۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7997756
T T
۰ نفر

هند بزرگترین خریدار جنگ افزار در آسیا است

۹ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7997756
هند بزرگترین خریدار جنگ افزار در آسیا است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/09 سیاسی.هند.تسلیحات دهلی نو - هند که درچند سال اخیر گامهای بزرگی برای توسعه اقتصادی این کشور برداشته هم اکنون درپی تقویت بنیه نظامی خود بوده و این کشور را به بزرگترین خریدار جنگ افزار در منطقه آسیا تبدیل کرده است.
به گزارش ایرنا، هرچند ساختار و اساس تسلیحاتی هند به صورت سنتی مربوط به سلاحهای روسی است اما این کشور درچند سال اخیر به یکی از خریداران بزرگ سلاح از کشورهای آمریکا ، فرانسه و روسیه در منطقه تبدیل شده است.
به طور کلی هند در چهار سال اخیر قراردادهای سنگین خرید تسلیحات نظامی به ارزش 42 میلیارد دلار منعقد کرده که این کشور را به یک بازار بزرگ خرید سلاح تبدیل کرده است به طوری که کشورهای سازنده سلاح از جمله آمریکا و روسیه به شدت برسر بدست آوردن این بازار پرمنفعت با یکدیگر رقابت دارند.
هرچند مقامات دهلی نو دلایل واضحی برای انباشت تسلیحات نظامی در این کشور ارایه نمی کنند اما این کشور مشخصا به دنبال موازنه قدرت در مقابل چین، حفظ برتری نظامی در مقابل کشورهای همسایه از جمله پاکستان و همچنین بازیگری در عرصه بین الملل به عنوان یک قدرت منطقه ای و حرکت به سمت انجام بازیگری به عنوان یک قدرت فرامنطقه ای است.
تحقیقات مشترک کنفدراسیون صنعت هند (CII( و شرکت ذیحسابی کی.پی.ام.جی ( KPMG( در مورد معاملات نظامی هند نشان می دهد که این کشور قراردادهای نظامی به ارزش 25 میلیارد دلار را در طول چند سال اخیر امضاء کرده است.
انعقاد چندین قرارداد نظامی دیگر نیز در چندسال اخیر ارزش قراردادهای نظامی هند را به حدود 42 میلیارد دلار از جمله یک معامله 10 میلیارد و 400 میلیون دلاری برای خرید 126 فروند هواپیمای جنگی چندمنظوره رسانده است.
تحقیقات مشترک کنفدراسیون صنعت هند و شرکت ذیحسابی کی.پی.ام.جی همچنین نشان می دهد که وزارت دفاع هند قراردادهایی به ارزش 24 میلیارد و 66 میلیون دلار را در طول 48 ماه گذشته امضاء کرده است و هم اکنون درپی امضای قراردادهای دیگری به ارزش 41 میلیارد و 99 میلیون دلار می باشد.
نیروهای سه گانه هند خود را برای خرید جنگ افزارهای نوین آماده می کنند و خبرها حاکی از آن است که نیروهای زمینی و هوایی جنگ افزارهایی به ارزش بیش از 14میلیارد دلار را دریافت می کنند و انتظار می رود که نیروی دریایی این کشور نیز قراردادهایی به ارزش 13 میلیارد دلار را امضا کند.
نیروی هوایی از سال 2007 میلادی تاکنون تجهیزات نظامی به ارزش 46/17 میلیارد دلار، نیروی دریایی به ارزش 6 میلیارد و 16میلیون دلار، نیروی زمینی به ارزش 420 میلیون دلار و گارد ساحلی به ارزش 616 میلیون دلار را خریداری کرده اند.
بنابه گفته راج کمارسینگ رییس بخش تولیدات نظامی هند، انتظار می رود که ارزش خریدهای بخش فضایی نظامی و غیرنظامی هند تا سال 2030 به میزان 150 میلیارد دلار در مقایسه با حال حاضر افزایش یابد.
همچنین انتظار می رود که وزارت دفاع هند حدود 100 میلیارد دلار را در طول دهه آینده برای خرید تجهیزات لازم جهت بازسازی نیروهای مسلح یک میلیون و 300 هزار نفره خود هزینه کند.
روسیه به عنوان اولین تامین کننده تسلیحات دفاعی و نظامی نیروهای مسلح هند به شمار می رود و تاکنون توانسته این جایگاه را حفظ کند و یک قرارداد 30 میلیارد دلاری با هند برای توسعه و طراحی مشترک هواپیماهای جنگنده نسل پنجم (FGFA( به امضاء برساند که در تاریخ روابط دو کشور بی سابقه بوده است.
نیروی هوایی هند امیدوار است بتواند 200 تا 250 فروند از این جنگنده را تا سال 2017 میلادی در اختیار بگیرد و براساس توافق صورت گرفته میان مقامات دفاعی دو کشور، ساخت و تولید مشترک آن از سال 2015 میلادی آغاز خواهد شد.
آمریکا نیز ماه گذشته شش فروند هواپیمای ترابری نظامی هرکولس 130-JC ساخت ابن کشور را به نیروی هوایی هند تحویل داد.
همچنین نیروی هوایی هند بدنبال دریافت 10 فروند هواپیمای گلوب مسترIII 17-C به ارزش 4 میلیارد دلار از آمریکا می باشد.
به هرحال آنچه مشهود است، هند در خریدهای نظامی خود علاوه بر تقویت بنیه تسلیحاتی کشور ، درصدد انتقال فناوری ساخت سلاحهای پیشرفته نیز بوده و با سرمایه گذاری زیاد علاوه بر یک خریدار عمده ، در آینده به یک تولیدکننده و سازنده عمده سلاح در منطقه تبدیل خواهد شد.
آساق 1392**589 شماره 049 ساعت 11:02 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جهان