۱۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۰۶
کد خبر: 80055029
T T
۰ نفر

'بريكس'، پاياني بر يكجانبه گرايي آمريكا

۱۰ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۰۶
کد خبر: 80055029

دهلي نو - چهارمين نشست سران كشورهاي عضو بريكس (برزيل-روسيه-هند-چين-آفريقاي جنوبي) روز پنجشنبه در دهلي نو به منظور تبادل نظر در مورد موضوعات سياسي و اقتصادي جهان درحالي آغازشد كه مقامات آمريكايي از نتايج اين اجلاس ابراز نگراني مي كنند.

به گزارش ایرنا قدرت های در حال ظهور اقتصادی دنیا كه تحت عنوان گروه 'بریكس' با دربرگیری حدود نیمی از جمعیت جهان گردهم آمده اند تا موضوعات مهمی چون تحولات سوریه، ایران و بحران اروپا را بررسی می كنند .اجلاس بریكس مهر باطلی بر یكجانبه گرایی دولتمردان واشنگتن درعرصه مهم سیاسی و اقتصادی جهانی است.

'ویكتوریا نیولند' سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا به خبرنگاران پیش از برگزاری اجلاس سران بریكس دردهلی نو گفت:روشن است كه ما منتظر نتیجه نشست سران بریكس هستیم و به نظر من ما در مورد كشورهای عضو بریكس قبل از پایان نشست سران آنها قضاوت نخواهیم كرد.

این در حالی است كه كشورهای عضو بریكس از ایران در برابر آمریكا در رابطه با برنامه هسته ای تهران حمایت كردند.

روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی پنج عضو گروه 'بریكس' اعلام كردند: با وجود تحریم های آمریكا علیه برنامه هسته ای ایران، روابط تجاری با این كشور نفت خیز (ایران) را كاهش نمی دهند.

این موضوع در دیدار وزرای تجارت كشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی (اعضای بریكس) در آغاز این اجلاس در دهلی نو به بحث گذاشته شد.

'آنانند شرما' وزیر تجارت و صنعت هند در كنفرانس رسانه ای مشتركی با سایر وزرای تجاری بریكس، در این باره گفت: همه اعضای بریكس عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و به قوانین سازمان ملل احترام می گذارند. سازمان ملل كشورها را از تجارت كالاهای ضروری با ایران منع نكرده است.

وی ضمن تاكید بر اینكه ایران منبع انرژی مهمی به شمار می رود، افزود: بالا رفتن قیمت نفت فشار مالی زیادی بر هند وارد ساخته است. بنابر این ما نگاه عملی به موضوعات داریم و در چارچوب راه حل سازمان ملل متحد رفتار می كنیم.

'چن دمینگ' وزیر تجارت چین نیز در این كنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت كه این كشور مجبور به تبعیت از هیچ قانون داخلی و قوانین كشور خاصی نیست.

وی افزود: افزایش قیمت نفت خام تاثیر منفی بر كشورهای عضو بریكس (برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی) و همچنین اقتصاد جهانی خواهد داشت.

هند و چین تلاش های آمریكا را در جهت واداری آنها و كشورهای دیگر برای قطع رابطه اقتصادی خود با به صراحت رد كرده و اعلام كردند كه آنها به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهند داد.

دیگر كشورهای عضو این گروه جدید از قدرت های نوظهور جهان نیز از این اقدام هند و چین كه در واقع می تواند به عنوان قدرت نمایی بریكس توصیف شود حمایت كردند.

هند و چین دارای دلایل متعددی از جمله اهمیت نفت خام ایران در تضمین استمرار رشد اقتصادی آنها برای مخالفت با آمریكا می باشند ولی ابراز همبستگی دیگر اعضای بریكس از این موضع هند و چین می تواند تلاش های غرب را در تضمین تحریم های ایران را به شدت ضعیف كند.

روسیه و برزیل از نظر نفت خام خودكفا هستند و آفریقای جنوبی نیز دارای منابع مهم دیگر برای تامین نفت خام مورد نیاز خود باشد و هر سه این كشورها هیچ دلیل خاصی برای خشنودی دیگر اعضا یعنی هند و چین دررابطه با مخالفت با تحریم های نفتی ایران نداشته وتنها عامل اصلی حمایت از این موضوع ضربه شستی به یكجانبه گرایی آمریكا و متحدانش است .

'چن دمینگ' (Chen Deming)وزیر بازرگانی چین ،طی سخنانی در یك كنفرانس مطبوعاتی مشترك وزرای بازرگانی همه كشورهای عضو بریكس در دهلی نو، تلاش آمریكا را در جهت تحمیل قوانین داخلی خود بر روی كشورهای دیگر به باد انتقاد گرفته و با صراحت تمام گفت كه چین هیچ اجباری برای اجرای قوانین یا مقررات داخلی هیچ كشور خاصی ندارد.

وی، به تهدید آمریكا برای حریم مالی كشورهای درگیر در مبادلات نفتی و تجاری با ایران اشاره كرده و افزود: ' ما به هیچوجه خواهان مشاهده اثرات منفی قوانین داخلی كشور خاصی بر روی كل جامعه بین المللی نیستیم.'

هند نیز اعمال یكجانبه تحریم های آمریكا و اتحادثه اروپا را بر روی ایران رد و تصریح كرده كه دهلی نو تنها تحریم های سازمان ملل را رعایت خواهد كرد.

وزیر بازرگانی و صنعت هند آنانند شرما، طی سخنانی در این كنفرانس مطبوعاتی، گفت: ما مطمئن هستیم كه هیچ كشوری قطعنامه سازمان ملل را نقض نمی كند. این قطعنامه كشورها را از خرید و فروش مایحتاج عمومی باز نمی دارد.'

وی افزود: ما به اینگونه موضوعات (ادامه مبادلات تجاری با ایران) به یك روش واقع بینانه ضمن رعایت قطعنامه های سازمان ملل نگاه می كنیم.'

ایران منبع مهمی برای چین و هند در تامین نفت خام مورد نیاز این دو كشور می باشد بطوریكه چین 20 درصد و هند 12 درصد از نفت خام وارداتی خود را از ایران وارد می كنند.

در یك بیانیه رسمی منتشره در دهلی نو گفته شده است كه زمینه های جدید همكاری بین كشورهای عضو بریكس در طول این نشست مورد بحث و گفتگو قرار خواهند گرفت.

وزیر بازرگانی و صنعت هند آنند شرما گفت: 'توان بالقوه ای برای تشدید بیش از پیش همكاری بین كشورهای عضو بریكس در زمینه های تجاری و سرمایه گذاری وجود ندارند و ما هم اكنون توجه خود را بر روی بهره برداری از آنها متمركز كرده ایم.'

وی گفت كه بانك توسعه كشورهای عضو بریكس در آستانه انعقاد قراردادی برای تدارك اعبتار به كشورهای عضو این گروه به پول محلی این كشورها قرار دارد.

موضوع چهارمین نشست سران كشورهای عضو بریكس 'مشاركت و ثبات، امنیت و رشد' می باشد و قرار است رهبران این كشورها در جریان اجلاس دهلی نو، 'بیانیه دهلی' را صادر كنند كه خلاصه ای از موقعیت های آنان را در شرایط بسرعت در حال تغییر منطقه در برمی گیرد.

این اجلاس همچنین، با توجه به موقعیت های مختلف پنج كشور عضو گروه بریكس در سازمان ملل متحد در گذشته نزدیك، قرار است به نتیجه مشتركی درباره مشكلات آنها برسد.

این گروه همچنین قراردادی را به امضا می رسانند كه در صورت مجاز شناختن قوانین داخلی، راه برای وام دادن به واحدهای پول محلی آنها هموار می شود.

كشورهای عضو در این اجلاس كه در جریان آن هند ریاست بریكس را برعهده می گیرد، دو توافقنامه دیگر به امضا می رسانند كه یكی از آنها درباره تمدید تسهیلات اعتباری به پول محلی و دیگری درباره تسهیلات اعتباری محلی است.

كشورهای عضو گروه بریكس در آخرین دیدار خود در 'سانیا'ی چین چارچوب توافقنامه ای را به امضا رساندند كه آنها را قادر می سازد اعتباراتی را در قالب پول های محلی اعطا كنند.

به هرحال آنچه مشهود است اینكه فعال شدن گروه بریكس با توانمندی بالای اقتصادی و سیاسی موجب به حاشیه رانده شدن هرچه بیشتر آمریكا و متحدانش در بازی های جهانی شده و پایانی بر دوره یكجانبه گرایی خواهد بود.

آساق ** 589**1566
۰ نفر