۶ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7991357
T T
۰ نفر
نشست هماهنگی راه آهن باکو- تفلیس - قارص در گرجستان برگزار شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/06 اقتصاد.آذربایجان.باکو -تفلیس - قارص باکو- نشست هماهنگی پروژه احداث خط راه آهن باکو- تفلیس - قارص روز چهارشنبه، با شرکت وزیران راه و ارتباطات جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه در تفلیس برگزار شد.
در جریان این نشست که ضیاء محمداف، وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان و بینالی ییلدریم وزیر راه و ارتباطات ترکیه در راس هیات های کارشناسی در آن شرکت کرده اند، وضعیت کنونی پروژه ، مسائل و مشکلات ساختاری مرتبط با اجرای آن و نیز مسائل مرتبط با تامین مالی پروژه بررسی می شود.
خط راه آهن باکو- تفلیس - قارص که از آن با عنوان جاده ابریشم آهنی نیز یاد می شود، با اعتباری افزون بر 600 میلیون دلار در دست احداث است و پس از اتمام ، شهر باکو در جمهوری آذربایجان را از طریق کشور گرجستان به شهر قارص در شرق ترکیه متصل و ارتباط ریلی میان جمهوری آذربایجان و ترکیه را فراهم خواهد ساخت.
راماز نیکلاشویلی وزیر توسعه و امور زیربنایی گرجستان در این نشست با اشاره به اینکه اعضای هیئت های شرکت کننده در این نشست قبل از ظهر امروز با نیکا گیلاوری نخست وزیر گرجستان دیدار داشتند، گفت: در دیدار عصر امروز اعضای هیئت با میخائیل ساکاشویلی رییس جمهوری گرجستان، راههای سرعت دادن به اجرای این پروژه بررسی خواهد شد.
در اجرای طرح راه آهن باکو- تفلیس - قارص 105 کیلومتر راه آهن جدید احداث می شود که 29 کیلومتر آن در خاک گرجستان و 76 کیلومتر آن در ترکیه است.
علاوه بر این مسیر 183 کیلومتری آخالکالاکی - مارابدا - تفلیس در گرجستان بازسازی شده و ریل های شبکه خط آهن گرجستان با سیستم ریلی اروپایی هماهنگ سازی می شود.
رسانه های گرجی به نقل از مسئولان پروژه در این کشور اعلام کرده اند: عملیات اجرای طرح در گرجستان تداوم داشته و به موازات انجام کارهای زیرساختی، ریل گذاری در بخشی از پروژه در حال انجام است.
بر اساس این گزارش، هیئت ترکیه ای نیز با اشاره به اینکه تاکنون با صرف یک صد میلیون دلار مسیر 76 کیلومتری راه آهن مذکور در این کشور در حال احداث می باشد، از تخصیص حدود 60 میلیون دلار دیگر از اعتبارات سالجاری به این پروژه خبر داده و افزودند: با توجه به وجود تعدادی تونل طولانی در مسیر، در مرحله بهره برداری از پروژه ، باید واگن های عبوری از استاندارد متناسب اروپایی برخوردار باشند.
بینالی ییلدرم، وزیر راه و ارتباطات ترکیه نیز با اشاره به اینکه پروژه راه آهن باکو - تفلیس - قارص جاده ابریشم مدرن می باشد، اجرای آن را نتیجه اراده سیاسی سه کشور دانسته و گفت: این مسیر تمدن های شرق و غرب را از طریق راه آهن به یکدیگر متصل خواهد کرد.
ضیاء محمداف، وزیر راه جمهوری آذربایجان نیز در نشست امروز با اشاره به اینکه در برنامه مدرن سازی راه آهن این کشور در طول سالهای 2010 تا 2014 میلادی ، یک میلیارد دلار اعتبار لحاظ شده، گفت: برای تکمیل این پروژه هم حدود 100 میلیون دلار بودجه تخصیص داده شده است.
بگفته وی علاوه بر این آذربایجان با هدف کمک به گرجستان جهت تسریع در اجرای این پروژه 200 میلیون دلار اعتبار با سود اندک یک درصدی و مدت بازپرداخت 25 ساله به گرجستان داده است.
در چشم انداز آتی این خط راه آهن اتصال آن به اروپا از طریق پروژه موسوم به مرمره در ترکیه درنظر گرفته شده است تا بتواند به عنوان خط راه آهن شرق و غرب، اروپا را به چین متصل کند.
پروژه مرمره شامل احداث خط راه آهن از زیر دریای مرمره در استانبول است و درصورت اجرا راه آهن موجود این کشور را به قاره اروپا متصل خواهد کرد.
درصورت اجرا و تکمیل این پروژه ها ترکیه، گرجستان و آذربایجان به عنوان کشورهای ترانزیت ریلی در مسیر کشورهای آسیای میانه و اروپا درآمده و ارتباط ریلی در مسیر جاده ابریشم از این طریق برقرارخواهد شد.
طبق گفته مسئولان راه آهن جمهوری آذربایجان بعد از اتمام عملیات اجرایی این طرح، در مرحله اول سالانه 5 میلیون تن و در سالهای بعد 15 میلیون تن بار از طریق این خط آهن جابجا خواهد شد و برنامه جابجایی مسافر نیز در آن پیش بینی شده است.
پیشتر گفته شده بود که قزاقستان و چین هم برای مشارکت در بهره برداری از این پروژه علاقه مند هستند و قزاقستان اعلام کرده است که بعد از راه اندازی پروژه برای حمل و نقل سالانه تا 10 میلیون تن کالا از طریق آن آمادگی دارد بر طبق برنامه زمان بندی شده طرح در سال 2011 و حداکثر 2012 به بهره برداری خواهد رسید که مسئولان ذی ربط در آذربایجان در خصوص تکمیل طرح در موعد مقرر اظهار امیدواری می کنند.
موافقتنامه اجرای این طرح راه آهن در ماه می سال 2007 میلادی توسط روسای جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان در باکو امضا شد.
خاورم/ 1894 شماره 146 ساعت 17:02 تمام
۰ نفر