۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۵۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85295513
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

پرستاری در گیلان؛ کمبود نیرو تا عشق در مسیر درمان

رشت - ایرنا - ولادت حضرت زینب (س) در گاهشمار ملی سرزمینمان گرامیداشت مقام پرستار نام گرفته است بطوریکه امروز در همه محافل اجتماعی تا سیاسی گیلان تلاش این نامداران ارزنده را ستودند و متولیان درمان استان نیز، هم از کمبود پرستار سخن گفتند و هم ستایشگر عشق و جانفشانی این قشر در مسیر درمان شدند.

به گزارش ایرنا، بر اساس گفته متولیان، افزون بر ۶ هزار و ۵۸۹ نفر در رشته‌های پرستاری گیلان فعال هستند و مشکلات جامعه پرستاری در این استان چیزی متفاوت از سایر نقاط کشور نیست؛ اما دولت در تلاش است تا با چاره اندیشی، اقدامات مطلوبی در رفع کاستی‌های این بخش از جامعه درمان به ثمر برساند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه مشکلات جامعه پرستاری در این استان چیزی متفاوت از سایر نقاط کشور نیست، گفت: کمبود نیروی پرستار مهمترین مشکلات جامعه پرستاری استان است که به تبع آن کار و خدمات رسانی پرستاران افزایش می‌یابد.

دکتر نازیلا جوادی روز یکشنبه به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افزایش بار کاری پرستاران، فرسودگی شغلی این قشر را موجب خواهد شد که این موضوع سلامت جسمی و روانی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ این موارد سبب شده تا با بازنشستگی‌های پیش از موعد مواجه شویم که مطمئنا این موضوع وجود نیروی انسانی پرستاری در استان را دچار چالش می‌کند.

وی با بیان اینکه ناکافی بودن حقوق و مزایا در مقابل کار سخت پرستاران، مشکل دیگر جامعه پرستاری گیلان همزمان با پرستاران سایر کشور است، اضافه کرد: البته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان در پرداختی ها توجه ویژه دارد و در پرداخت حقوق و مزایا جزو دانشگاه‌های برتر کشور است.

دکتر جوادی با اشاره به طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در راستای افزایش حقوق و مزایا و با بیان اینکه بیش از یک سال از اجرای این طرح می‌گذرد، بیان کرد: طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مانند هر طرح جدیدی نواقصی دارد که اکنون با رفع نقایص، در مرحله نهایی قرار گرفته و به زودی شاهد پرداخت مزایا به عنوان تعرفه خدمات پرستاری به پرسنل خواهیم بود.

عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی رشت خاطر نشان کرد: افزایش مبلغ ساعت اضافه کار موضوع دیگری است که در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و تمام تلاش مسئولان وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اینست که در این موضوع برای پرستاری اقدام مطلوبی انجام دهند.

فعالیت افزون بر ۶ هزار و ۵۸۹ نفر در رشته‌های پرستاری گیلان

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بیان کرد: چهار هزار و ۹۴۷ نفر در کادر پرستاری در رشته‌هایی اعم از پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، رده‌های بهیار، کمک بهیار و کمک پرستار در بخش دولتی استان فعالیت دارند که از این تعداد چهار هزار و ۹ نفر پرستار هستند.


 در بخش خصوصی  هزار و ۶۴۲ نیرو در کادر پرستاری فعالیت دارند که هزار و ۷۹ نفر از آنان پرستار بوده ضمن اینکه حدود ۵۳۵ نفر کادر پرستاری مشترک در بخش دولتی و خصوصی فعال هستند.

عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی رشت اظهار کرد: بر اساس نقشه جامع پرستاری کشور در افق ۱۴۰۴ شاخص نسبت کادر پرستاری به جمعیت در کل کشور ۱۹ به ۱۰ هزار نفر است که در گیلان این شاخص ۱۸ به ۱۰ هزار نفر جمعیت است که در وضعیت مطلوب باید حداقل ۲۵ به ۱۰ هزار نفر باشد.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت سالمندی از عوامل تاثیرگذار بر کمبود نیروی انسانی است و گیلان نیز از سالمندترین استان‌های کشوراست، اضافه کرد: افزایش جمعیت سالمندان به دلیل فزونی امید به زندگی و طول عمر، شیوع بیماری‌های مزمن مانند سرطان‌ها، قلبی و عروقی، دیابت و پرفشاری خون را افرایش می‌دهد از اینرو مراجعات مراکز درمانی و میزان بستری در بیمارستان‌ها بیشتر می‌شود.

دکتر جوادی مسافرپذیر بودن گیلان را دومین عامل تاثیرگذار بر کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و ادامه داد: در بین مسافران و ساکنان غیربومی فصلی استان سالمندانی نیازمند درمان و مراقبت‌های پرستاری بوده که این امر، بار مراجعان به مراکز درمانی در ایام تعطیلات را افزایش می‌دهد و این موضوع کمبود نیروی انسانی را پررنگ‌تر می‌کند.

پرستاری در گیلان؛ کمبود نیرو تا عشق در مسیر درمان

پرستاران در ارائه خدمات و مراقبت تصمیم گیر هستند

وی در ادامه مصاحبه با اشاره به نقش مهم پرستاران و با بیان اینکه این قشر در عرصه‌های مختلف بالینی، بهداشتی و فوریت‌های پیش بیمارستانی مشغول به خدمت هستند، اظهار کرد: پرستاران در عرصه بالینی در مراکز درمانی نقش‌های متعددی را ایفا می‌کنند؛ یک پرستار در مراکز درمانی نقش مراقبتی داشته و ارائه دهنده خدمات و مراقبت مستقیم به بیمار است.

دکتر جوادی با تشریح سایر نقش‌های پرستاران خاطر نشان کرد: پرستاران نقش تصمیم گیرنده را نیز دارند؛ پرستار باید دائم با شناسایی مشکلات بیمار، برای تعیین بهترین راهکار بر اساس قضاوت بالینی خود بکوشد و درباره رفع مشکل بیمار تصمیم گیرد.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه پرستار نقش حامی و مدافع بیمار را دارد، اضافه کرد: وظیفه پرستار حمایت و حفاظت از بیمار است ضمن اینکه وظیفه هماهنگی و تنظیم کننده خدماتی که به بیمار در مراکز درمانی ارائه می‌شود را بر عهده دارد.

وی با اشاره به نقش آموزشی پرستاران خاطر نشان کرد: پرستار همانند یک معلم باید با صبر و حوصله تمام اطلاعات مورد نیاز بیمار را به او ارائه دهد و به سئوالات بیمار در ارتباط با مراقبت از خود، پاسخ دهد که در این ارتباط واحد«آموزش و مراقبت پی‌گیر» در بیمارستان‌ها فعال است.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با بیان اینکه نقش دیگر پرستار تسلی دهنده است، اضافه کرد: پرستار باید برای بیمار آسایش ایجاد کند؛ تمام این نقش‌های پرستار با هدف حفظ و ارتقاء سلامت بیمار انجام می‌شود.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمام شهدای سلامت از جمله کادر پرستاری گفت: در پاندمی کرونا کادر پرستاری همراه با سایر اعضای تیم سلامت در عرصه‌های بالینی ایثار و از خودگذشتگی زیادی از خود بر جا گذاشتند و مانند همیشه با تلاش‌های خالصانه و متعهدانه خود ثابت کردند که نقش ارزنده‌ای را در حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه دارند.

پرستاران؛ سمبل عشق به همنوع

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خاطر نشان کرد: ایثار و فداکاری از عشق خدمت به همنوع نشات می‌گیرد و این عشق خدمت به همنوع است که پرستاران را در ارائه مراقبت به بیماران مصمم کرده‌ است.

وی با بیان اینکه گیلان در پاندمی کرونا، پنج پرستار و یک بهیار را در کنار سایر شهدای سلامت استان تقدیم کرده‌ و نخستین پرستار مدافع سلامت کشور نیز از این خطه بوده، اضافه کرد: زمانی که از پاندمی کرونا صحبت می‌کنیم نقش پرستار بالین نیز پررنگ‌تر می‌شود؛ آنان در دوران کرونا تلاش‌های زیادی را متحمل شدند.

دکتر جوادی با اشاره به تلاش استادان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در دوران کرونا، اظهار کرد: استادان هیات علمی این دانشگاه برای ورود نیروهای جدید، تازه نفس و دانش آموخته به عرصه کار، آموزش را ترک نکردند.

وی با بیان اینکه ۲۰ پرستار در رشته‌های مختلف پرستاری شامل مترون، سوپروایزر و پرستار بالین از گیلان و یک پرستار شاخص در حوادث و بلایا به عنوان برگزیدگان کشوری انتخاب شدند، افزود: ۲۸۸ پرستار نمونه استانی در دانشگاه علوم پزشکی و بیش از ۳۰۰ پرستار نمونه از بیمارستان‌های خصوصی، پرسنل شرکتی، دانشکده پرستاری و دانشجویان پرستاری گیلان برگزیده شدند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان خاطر نشان کرد: انضباط اداری، تعهدات حرفه‌ای اخلاقی، اجتماعی، وظایف حرفه‌ای تخصصی و انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از جمله ملاک انتخاب پرستاران نمونه کشوری و استانی بوده‌است.

پیام قدردانی از جامعه پرستاری گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز به مناسبت روز پرستار با انتشار پیامی از جامعه پرستاری استان قدردانی کرد .

در پیام محمدتقی آشوبی آمده است: پرستاران، یاس‌های سپید باغ معرفت و ایثار هستند تا با رایحه مهربانی و گذشت، فضای دردآلود محیط بیمارستان را عطرآگین کنند.

وی پرستار را جلوه‌گاه فداکاری، صبر و اسوه نیکوکاری توصیف کرد که همچون باغبانی دلسوز، گل‌های پژمرده و شاخه‌های شکسته را جانی دوباره می بخشد و همچون شمعی فروزان، شب‌های تار بیماران دردمند را روشن می‌سازد.

در پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان افزوده شد: تلاش شبانه‌روزی پرستاران که خدمت بی‌منت را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و جایگاه ارزشمند آنان در تمامی برهه‌های زمانی به ویژه در ایام بحرانی، قابل تقدیر و ستودنی است.

در ادامه آمده‌است: در ایام کرونا نیز پرستاران ایثارگر در سخت‌ترین شرایط و دلهره‌آورترین لحظات در خط مقدم مبارزه با این بیماری منحوس دوشادوش پزشکان بر بالین بیماران حاضر شدند و در این ایام جمعی از آنان به بیماری مبتلا شدند و تعدادی نیز به خیل شهدای مدافع سلامت پیوستند.

دکترآشوبی در پیام خود ضمن تبریک سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و جانباختگان پرستار مدافع سلامت، از زحمات شبانه‌روزی پرستاران سپیدپوش به ویژه پرستاران پرتلاش دانشگاه علوم پزشکی گیلان که ایثارگرانه در انجام خدمت بی‌منت، پیشقدم هستند، قدردانی کرد.

سالروز تولد حضرت زینب (س) در گاهشمار ملی روز گرامیداشت مقام پرستار نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha