۲۴ اسفند ۱۳۹۰، ۱۲:۴۴
کد خبر: 80039832
T T
۰ نفر

نوشهر - پژوهشگر مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مازندران - منطقه نوشهر با اشاره به ورود درختان سوزني‌برگ زياد در چند دهه اخير به كشور گفت : بررسي‌ها نشان مي‌دهد ، بهترين نوع استفاده از اين درختان وارداتي ، به صورت گونه پيشاهنگ است.

' یوسف گرجی بحری ' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مقصود از گونه پیشاهنگ آن است كه عرصه خالی از درخت را با كاشت سوزنی‌برگان مناسب ، دارای پوشش درختی كنیم و بعد از رشد این گونه‌ها ، زمینه برای استقرار پهن‌برگان بومی فراهم شود.

وی با اشاره به این ‌كه تا سال 1353 تعداد 45 گونه سوزنی‌ برگ خارجی وارد ایران شد ، اظهار داشت : دهه‌های 40 و 50 اوج گرایش جنگل‌كاران به كاشت درختان سوزنی‌برگ بود.

گرجی بحری ادامه داد : پیامدهای زیان‌بار شیوه تك‌كشتی و بروز خسارات ناشی از آفات و بیماری‌های مختلف و نگرش‌های تازه زیست‌محیطی و جنگل‌شناسی نزدیك به طبیعت، رفته رفته موجب كاهش اقبال به كاشت سوزنی‌برگان شد.

پژوهشگر مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران ـ نوشهر گفت : مهم‌ترین درختان سوزنی‌برگ كاشته شده در شمال كشور شامل كاج سیاه ، كاج بروسیا ، كاج اِلْدار ، سرو نقره‌ای ، سِكویا و زَربین است كه فقط گونه زربین بومی محسوب می‌شود و بقیه وارداتی هستند.

وی تاكید كرد : این گونه با آب و هوای مدیترانه‌ای و معتدل سازگار هستند ولی گونه‌هایی نظیر نوئل و كاج جنگلی با اقلیم شمال كشور سازگار نیستند و نباید با آن‌ها جنگل‌كاری انجام شود.

گرجی بحری در باره كاج سیاه كه در جنگل ‌كاری‌های ارتفاعات شمال كشور استفاده می‌شود ، تصریح كرد : این درخت ، گونه‌ای كوهستانی و بردبار به سرما و خشكی و سازگار با بارندگی پاییزی و زمستانی و دارای ویژگی پیشاهنگ و پرستاری از نهال‌ها است.

وی افزود : در مجموع ، كاج سیاه برای احیای جنگل‌های مخروبه كوهستانی مناسب است ولی كاشت كاج جنگلی با وجود رویش خوب ، به علت حساسیت به آفات و بیماری‌ها ناموفق بوده است.

گرجی بحری درباره سرو نقره‌ای كه علاوه بر جنگل‌كاری‌ها ، در فضای سبز نیز استفاده می‌شود بیان داشت: منشا این درخت ، ایالت آریزونا در آمریكا است و گونه‌ای مقاوم به خشكی و سرما است كه هنوز هم كاشت آن در مناطق میان‌بند و مرتفع و نیمه‌خشك انجام می‌شود.

پژوهشگر مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران ـ نوشهر گفت : از میان سوزنی‌برگان كاشته شده در مناطق كم ارتفاع ، گونه‌های كاج بروسیا و كاج اِلدار و زربین و سكویا موفق‌تر بوده است.

وی افزود : سكویا با سطح كاشت محدود ولی با رشد سریع در پنج سال نخست، در مناطق مخروبه و مرز بین جنگل و جلگه ، گونه پرستار مناسبی به شمار می‌رود.

گرجی بحری گفت : كاشت زربین كه گونه‌ای بومی در شمال كشور است نباید خارج از رویشگاه طبیعی آن انجام شود زیرا این گونه ، خارج از محدوده اقلیم مدیترانه‌ای، همواره با خسارت برف و یخبندان مواجه است.

جنگل‌های هیركانی در شمال كشور با مساحت 9/1 میلیون هكتار دارای 90 گونه درختی و 211 گونهٔ درختچه‌ای است. ك/3

7517/621/1654/506
۰ نفر