۲۸ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7980727
T T
۰ نفر

تفاهم فرانسه وآلمان در راهبرد جدید ناتو

۲۸ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7980727
تفاهم فرانسه وآلمان در راهبرد جدید ناتو ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/28 سیاسی.نشست لیسبون.ناتو.فرانسه پاریس- نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اختلاف نظرهای خود را در زمینه راهبرد راهبری آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی / ناتو/ کنارگذاشتند.
به گزارش ایرنا ، ساعاتی مانده به آغاز نشست سران کشورهای عضو ناتو در لیسبون پایتخت پرتغال برای تبیین راهبرد جدید این سازمان،فرانسه وآلمان مواضع خود را دراین زمینه به یکدیگر نزدیکترکردند.
نشست سران ناتو روز جمعه آغاز و به مدت دو روز ادامه می یابد .
قراراست ، باراک اوباما رییس جمهورآمریکا نیز در این نشست حضور یابد.
روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس درتحلیلی پیرامون این موضوع نوشت: به نظر می آید فرانسه و آلمان به ناهمسویی ها در زمینه بازداندگی هسته ای،کاهش تسلیحات و سپرموشکی آتی دراروپا،راه حلی یافته باشند.
پیش ازاین فرانسه وآلمان درزمینه موثربودن طرح سپر موشکی که آمریکا و ناتو درصدد توسعه آن در خاک اروپا هستند،اختلاف نظرداشتند.
درحالی که آلمان به عنوان یکی ازکشورهای تاثیرگذار اتحادیه اروپا به سپر موشکی به عنوان فرصتی برای ناتوکه در پناه آن بتواند خود را از مسئله هسته ای رها کند،می نگریست، فرانسه در برابر این دیدگاه از زرادخانه اتمی و نیز ن استقلال رای خود دفاع می کرد.
گفته می شود که فرانسه و آلمان دردقایق آخرپیش از آغاز نشست ناتو، درصدد برآمدند تا مواضع خود را به یکدیگرنزدیکتر کنند و به جمع 28 غربی که قرار است در نشست لیسبون درکی جدید از راهبرد آتی را ارائه کنند،به پیوندند.
آلمان معتقد است که نبایستی ایجاد یک سپردفاعی موشکی در اروپا را به تعهدی جمعی نسبت به ضرورت خلع سلاح مرتبط دانست.درمقابل فرانسه می گویدکه ضرورت دارد تا دفاع موشکی به عنوان متممی به بازدارندگی هسته ای اضافه شود چرا که این دو مکمل یکدیگر هستند.
درهمین حال ، طراحان استراتژی جدید براین اصل معتقدند تا زمانی سلاح هسته ای وجود دارد ناتو به عنوان یک متحد هسته ای پا برجا خواهد بود.
در این طرح،سپرموشکی به عنوان یک عنصر اصلی از راهبرد جدید مد نظر بوده و به آن عنوان دفاع جمعی داده شده است.
آلمان در مفهوم جدید از راهبرد ناتو،درتلاش برآمده تا سازمان پیمان اتلانتیک شمالی را به تلاش برای بازدارندگی هسته ای ترغیب کرده و هدف نهایی از آن نیز خلع سلاح هسته ای درجهان است.
دراین طرح،تاکید شده است که بایستی این اصل برپایه امنیت بدون نقص برای تمامی اعضای ناتو محقق شود.
درهمین حال،برخی سران کشورهای غربی چندی پیش با ارسال نامه ای از آمریکا خواسته بودند تا 200 کلاهک اتمی خود را از خاک اروپا جمع کند.
کشورهای عضو انتظاردارند نشست لیسبون بتواند به درک و مفهومی جدید ازراهبرد تعیین کننده که مبنای اتحاد سیاسی و نظامی آنها خواهد بود ، دست یابند.
* اروپام /** 1495/1856 شماره 003 ساعت 02:23 تمام
۰ نفر