۱ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7975898
T T
۰ نفر
تصویب پنج قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در شورای اجرایی یونسکو ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/01 سیاسی.فرهنگی.یونسکو پاریس - در یکصد و هشتاد و پنجمین نشست شورای اجرایی یونسکو که از 19 تا 29 مهرماه در پاریس برگزار شد، پنج قطعنامه ضد اسرائیلی به تصویب رسید.
به گزارش نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو این قطعنامه ها مواردی همچون حرم ابراهیمی در شهر الخلیل، مسجد بلال بن رباح در بیت لحم، موسسات آموزشی و فرهنگی در سرزمین های اشغالی، حفاظت از میراث فرهنگی بخش قدیمی قدس و نیز بازسازی و توسعه غزه را شامل می شود.
بنا بر این گزارش این قطعنامه ها در نتیجه تلاشهای گسترده بعمل آمده از سوی نمایندگیهای کشورهای اسلامی و نمایندگی دائم کشورمان در چارچوب گروه های عرب، آسیا و اقیانوسیه، هفتاد و هفت و غیر متعهدها به تصویب رسیده است.
قطعنامه های یاد شده پس از اینکه چندین بار در نشست های مختلف شورای اجرایی یونسکو در سالهای اخیر مطرح شده و در تصویب آنها مانع تراشی شده بود، برای نخستین بار با پافشاری کشورهای اسلامی و غیر متعهد به رای گذاشته شد که به طور بی سابقه ای با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید در 4 قطعنامه از 5 قطعنامه یاد شده، از میان پنجاه و هشت کشور عضو شورای اجرایی یونسکو، تنها رای مخالف توسط نماینده آمریکا داده شد و حدود پانزده کشور نیز که عمدتا اروپایی بودند به این قطعنامه ها رای ممتنع دادند.
در پایان رای گیری و با توجه به اینکه قطعنامه های ارائه شده بدون هیچگونه تغییر به تصویب رسیدند سفیر رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر شورای اجرایی در سخنان خشم آلود و توهین آمیزی خطاب به کشورهای حامی این قطعنامه ها گفت: شورای اجرایی یونسکو با بی اخلاقی و قلدری اکثر اعضای خود ، قطعنامه هایی را بر علیه اسرائیل به تصویب رساند و تنها آمریکا بود که در این شرایط تاریک مانند همیشه از اسرائیل حمایت کرد.
وی همچنین با لحن تندی شورای اجرایی یونسکو را به سیاست زدگی متهم کرد.
در پایان گفته های نماینده رژیم صهیونیستی، تعدادی از اعضای شورا ازجمله نمایندگان سوریه، مصر، عربستان سعودی و کوبا خواستار پاسخگویی به اظهارات نامبرده شدند که رییس روسی شورای اجرایی از آنان درخواست کرد از پاسخ دادن به نماینده رژیم صهیونیستی خودداری کنند.
رییس شورا در عین حال ضمن انتقاد شدید از اظهارات نماینده رژیم صهیونیستی تصریح کرداینگونه سخنان نسنجیده و تحریک آمیز بر علیه اعضای شورای اجرایی توسط یک عضو ناظر به هیچ وجه قابل قبول نیست و جایی در شورا ندارد.
شورای اجرایی یونسکو از 58 کشور عضو تشکیل شده است که برای یک دوره 4 ساله توسط کنفرانس عمومی این سازمان انتخاب می شوند.
این شورا، برنامه کاری یونسکو و نیز مسائل مربوط به برآوردهای بودجه این سازمان را بررسی می کند.
شورای یاد شده همچنین بر نحو؟ اجرای برنامه توسط مدیرکل یونسکو نظارت کرده و قادر است تصمیمهای مهمی را در نشستهای کنفرانس عمومی اتخاذ کند.
اروپام.270/** 1856 شماره 002 ساعت 00:51 تمام
۰ نفر