۱۹ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7979390
T T
۰ نفر
بانک جهانی: جهان به سمت پذیرش یک سیستم پولی جدید پیش می رود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/19 اقتصاد.بانک جهانی.سیستم پولی تهران- رابرت زوئلیک رئیس بانک جهانی روز چهارشنبه گفت که اقتصاد جهان به سمت پذیرش سیستم پولی جدیدی پیش می رود که در آن، طلا به عنوان یک جایگزین ترجیحی برای دارایی ها ظاهر می شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سنگاپور، زوئلیک در یک کنفرانس خبری در این شهر تصریح کرد که آینده ی سیستم پولی بین المللی کنونی مورد تردید قرار گرفته است.
وی در اظهاراتی که در آن، به گزینه ای مبنی بر حصول به یک توافق بر سر جایگزینی نظام کنونی شناوری ارزها اشاره داشت، افزود: همان طور که گفتم، و اعم از این که سخنانم خوشایند افراد واقع شود و یا خیر، ما به سمت یک برتون وودز 3 پیش می رویم.
نظام پولی بین المللی کنونی، نتیجه توافقنامه برتون وودز 2 و مبتنی بر شناوری ارزهاست که سال 1971 (1350 ) و پس از شکست نظام ثبات نرخ ارز که با طلا در ارتباط بود، جایگزین آن شد.
رئیس بانک جهانی گفت که طلا گزینه ای مطلوب برای سرمایه گذارانی شده است که جویای سود بیشتر و مامنی در برابر تغییرات تبدیل ارزهای بی ثبات و بی اطمینانی های موجود در اقتصاد جهان هستند.
وی گفت: طلا به یک مرجع بدل شده است، زیرا صاحبان سرمایه چشم انداز رشد ارزها را به جز یوآن (واحد پولی چین )- که آن نیز با محدودیت روبروست- ضعیف و یا نامطمئن می بینند.
زوئلیک همچنین در مطلبی که روز دوشنبه در نشریه فایننشال تایمز منتشر شد، تاکید کرده بود که گروه 20 متشکل از کشورهای بزرگ اقتصادی برای هدایت تغییرات ارزی، باید طلا را به سیستم پولی جهان بازگرداند.
رئیس بانک جهانی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود گفت: تصور می کنم که دلار همچنان واحد پولی مسلط باقی می ماند، اما افراد برای یافتن منابع سرمایه گذاری دیگر نیز تلاش خواهند کرد.
وی با بیان این که در سیستم پولی جدید، دلار، یورو، پوند، ین و یوان، ارزهای مهم را تشکیل خواهند داد، افزود: ایده استفاده از طلا به عنوان یک مرجع در نظام پولی جدید شاید خوشایند افراد نباشد، اما این اتفاق به هر حال رخ داده است و بازارها در حال حاضر هم از طلا به عنوان یک دارایی پولی جایگزین استفاده می کنند.
زوئلیک خاطرنشان کرد که بیان این مطلب به معنی ضرورت وجودی و یا حمایت از یک چارچوب و استاندارد مبتنی بر طلا نیست، بلکه به معنی وجود مشکلاتی در رابطه با اطمینان است که باید مرتفع شود.
مترجمام **2017** شماره 085 ساعت 12:33 تمام
۰ نفر