۹ اسفند ۱۳۹۰، ۱۸:۳۶
کد خبر: 80011637
T T
۰ نفر

حمايت از حقوق مصرف كنندگان آگاهي مي خواهد

۹ اسفند ۱۳۹۰، ۱۸:۳۶
کد خبر: 80011637

تهران- نهم اسفند ماه، روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان است، روزي كه براي آن سازماني به نام سازمان حمايت ازحقوق مصرف كنندگان تاسيس و مقرر شد اين سازمان در همه جا از حقوق مصرف كنندگان كالاهاي داخلي و يا خارجي حمايت كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا استان تهران، بحث حمایت از حقوق مصرف كنندگان از اهدافی است كه دولت ها برای تامین منافع عمومی جامعه با اعمال سیاست های حمایتی خود از آنها در مقابل خیل وسیع تولید و عرضه كنندگان كالا و خدمات دنبال می كنند.

مسئله حمایت از حقوق مصرف كننده، هر روزهمگام با پیشرفت تكنولوژی و استفاده از فناوری های نوین چهره تازه ای به خود گرفته و ابعاد گسترده تری پیدا می كند.

موضوع حمایت ازحقوق مصرف كننده ایجاب می كند تا در كنار مسایل حقوقی، تدابیری اتخاذ شود تا تولیدكنندگان با احساس مسئولیت و انگیزه بیشتری برای رعایت حقوق مصرف كننده به تولید و عرضه كالاها بپردازد .

اما آیا واقعا تولید كنندگان ما انگیزه ای برای حمایت از حقوق مصرف كنندگان دارند؟ در شرایطی كه بنا به گفته بسیاری از تولید كنندگان خود آنها درگیر و دار مشكلات متعدد گرفتارند، دیگر مجالی برای اندیشیدن به حقوق مصرف كننده گان نمی یابند.

چنین به نظر می رسد یكی از راهكارهای عملی ایجاد انگیزه در تولید كنندگان برای رعایت حقوق مصرف كننده، تشویق های مستقیم و غیرمستقیم دولت از تولیدكنندگان باشد.

'غلامرضا علیزاده' استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استان تهران افزود : سازمان حمایت از حقوق مصرف كننده باید در كنار سازمانی برای حمایت از تولید كننده باشد تا تعادل لازم بین حقوق مصرف كننده و تولید ایجاد شود.

'عادل محمدیان' كارشناس ارشد اقتصادی نیزبه خبرنگار ایرنا استان تهران گفت: سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان سازمانی است كه می خواهد مصرف كنندگان را با حقوق خود آشنا سازد.

وی افزود: سازمان مذكور مسئول حمایت از حقوق مصرف كنندگان است و راهكار كنترل بازار از ابزارهایی است كه به این سازمان كمك می كند تا به حمایت مصرف كننده بپردازد.

تولید كنندگان نیز چنانچه در خواست حمایتی دارند باید به این سازمان ارایه دهند تا بعد از بررسی اگر بحق بود، مورد رسیدگی قرار گیرد.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف كنندگان نیز گفته است : مهمترین برنامه ای كه باید توسط دستگاه های مسئول پیگیری شود، اطلاع رسانی شفاف وآگاهی دهی به مردم از حقوق خودشان است.

' سیدمحمد جعفری' در گفت و گو با شبكه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران تصریح كرد : برخی از مردم از حقوق خودشان آگاه نیستند اما با اطلاع رسانی صحیح می توانند تصمیم های خوبی بگیرند.

وی افزود: انجمن مذكور به عنوان سازمان مردم نهاد غیردولتی دنبال این نیست كه به جای مردم تصمیم بگیرد بلكه اعتقاد بر این است كه مردم خودشان آگاه شوند و با تصمیم های درست از حق و حقوق خودشان دفاع كنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راه اندازی 242 انجمن حامی حقوق مصرف كننده در سراسر كشور گفت: این انجمن ها نقش مهمی در افزایش آگاهی مصرف كننده ایرانی نسبت به حقوق حقه خودشان دارند.

'مهدی غضنفری ' در نشستی با هیات مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف كننده تاكید كرد : با توجه به اینكه مصرف كننده ایرانی مظلوم ترین مصرف كننده جهان است، باید او را بیش از بیش با حقوق خود آشنا كرد تا هنگام خرید احساس نكند كه حقی از او ضایع شده است.

وی گفت: اكنون در 31 استان كشور انجمن های حامی حقوق مصرف كننده راه اندازی شده و بر این مبنا 70 درصد كل شهرستان ها دارای انجمن های حمایت كننده حقوق مصرف كننده هستند.

به اعتقاد غضنفری، حمایت از حقوق مصرف كننده از طریق بهبود رقابت در بازار تامین می شود زیرا وجود رقابت منصفانه و فضای رقابتی می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حفظ منافع مصرف كنندگان منجر شود.

وی با بیان اینكه مصرف كنندگان فاقد اطلاعات لازم برای حفظ منافع خود هستند، افزود: آگاهی از معادله بقا، آگاهی مصرف كننده از حقوق خود، ارایه خدمات از سوی تولیدكنندگان و توزیع كنندگان از جمله پیش نیازهای رعایت حقوق مصرف كننده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین چهار حلقه تولید كننده، توزیع كننده، مصرف كننده و بازرسی را مورد توجه قرار داد و گفت: انجمن های حامی حقوق مصرف كننده در تمام این زنجیره باید مراقب باشند و اجازه ندهند به حقوق مصرف كننده آسیب برسد.

از نظر غضنفری، باید انجمن های حامی حقوق مصرف كننده با شبكه ای از تجزیه و تحلیل در خصوص حقوق مصرف كننده فرایند رسیدگی به حقوق را كامل كنند و از سویی این انجمن ها در شبكه بازار جایگاه خود را تعریف كنند.

به گفته وی، در زمان حاضر كشور نیازمند یك گروه محقق ارزشمند در خصوص حقوق مصرف كننده است كه ابزار رسانه را بشناسد و در این عرصه انجمن های مردمی نقش مهمی را برعهده دارند.

تهرام//9977 /1556/
۰ نفر