۱۵ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۰۷
کد خبر: 80059300
T T
۰ نفر

گناباد- مسوول مركز رشد فناوري گناباد گفت:ايجاد مركز رشد فناوري فرهنگي در دستور كار مركز رشد فناوري گناباد در سال كنوني است.

'علیرضا جاوید عربشاهی' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:این اقدام برای نخستین بار در مركز رشد فناوری گناباد در حال تدوین و بررسی است و تنها در یكی از مراكز رشد فناوری كشور ایجاد مركز رشد علوم انسانی طراحی و اجرا شده است.

وی اظهارداشت :اگر طرحهای فرهنگی توانمند شوند درآمد زایی هم خواهند داشت و این هدف اصلی اقدام برای راه اندازی مركز رشد فناوری فرهنگی گناباد می باشد.

وی گفت:فناوری در تعریف ما تعبیر به تكنولوژی نمی شود بلكه حلقه واسط میان ایده و محصول است كه این حلقه واسط در امور فرهنگی نیز قابل تبیین است.

او جذب مراكز تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی شهرستان گناباد را از دیگر برنامه های مركز رشد فناوری شهرستان گناباد در سال 91 بر شمرد و افزود:متاسفانه بعضی از مدیران صنعتی شهرستان حتی نمی دانند كه مركز R AND D یا همان تحقیق و توسعه چه چیزی هست و حتی نام این گونه مراكز به گوششان نخورده است كه باید با جذب مراكز موجود و حمایت از آنها فرهنگ استفاده از تحقیق و توسعه را كه در فرایند موفقیت یك شركت بسیار مهم است در جامعه تولیدكنندگان كشور نهادینه كرد.

وی برگزاری ماهانه كنفرانس های رسانه ای با رسانه های شهرستان را از دیگر برنامه های خود در مركز رشد فناوری شهرستان گناباد در سال 91 بر شمرد و بر نظارت رسانه ها بر عملكرد مدیران تاكید كرد.

او با اشاره به ورشكست شدن برخی از شركتهای تجاری- تولیدی گفت:نباید فقط دولت را در ورشكستگی شركتها موثر بدانیم بلكه بسیاری از شركتها به دلایلی كه مربوط به خود آنها می شوند به تعطیلی و ورشكستگی می انجامند.

جاوید عربشاهی افزود: از جمله دلایلی كه موجب ورشكستگی شركتها می شوند عدم آشنایی با شرایط كاری، نادیده گرفتن بازار مصرف ، هزینه های بالای راه اندازی كسب و كار و فقدان تجربه مدیریتی است.

وی كم بودن شركت های مورد حمایت مراكز رشد را طبیعی دانست و گفت:مراكز رشد از هر شركتی حمایت نمی كنند بلكه تنها شركتهایی مورد حمایت این مراكز قرار می گیرند كه در ایجاد و زمینه سازی كار آفرینی با ایده های جدید فعال باشند و بتوانند با عملگرایی، ایده خود را به محصول نهایی قابل عرضه به بازار تبدیل كنند.

وی افزود:طبق تحقیقات صورت گرفته تنها یك درصد جامعه، خلاق و عملگرا هستند و این مهمترین علت كمبود شركتهای تحت پوشش مراكز رشد فناوری است چون افراد فعال، عموما یا صرفا عملگرا هستند یا ایده پرداز و كسانی كه هر دو صفت را در كنار هم داشته باشند كم هستند.

او گفت:مراكز رشد فناوری تنها از شركتهایی می توانند حمایت كنند كه علاوه بر موارد پیش گفته یا تازه تاسیس باشند و یا تنها سه سال از تاسیس آنها گذشته باشد.

1922/659