل منطقه ای و بین المللی به تهران سفر می کند.
بشار اسد رییس جمهوری سوریه امروز(شنبه ) در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی و در راستای توسعه مناسبات دوجانبه بخصوص در زمینه اقتصادی و تبادل نظر درخصوص مسایل منطقه ای و بین المللی به تهران سفر می کند.
سفر اسد به تهران با توجه به 30 سال رابطه راهبردی جمهوری اسلامی ایران وجمهوری عربی سوریه اززمان پیروزی انقلاب اسلامی و درادامه سفر مقام های عالی رتبه دو کشوربه پایتخت های یکدیگر صورت می گیرد.
ولید المعلم وزیرامورخارجه، مشاورسیاسی و رسانه ای رییس جمهوری سوریه و رییس اداره تشریفات ریاست جمهوری این کشور بشار اسد را در این سفرهمراهی خواهند کرد.
با توجه به اهمیت و جایگاه روابط تهران - دمشق درسطح منطقه و جهان و سفرهایی ازاین دست که به گسترش بیش از پیش روابط منجر می شود، سفر رسمی و یک روزه اسد به تهران این روزها مورد توجه تحلیلگران و کارشناسان مختلف مسایل منطقه قرارگرفته و تحلیل های مختلفی درخصوص آن ارایه می شود.
دراین رابطه می توان به سه تحلیل موجود شامل انتقال پیام ایاد علاوی رییس ائتلاف العراقیه و یکی از چهار ائتلاف پیروز در انتخابات پارلمانی 16 اسفند عراق، تشریح مواضع سوریه درارتباط با از سرگیری روند جدید مذاکرات صلح خاورمیانه برای مقام های ایرانی و گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی و سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه اشاره کرد.
در ارتباط با موضوع اول یعنی انتقال پیام علاوی به تهران، برخی تحلیلگران با اشاره به دیدار روزچهارشنبه گذشته وی با اسد رییس جمهوری سوریه درجریان سفربه دمشق معتقدند که رییس ائتلاف العراقیه پیام و خواسته های خود را در این دیدار به طرف سوری اعلام و قرار است اسد درجریان سفر به تهران آنها را به مقام های ایرانی منتقل کند.
از نقطه نظر این تحلیلگران پیام مزبورحامل چند نکته است و مهم ترین آن این است که العراقیه انتصاب مجدد -نوری المالکی < به نخست وزیری را رد کرده و بر ائتلاف با مجلس اعلای اسلامی درعراق و ائتلاف کردستان تاکید دارد.
رئیس جمهوری سوریه درجریان دیدار مزبور با علاوی برحمایت دمشق از هرگونه توافق برای تشکیل دولت جدید عراق تاکید کرد.
علاوی نیز در پایان این دیدار درگفت و گو با خبرنگاران با طرح برخی ادعاهای واهی که تداعی کننده دوران موقت و گذرا نخست وزیری وی درعراق بود ، جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای دیگر را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد و خواستار پایان دادن به این مسایل شد.
علاوی اولین نخست وزیرعراق پس ازسقوط صدام بود که در دوره مسئولیت وی بیشترین ادعاها و حملات به ایران از سوی اعضای کابینه وی مطرح شد.
علاوی تاکنون بارها برای دیداربا مقامات سوری یا مذاکره با دیگرمقامات عراقی بارها به دمشق سفرکرده است که آخرین بار آن چهارشنبه هفته گذشته و تیرماه 89 بوده است.
علاوی که فهرست وی متشکل از نیروهای سیاسی شیعه سکولار و عرب های سنی است همراه با سه گروه دیگر سیاسی عراق شامل ائتلاف دولت قانون ، ائتلاف ملی عراق و کردستان درانتخابات پارلمانی اخیرعراق توانسته اند اکثریت کرسی های مجلس را بدست آورند.
در این انتخابات ائتلاف علاوی 91 کرسی کسب کرده است ولی به خاطر اختلافات و برخی خواسته ها این گروه ها تاکنون نتوانسته است حمایت کافی را از گروه های سیاسی عراق دیگر برای تشکیل کابینه آینده کسب کنند.
درهمین حال برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که هدف از سفر اسد به تهران تشریح مواضع دمشق در ارتباط با از سرگیری دوره جدید از روند سازش و صلح درخاورمیانه با فشارهای آمریکا برای خارج کردن رژیم صهیونیستی از انزوای جهانی به دنبال حمله به ناوگان آزادی حامل کمک های بشردوستانه به مردم تحت محاصره غزه و پیروزی حزب باراک اوباما درانتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا است .
از دیدگاه این تحلیلگران با توجه به تحولات جدید سیاسی در منطقه ، محور و هدف اصلی سفر اسد به تهران تشریح مواضع دمشق در قبال گفت و گوهای مزبور است چرا که ایران تاکنون نسبت به مذاکرات سوریه و رژیم صهیونیستی واکنش مشخصی نشان نداده است.
سوریه و رژیم صهیونیستی درگذشته چهار مرحله، مذاکره غیرمستقیم را با میانجیگری ترکیه انجام دادند ولی با حمله رژیم صهیونیستی به غزه این مذاکرات متوقف شد.
به تازگی نیز به دنبال آغاز مذاکرات صلح بین حکومت خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در واشنگتن و شرم الشیخ مصر برخی طرف ها با سفر به سوریه و برخی کشورهای منطقه تلاش دارند تا مذاکرات بین سوریه و این رژیم و همچنین تل آویو و بیروت ازسرگرفته شود تا شاید بتوان در دورانی که رهبران سنتی درفلسطین بر سر کار هستند ، موضوع این کشور و رژیم صهیونیستی پایان یافته تلقی شود.
سومین و آخرین گروه از تحلیلگران معتقدند که سفر اسد به ایران با توجه به نزدیکی بین ایران، سوریه و حزب الله لبنان و گروه های فلسطینی با هدف تقویت روابط موجود و جبهه مقاومت درمنطقه با توجه به تحرکات اخیر در صحنه فلسطین صورت می گیرد.
این تحلیلگران با اشاره به روابط سیاسی مستحکم و راهبردی بین تهران و دمشق درسه دهه گذشته و تاکید دمشق بر ادامه مقاومت به عنوان تنها راه مقابله با سیاست های تجاوزکارانه تل آویو با رد تحلیل دوم بر توسعه بیش از پیش روابط تهران - دمشق با انجام سفر روز شنبه اسد تاکید کرده و این روابط را با توجه به عمق و استحکام آن در برهه های مختلف و با وجود فشارها متعدد جدایی ناپذیر می دانند.
این تحلیلگران با اشاره به اهدای نشان از سوی جمهوری اسلامی ایران به رییس جمهوری سوریه در سفر فردا از سوی احمدی نژاد به نشانه حمایت های سوریه از مقاومت در منطقه معتقدند که تهران و دمشق علاوه بر توسعه بیش از پیش روابط سیاسی این روزها در صدد افزایش روابط و مناسبات اقتصادی بوده و تلاش دارند تا با اقدامات مختلف روابط اقتصادی را با سیاسی همسطحسازی کنند.
در همین رابطه حجت الاسلام و المسلمین سید احمد موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق اعلام کرد: در شش ماه اول سال جاری 21 هیات اقتصادی بین پایتخت های دو کشور در رفت و آمد بوده اند در این رابطه می توان به برگزاری نشست کمیسیون عالی دو کشور در اردیبهشت ماه سالجاری در دمشق به ریاست معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر سوریه ، دو دور سفر 'علی آقامحمدی ' معاون نظارت و هماهنگی سیاست های اقتصادی معاون اول رییس جمهوری ایران به سوریه در شش ماه اول سال جاری و سفر هیات عالی رتبه ایرانی برای هماهنگی درخصوص افزایش سفر زایران به سوریه اشاره کرد.
سفر چندین هیات اقتصادی ایرانی به سوریه در مرداد ماه ، سفر وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران به سوریه ، صدور مجوز تاسیس بانک خصوصی مشترک 'الامان ' بین ایران و سوریه برای تسریع درمبادلات تجاری و سفر 'عبدالله الدردری ' معاون اقتصادی نخست وزیر سوریه به ایران در راس یک هیات شامل 14 نفر از مقام های اقتصادی از جمله سه وزیربه ایران در مرداد ماه و افتتاح نمایشگاه دایم محصولات ایرانی درسوریه از دیگر مواردی است که موجب جهش و شکوفایی بیش از پیش روابط اقتصادی ایران و سوریه در آینده نزدیک به نفع ملت های ایران وسوریه و منطقه خواهد شد.
درهمین حال باید اشاره کرد که در سفر اسد با توجه به حساسیت های مسایل منطقه ای و بین المللی برای دو کشور ممکن است این مسایل نیز مورد توجه و تبادل نظر مقام های ایرانی و سوری قرار گیرد ولی باید در نظر داشت که با توجه به امضای موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه، محور و هدف اصلی از سفر ایجاد جهش و تحول در زمینه توسعه روابط بین ایران و سوریه در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی است که می تواند موجب ایجاد ثبات بیش از پیش در منطقه شود.
از: داود پورصحت خاورم/1436 ** 1064 شماره 008 ساعت 02:01 تمام
۰ نفر