۲۸ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7975616
T T
۰ نفر

چین صادرات مواد معدنی به آمریکا را ممنوع کرد

۲۸ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7975616
چین صادرات مواد معدنی به آمریکا را ممنوع کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/28 سیاسی.چین.آمریکا.صادرات تهران - چین روز چهارشنبه صادرات برخی از مواد معدنی بسیار مهم خود را به آمریکا ممنوع اعلام کرد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا و به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، چین که اخیرا صادرات برخی از انواع مواد معدنی خود را به ژاپن ممنوع کرده بود، اکنون نیز در اقدامی مشابه صادرات این مواد را به ایالات متحده آمریکا ممنوع اعلام کرده است.
بر اساس این گزارش، اقدام اخیر چین مبنی بر ممنوع کردن صادرات برخی از مواد معدنی که به شدت در تولید برخی از کالاهای پیشرفته مهم محسوب می شوند، به نظر اقدامی بوده که در جهت تشدید اوضاع متشنج تجاری و ارزی میان چین و غرب، موثر خواهد بود.
به گزارش نیویورک تایمز، تا کنون چین به دنبال ایجاد تسهیلات در امور تجاری بوده است، ولی اقدامات اخیر این کشور در رابطه با ایجاد محدودیت در صادرات مواد معدنی کمیاب زمینی، این طور نشان می دهند که پکن قصد دارد از قدرت رو به رشد اقتصادی خود استفاده کند.
به گفته برخی از مقامات، مقامات گمرک چین محدودیت های گسترده تری را اخیرا اعمال کرده اند که دامنه آن فراتر از ژاپن رفته است.
چین بیش از 95 درصد منابع معدنی و عناصر کمیاب زمینی جهان را در اختیار دارد که موارد مصارف تجاری و نظامی بسیار گسترده ای را دارا می باشند و در تولید محصولات مختلف از جمله تلفن های همراه ، توربین های بادی بزرگ و همچنین موشک های هدایت شونده بسیار مهم و حیاتی محسوب می شوند.
بر اساس این گزارش، هرگونه اقدامی در خصوص محدود کردن صادرات مواد معدنی زمینی کمیاب به غرب، زنگ خطر را در کشورهای غربی به صدا در خواهد آورد، چرا که شرکت های غربی نسبت به شرکت های ژاپنی، به مراتب از انباشته کمتری در این خصوص برخوردار هستند.
هر چند که سعی شده است تا این موضوع به صورت رسمی مورد تایید قرار نگیرد، ولی خبرگزاری کیودوی ژاپن روز چهارشنبه در این خصوص به نقل از یکی از منابع در پکن که نامی از وی برده نشده است، گزارش داد، صادرات و محموله مواد معدنی کمیاب زمینی به ایالات متحده آمریکا و اروپا توسط مقامات گمرک توقیف شده است تا بازرسی های بیشتری از آنها به عمل آید.
بر اساس این گزارش، این توجیه که بازرسی های بیشتری باید از محموله های مذکور به عمل آید، دقیقا توضیح و توجیه مشابهی است که پیشتر نیز در ماه گذشته از سوی مقامات گمرک در خصوص توقیف محموله های راهی ژاپن نیز ارائه شده بود.
این در حالی است که جان کلانسی سخنگوی تجاری کمیسیون اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه در بیانیه ای در همین خصوص تصریح کرد: در این لحظه ما نمی توانیم ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات صنعت اروپا را در خصوص اینکه چین محموله مواد معدنی کمیاب زمینی را به مقصد اتحادیه اروپا توقیف کرده، مورد تایید قرار دهیم .
اتخاذ مواضع سختگیرانه تجاری از سوی پکن پس از آن اتخاذ شد که مقامات تجاری ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کردند احتمال نقض قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی را از سوی چین که با اعمال سوبسید بر صادرات انرژی پاک این کشور و محدود کردن واردات انرژی پاک صورت گرفته، مورد بررسی قرار خواهند داد.
صویر**2351** 1506 شماره 183 ساعت 19:52 تمام
۰ نفر