۹ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۲۴
کد خبر: 80053946
T T
۰ نفر

رشت - پرستاران، نگين سلامت و تندرستي در دنياي بي روح علم و صنعت و سمبل اميد در ناتوانان جسمي و روحي و تلاشگران بي ادعاي صحنه ايثارند.

پرستاری، شكوفایی لبخند، بر لب كودكی ناتوان و جوانه امید در دل بیماران و تسكین آلام دردمندان است، آنان راهیان سلامت و شب زنده داران صبورند كه مفهوم واقعی ایثار، فداكاری، شكیبایی را جامع عمل پوشانده و با عشق، هنر و مهارت خود را برای تسكین آلام جسم و روان نیازمندان به كار می برند.

زمانی كه همه در بستر گرم آرام خوابیده اند، پرستار با وجود آرامش بخش خود همچون پروانه ای در اطراف بیمار می ماند تا با نسیم حیات بخش خود سیاهی را به سپیده صبح مبدل كند.

به گزارش ایرنا، پرستاری حرفه ای پر مسوولیت و مقدس است كه دانش، تخصص، تعهد، ایمان، استقامت، صبوری، قلبی رئوف و مهربان را می طلبد.

امروز پنجم جمادی الاول؛ ولادت حضرت زینب (س) اسوه صبر و پایداری روز پرستار نامیده شده، سلام بر زینب كبری (س)، سلام بر وارث زهرا اطهر (س) و سلام بر تمامی پرستاران خطه گیلان زمین.

بر اساس داده های دانشگاه علوم پزشكی گیلان، هم اكنون سه هزار و 140 پرستار؛ شامل تكنسین های اتاق عمل، كاردان های اتاق عمل، تكنسین بیهوشی، بهیاران، كمك بهیاران و غیره مراقبت و پرستاری از بیماران را در بیمارستان های استان گیلان بر عهده دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان ضمن تبریك روز پرستار، از پرستاری به عنوان حرفه ای پرستاری حرفه ای مقدس و با ارزش نام برد و گفت: باید قدر پرستاران این تلاشگران عرصه سلامت را بدانیم.

دكتر 'حسن بهبودی' روز چهارشنبه به مناسبت ولادت حضرت زینب و روز پرستار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پرستاری را علم و هنر دانست و افزود: سلامت بهداشت یك جامعه وابسته به این علم و هنر است.

وی اظهار كرد: پرستار با به كارگیری علم، هنر، مهارت و خلاقیت خود نقش های شش گانه آموزشی، هماهنگی، حفاظتی، حمایتی، مراقبتی و درمانی خود را در كمك به مددجویان ایفا می كند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این مطلب كه هدف تمامی پرستاران اعتلای سلامت و پیشگیری از بیماری ها است، بیان كرد: پاداش تلاش شبانه روزی پرستاران دعای پرفیض بیماران است.

رییس اداره پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان نیز با تبریك روز پرستار و ضرورت توجه به این قشر گفت: در سال های اخیر به پرستاران توجه شده كه از همه مسوولان و دست اندركاران مربوطه قدردانی می كنیم.

'فاطمه رشیدی مژدهی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به فعالیت سازمان نظام پرستاری طی هشت سال اخیر افزود: این سازمان در كنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای رفع مشكلات پرستاران قدم های مثبتی بر داشته است.

وی اجرای قانون ارتقاء بهره وری 'مبنی بر كاهش ساعت كاری' را از جمله اقدامات مهم و باارزش برای جامعه پرستاری نام برد و بیان كرد: این قانون در دانشگاه علوم پزشكی گیلان در شرایط قابل قبول و مطلوبی اجرا شد.

وی به بیان نقش با اهمیت پرستاران و سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه پرداخت و ادامه داد: به فرموده رهبری، كل پاسخگویی شبانه روزی نیازهای بیماران توسط پرستاران انجام می شود، وقتی یك عمل جراحی یا درمان توسط پزشك متخصص و فوق تخصص موفقیت آمیز است كه كار پرستاری و مراقبت درست انجام شود.

وی در تعریفی از حرفه پرستاری اظهار داشت: پرستاری دانش آكادمیك و پویایی است كه برای تشخیص، تعدیل و درمان مشكلات بالقوه و بالفعل مددجو 'فرد، خانواده و جامعه' در ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و فرهنگی مداخله می كند و جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود. ك/4.

7286/ 603