۲۲ اسفند ۱۳۹۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 80036152
T T
۰ نفر

بندرشهيد باهنر پايگاهي شاخص در كناره خليج فارس

۲۲ اسفند ۱۳۹۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 80036152

تهران - بندر شهيد باهنر يكي از بنادر قديمي و شاخص در كناره خليج فارس با قدمتي بيش از چهار دهه بعداز بندرشهيد رجايي از جايگاهي استراتژيك و منحصر به فرد برخوردار است و ظرف 11 ماهه گذشته يك ميليون و 300 هزار تن از اين بندر كالا تخليه و بارگيري شده است.

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، اعزامی به بندرعباس حاكی است : در 11 ماه امسال از طریق بنادر شهید باهنر و حقانی دو میلیون نفر مسافر نیز جابه جا شدند .

** یكی از هشت بندر فعال

این بندر كه از بنادر قدیمی استان هرمزگان و یكی از هشت بندر فعال ایران محسوب می شود در واقع در سال 1334 در بررسی محل مناسب برای ایجاد اسكله جدید بندرعباس(بندر شهید باهنر فعلی) از سوی كارشناسان با توجه به عوامل طبیعی و تاریخی، محلی مناسب برای اولین اسكله مدرن بندرعباس در نظر گرفته شد.

در واقع هشتمین ماه سال 1346 به عنوان زمان احداث بنای اسكله سورو(بندر شهید باهنر فعلی) ذكر شده است .

' مجید امینی' مدیر اداره بندر و دریانوردی شهید باهنر كه در مهر ماه سال جاری از سوی شورای اداری شهرستان بندرعباس به عنوان مدیر نمونه شهرستان انتخاب شده ، بندر شهید باهنر را به عنوان قدیمی‌ترین بندر كشور معرفی كرد و گفت : پیش از راه‌اندازی بنادر شهید رجایی و امام خمینی(ره) ، این بندر فعال‌ترین بندر كشور بود.

پیشینه بندر شهید باهنر نشان می دهد كه در دهه های 50 و 60 خورشیدی پس از بندر خرمشهر از فعال ترین و بزرگترین بنادر تجاری كشور بوده و سالانه هشت میلیون تن كالا در آن تخلیه و بارگیری می شد.

** نخستین بندر مسافری

البته امینی گفت : این بندر نخستین بندر مسافری كشور محسوب می شود و بندری چند منظوره بوده كه دارای پایانه های مسافری، نفتی ، شیلات و دیگر موارد است .

مدیر اداره بندر و دریانوردی شهید باهنر ضمن اذعان به رشد فعالیت های صورت گرفته در سال جاری اظهار داشت :‌ از طریق بنادر شهید حقانی و باهنر طی یازده ماه 1390 بالغ بر دو میلیون نفر مسافر جابجا شدند.

بندر شهید باهنر پیش از انقلاب اسلامی ، در واقع این اسكله تا مدتی به نام اسكله 'سورو ' یا 'اسكله جدید ' خوانده می شد كه با پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی پس از شهادت شهید باهنر، نامش براین بندر نهاده شد.

موقعیت ممتـاز جغرافیایی در دسترسی به آب های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصـال به شبـكه بین المللی راه آهن و شبكه راه های بین المللی، نزدیكی به مناطق آزاد قشم و كیش و بنادر تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی برجسته و شاخص مبدل ساخته است.

امینی در جمع خبرنگاران اعزامی ، این آمار راهم داد كه سالیانه پنج هزار فروند كشتی در بندر شهید باهنر در انواع و گروه های (كلاس) مختلف تردد دارند و مشخصه های آنها كشتی‌های سبك، باری، نفت ، گاز و مسافری است.

كارشناسان دریانوردی براین باورند كه بندر شهید باهنر از نظر موقعیت دریایی، این بندر در پناه جزیره قشم قرار دارد و از اثرات امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس در امان است .

** بندری برای سفرهای برون مرزی

به گفته امینی ،‌ بندر شهید باهنر هرچند كه در كنار بندر شهید حقانی در تردد مسافران دریایی به جزایر قشم و كیش نقش اصلی دارد ، اما امروز بندر شهید باهنر به عنوان نقطه ای برای آغاز سفرهای برون مرزی هم به حساب می آید كه از این محل رهسپار كشورهای جنوبی خلیج فارس می شوند و یا از این محل كشورهای اروپایی، آمریكایی و آسیای جنوب شرقی را به عنوان مقصد خود برمی گزینند .

بندر شهید باهنر سومین بندر صادراتی كشور است كه در امور صادرات كالای غیر نفتی و حمل و نقل كالا و حمل و نقل مسافربری جایگاه ویژه ای دارد.

ویژگی خاص این بندر، برخورداری از آبخور 8/ 9 متر در زمان جذر كامل است كه پس از بنادر امام (ره) و شهید رجایی بالاترین آبخور را در بین بنادر كشور دارا است.

** قابلیت پذیرش كشتی های قاره پیما

امینی با بیان اینكه بندر شهید باهنر از قابلیت پذیرش كشتی های قاره پیما برخوردار است ،گفت : سال 1389 این بندر دو فروند كشتی قاره پیما خارجی را پذیرش كرد و آمار عملكرد سال گذشته كارنامه جابه جایی یك میلیون و 800 هزار نفر مسافر از طریق دو بندر شهید باهنر و حقانی را نشان می دهد .

بندر شهید باهنر دارای چهار بندر تابعه به نام های حقانی ، تیاب ، سیریك و جاسك است كه امروز اهمیت این بندر را بیشتر مشخص می سازد .

مدیر اداره بندر و دریانوردی شهید باهنر گفت:انتظار این است كه به بنادر به عنوان یك زیر ساخت ملی نگریسته شود ، زیرا این امرعلاوه بر رونق منطقه و تجارت،پیامد ایجاد اشتغال را در بردارد.

اقتصام ** 1559**1601